Texas 770 Console & Suzuki DF200. Snel, soepel en compleet

spot_img

De Texas 770 is een moderne cuddy cabin, dus een motorboot met een compacte kajuit onder het voordek en een buitenboordmotor aan de spiegel. Wij testten de standaard rijk uitgeruste 770 Console met een slanke, zwarte 200pk Suzuki motor. Texas is een Europees merk, dat in Nederland wordt vertegenwoordigd door Rozeboom watersport uit Heijningen.

Budget

De 770 Console is heel praktisch ingedeeld en is daarnaast ook budgettair interessant is. Het eerste dat aan het uiterlijk opvalt is de gewelfde romp met een groot donker rompraam aan beide zijden. Voorop is een mega zonnedek, rondom omgeven door een lage rvs reling.

Iets dat we niet zo vaak laten zien is dat de verlichting met LED lampen is, energiezuinig en lekker fel. De boot heeft rondom een rvs stootlijst die de mooie gebogen lijnen accentueert. Ook achterop is een plek waar je in de zon kunt liggen. Of zitten. Het gaat dan om een U-bank, die met de vurenhouten tafel en ene vulkussen tot een zonnebed om te toveren is.

LED lampen

Kuipstoel

In de kuip is voor de stuurman een mooie kuipstoel met klapbaar sta-steun deel. Er is een net dashboard met volop plek voor schermen en tellers. Het stuur zelf is verticaal geplaats. De rond verlopende kunststof ruit beschermt je tegen de wind eromheen kun je over beide gangboorden naar het voordek. Op de boot is een beeldbepalende wakeboard toren bevestigd, maar dat is een optie. De praktisch omklapbare rugleuning van de bank speelt daarbij een rol, want hier kun je comfortabel uitzicht bij het waterskiën houden. Dankzij de geïntegreerde relingen heb je daar altijd stevige houvast.

Antislip

Prettig voor de voeten is de mooie schuimrubberen antislip bedekking van de zwarte vloer. Het is prachtig verwerkt, tot zelfs op het deel van het zwemplateau, waar de zwemtrap in is verwerkt. In de vloer en onder de banken zijn meerdere ruime opbergplekken. In de ruimte voor de accu valt op dat de boot in de haast is klaargemaakt, want de kabels waren (nog) niet opgebonden en de pluspool was niet afgeschermd. Dit zal ongetwijfeld door de dealer worden verholpen voor de boot wordt opgeleverd. De grootste opbergruimte onder vloer noemen we de lazaret. Deze is echt mega groot en heeft fijne gasveren, die helpen met het openen van het luik.

Verzorgd

Opvallend zijn de vier bekerhouders met ingebouwde verlichting naast de kajuitingang. De kajuit is af te sluiten met een soepel lopende, gebogen plexiglas deur. De afstapjes zijn wat vreemd, dwars geplaatst. . De kajuit is grotendeels gevuld met banken, die met een vulstuk veranderen in een mega bed. De rompramen zorgen voor prettig licht. Het houtwerk en de afwerking van de cabine met tapijt aan de wanden is eenvoudig, maar verzorgd. Aan stuurboord is de afgescheiden toiletruimte die ondanks de beperkte hoogte toch goed te gebruiken is. Aan de bakboordkant is een compact kombuisje met spoelbak en éénpits kooktoestel. Ventileren kun je door de toegangsdeur, maar ook door het bescheiden dakluik.

Power

Minder bescheiden is de motorisering. Je mag achter deze Texas 770 console maximaal een 300 pk hangen, maar op de testboot is een verstandige keuze geplaatst. Verstandig omdat deze Suzuki 200 pk een zuinige en lichte motor is, met enorm veel power. Met een cilinderinhoud van 2,8 liter heeft deze viercilinder in lijn een groot vermogen bij een bescheiden inhoud. De zestienklepper heeft vier kleppen per cilinder en Lean Burn Control, dat zorgt voor een maximaal zuinig verbruik bij alle toerentallen.

Overbrengingsverhouding

Als enige heeft deze Suzuki een zelf-stellende nokkenasketting waar andere motoren het met een onderhoudsgevoelige distributieriem moeten doen. En om het helemaal technisch te maken. Ook de overbrengingsverhouding is de grootste in haar klasse. Dat betekent: meer trekkracht en een hogere topsnelheid. Mooi is ook het Suzuki Drive-by-wire systeem voor digitaal schakelen en gasgeven. En daarmee is koppeling met de mooi vormgegeven digitale meters en autotrim mogelijk. Deze motor heeft een startsysteem zonder sleutel dat ook anti-diefstal werkt. En je krijgt zes jaar garantie bij onderhoud door de Suzuki dealer.

Snel

Deze Texas 770 Console ziet er uit als een snelle boot en dat is ie ook. De draaicirkel is mooi klein en dat maakt deze cuddy cabin goed te manoeuvreren.  De boot snijdt simpel door de golven, voelt stabiel aan, ook op snelheid. Deze 770 console vaart strak als een trein en de acceleratie is geweldig. We klokken al na een handvol tellen de topsnelheid van 70 kilometer per uur. En de boot danst echt soepel door de golven, zonder te protesteren in de vorm van kraken of piepen. Het blijkt dat deze Texas zich op snelheid echt senang voelt.  De motor zingt vrolijk en je voelt de wind prettig langs je hoofd ruisen, zonder dat je er last van hebt. Iedereen kan zich aan boord uitstekend vast houden en de grote omsloten kuip geeft een veilig gevoel.

Texas 770 Console

Rijk uitgerust

Deze Texas 770 Console leent zich prima voor langere tochten omdat je alle comfort dat je nodig zou kunnen hebben bij je hebt. Het is een genietboot voor mensen die graag in de zon liggen, maar ook voor watersporters die graag hard, soepel en veilig willen varen. Deze Texas is in de standaard uitvoering rijk uitgerust met comfort verhogende onderdelen, zoals alle mooie kussens, de navigatieverlichting, het drinkwater systeem, de buitendouche en de benodigdheden voor de zonnedekken. De prijs is goed in verhouding tot de kwaliteit. De boot zelf begint net onder de €45.000. Met de geteste Suzuki DF200 komt hier minimaal €23.000 bovenop, zodat je voor de complete motorboot met alle opties uit komt op ongeveer €75.000. Dat is beslist concurrerend met andere boten van gelijke kwaliteit.

Technische gegevens:

Texas 770 Console
Lengte o.a.:7,62 m.
Breedte:2,48 m.
Diepgang:0,45 m.
Doorvaarhoogte:1,93 m.
Motor130-300 pk
Waterverplaatsing:1.400 kg
Vanaf-prijs:€ 44.995, motor vanaf €22.299
Prijs geteste uitvoering:€75.000
Meer informatie:www.rozeboomwatersportshop.nl en www.suzuki.nl/marine
spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site