Wie zelf de racesensatie zoals op een Ocean Race boot wil meemaken kan terecht in….China. Want daar wordt onder Nederlandse supervisie de snelste compacte carbon racer van het moment gebouwd, de FarEast 31R. Wij hadden in 2013 de Nederlandse primeur.
MaxFun
De grote man achter de FarEast 31R is Maarten Voogd. Hij werkt als jachtarchitect samen met zijn Zuid-Afrikaanse collega Alexander Simonis en samen dwongen ze veel respect af met jachten die internationaal aansprekende successen behaalden. In Nederland stond Voogd aan de wieg van de populaire MaxFun25 en 35 klassen en eveneens in 2013 werd de kleinere FarEast 18R in Amerika verkozen tot zeilboot van het jaar.
China
Sinds enkele jaren komt Voogd vaak in China, waar de jachtbouw volgens hem volwassen is geworden. Dit gebeurt omdat er inmiddels voldoende expertise aanwezig is om lastige vacuüm infusie en epoxyhars technieken perfect te beheersen. Met de FarEast 31R hebben de Chinezen bewezen ook het bouwen in het lastig te verwerken koolstofvezel met vinylesterhars volledig onder de knie te hebben. Met deze productiemethode krijg je een optimaal sterk en licht laminaat en dat is ideaal voor ultrasnelle wedstrijd zeiljachten.
Licht
De Fareast 31R is daardoor een onwaarschijnlijk lichte boot geworden en is uitgevoerd met een zogenaamde bijlboeg. Het onderwaterschip is scherp voorin, rond in het midden en afvlakkend aan de spiegel. Daarmee is het perfect gevormd voor het aandewinds klieven van de golven en het ruimwinds planeren op hoge snelheden. Twee-derde van het totaalgewicht van 1800 kilo bevindt zich in de loden bulb onder aan de carbon kiel. De Seldén mast, gemaakt van koolstofvezel, kunststof PBO verstaging, Harken lieren en Quantum Fusion Mix zeilen (65 m2 aan de wind en 161 m2 ruimwinds) completeren deze racemachine. Alle lijnen lopen onderdeks door het kale en volstrekt duistere interieur. Opvallend is de spoilerconstructie op het voordek die is gemaakt om extra luchtstroom richting de genua te dirigeren.
Buitenaards
Zeilen met de FarEast 31 is adembenemend, zelfs als er op de testdag maar 5-8 knopen wind staat. Op de golven van het Markermeer merk je direct de extreme stijfheid van de romp en de snelheid lijkt van een onzichtbare kracht buiten de boot te komen. De 31R heeft echter geen (hulp-) motor en dat kan soms lastig zijn. Ook zijn er minimaal vier man nodig om deze boot te mennen. Maar als je de zeilen hebt gehesen merk je het geweldige snelheidspotentieel. Elke kleine trimverbetering laat de boot vervolgens nog weer sneller lopen. We klokken bij 6,3 knopen wind een bootsnelheid van 9,2 knopen en volgens Voogd haalt de perfect sturende boot bij 20 knopen wind ook 20 knopen.
Ervaring
De voortreffelijke performance is mede te danken aan Voogd´s ervaring met ontwerpen als de MaxFun en Pacer Yachts. Daarmee is de FarEast 31R OneDesign als derde generatie racezeilboot ook het best geslaagde geesteskind van de gelouterde ontwerpers. De prijs vanaf € 124.950
Scorebord
Constructie | ***** |
Comfort en Ruimte | *** |
Ergonomie | *** |
Afwerking | **** |
Vaareigenschappen | ***** |
Prijs/Kwaliteit | *** |
Technische Specificaties FarEast 31R One Design
Lengte (over all): 9,50 meter |
Lengte (waterlijn): 9,58 meter |
Breedte: 2,95 meter |
Diepgang: 2,10 meter |
Gewicht: 1800 kg |
Ballast: 1200 kg |
Grootzeil: 41 m2 |
Fok: 24 m2 |
Gennaker: 120 m2 |
CE Ontwerpcategorie: B |
Prijs: € 124.950 excl. zeilen |
Deze test is uitgevoerd in 2013 en is gedeeltelijk eerder gepubliceerd. De vermelde prijs is van het moment van testen. Foto’s met dank aan Simonis-Voogd www.simonis-voogd.com