De boottest van de ZAR 53 is uitgevoerd in 2019 met een 135 pk Honda motor.
De meeste opblaasboten met harde bodem komen uit Italië. Daar speelt ZAR Formenti, al jaren een toonaangevende rol. Epco Ongering testte de ZAR 53, een kleine RIB, die al jaren populair is vanwege de slimme indeling, de uitstekende constructie en de sublieme vaareigenschappen.
Lekkere maat
Een van de voordelen van een dik vijf meter lange RIB is dat deze lekkere maat boot nog prima te vervoeren is achter de auto en toch genoeg ruimte aan boord biedt voor zes tot acht personen. De constructie is voorbeeldig, met degelijk polyesterwerk en een bijzonder onderwaterschip met tunnel. Dit zorgt ervoor dat spray van het boegwater in de tunnel omlaag wordt gebogen. Dat fungeert als een natuurlijke schokbreker en daardoor klappert de boot veel minder op de golven. De zes tubes met een diameter van 52 cm zijn gemaakt van hypalon, het beste materiaal op de markt. De tubes zijn op de typische ZAR manier in de romp verwerkt en geven een elegante belijning aan het ontwerp. In de boot zijn liefst acht opbergkasten, waarvan de voorste zo groot is dat je er bijna rechtop in kunt zitten.
Hoog boven water
De boeg is vrij breed en ligt vrij hoog boven het water. Voorop is een ankerkluis en in de kuip is een smalle tafel. Tegen de vrij ver naar voren geplaatste console is een bankje voor twee. De consoleruit beschermt goed tegen wind en water en fijn is dat er een fijne beugel omheen is. De stuurbank heeft een vrij lage rugleuning, deze is omklapbaar en achterop vind je een bootbrede bank. Achterop is een optionele rollbar waaraan de bimini kan worden bevestigd. Aan de spiegel passen motoren tot 140 pk.
Twee zonnedekken
Deze ZAR 53 is goedgekeurd voor CE-ontwerpcategorie C, voor omstandigheden waar je met een kleine boot niet in verzeild wil raken. Maar het is fijn om te weten dat de constructiesterkte en de looscapaciteit voldoende zijn voor zeer heftig weer. Maar meestal gebruik je zo’n boot in goed weer en dan is het fijn dat de boot twee zonnedekken van fors formaat heeft. Leuk is dat er zelfs een kuiptent bij kan worden geleverd, zodat je ook op de boot zou kunnen kamperen.
Snelle combi
De geteste ZAR 53 is uitgevoerd met een 135pk Honda buitenboordmotor. Dit is een viercilinder met elektronische brandstofinspuiting. Andere elektronische snufjes als ECOmo en Boosted Low Speed Torque (BLAST) maken het leven van de gebruiker zuiniger en krachtiger dus aangenamer. Dankzij de powertrim pas je snel en direct de optimale stand van de motor aan de omstandigheden aan. Met 135 pk aan de spiegel en een leeggewicht van slechts 480 kilo is het een snelle combinatie.
Feest
De boot wil graag sprinten en springen, is een speelse allrounder, waarmee je net zo makkelijk een wakeboarder trekt als met de familie een lange tocht maakt. Ook op lage snelheid is de ZAR prima te controleren. De top werd geklokt op 80 km/u en onder alle omstandigheden spoorde de boot uitstekend en bleef prima te controleren. Dankzij het fijne onderwaterschip is het een feest om rondjes te draaien en te springen over de hekgolf van andere boten. De prijs begint bij €27.588, maar dat is zonder motor. De geteste uitvoering met de 135 pk Honda (€14.649), een trailer en alle opties kost rond de €57.000.
Beoordeling:
Cijfer 7,4
Constructie ****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking ****
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ***
Technische Specificaties
Lengte: 5,35 m.
Breedte: 2,39 m.
Diepgang: 0,42 m.
Waterverplaatsing: 480 kg
Motorisering: 70-140 pk
Prijs vanaf: € 27.577 ex motor
Meer info: www.sandenwatersport.nlSelec
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.