Deze boottest van de ONJ Loodsboot 800 is uitgevoerd in 2017.
Sommige boten doorstaan crisis na crisis en worden als een Volkswagen Golf telkens vernieuwd. De ONJ Loodsboot 800 begon in 1974 als Spurt 25, destijds nog met achterkajuit en verkrijgbaar in zeiluitvoering. Sinds 1995 heette de gemoderniseerde versie ONJ Loodsboot 760 en vanaf 2000 ONJ Loodsboot 770.
Langer
Die laatste versie werd iets langer en moderner en heet nu dus 800. Het blijft een aantrekkelijk, herkenbaar en tijdloos model. Nu is de boot opnieuw gemoderniseerd. Romp en kajuit zijn 30 cm langer geworden. Binnen een dinette en de oude stuurstand is verdwenen. Toch kun je de boot nog altijd binnen sturen, maar dan met de autopilot. Gangboorden en romp zijn met circa 10 cm verhoogd, waardoor binnen meer stahoogte ontstond. Ook is de kiel verbreed zodat de motor wat kon zakken. Dat zorgde voor een vlakke kuipvloer zonder motorkist als struikelobject.
Vlakke vloer
Voor deze nieuwe Loodsboot 800 heeft ontwerper René van der Velden de styling aangepakt. Hij tekende een ander dakje dat er moderner en verzorgder uitziet. De doorvaarthoogte blijft beperkt tot 1,85 m. De oude mahoniehouten mast en de kabelaring zijn vervangen door een rvs-mast en een rubber stootrand.
Volwaardig interieur
Het belangrijkst is dat de Loodsboot een volwaardig interieur heeft met voorin een ruim V-bed, stahoogte, kombuisje en een slim geplaatste natte ruimte. Onder de zelflozende kuipvloer passen motoren vanaf een Vetus 27-42 pk of de moderne compacte Yanmar common rail diesels van 45pk.
Tijdloos
De ONJ Loodsboot is netjes afgewerkt. De stabiele boot glijdt als een zwaan door de golven en stuurt direct. Met de 42pk diesel ligt de top dik anderhalve knoop boven de rompsnelheid van 6,75 knopen. Bij de introductie is de boot verkrijgbaar vanaf € 92.500; een nette prijs voor tijdloze populariteit.
Beoordeling:
Cijfer 8,2
Technische Specificaties ONJ Loodsboot 800
Lengte 8,00 m.
Breedte 2,75 m.
Diepgang 0,70 m.
Gewicht ca. 3000 kg
Motorisering 27 – 45pk diesel
Prijs vanaf €92.500.
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.