AluShip TNDR Hybrid: Kansrijk concept

spot_img

Bij de verkiezing van de Open Motorboot van het Jaar werden er twee boten van AluShip genomineerd. Dat is een mooi succes voor de werf die in 2023 met een tweemotorige Elektrische sloep de prijs bij de Sloepen en Tenders won. Dit keer testte de jury de AluShip TNDR Hybrid met drie motoren, want deze tender was voorzien van een Honda buitenboordmotor en twee intrekbare, elektrische Ring drives.

BlueNav

Het is een bijzondere boot, deze AluShip TNDR Hybrid, want er is op verzoek van de klant naast de 100 pk buitenboordmotor, gebruik gemaakt van nieuwe, BlueNav BlueSpin intrekbare elektrische units waaruit 8kW draaibare elektrische pods te voorschijn komen.

De zwarte BlueSpin Units zijn aan de zijkanten van de romp onder het zwemplateau bevestigd

Voor de stroomvoorziening van de elektromotoren zijn er twee 5kWh accu’s van de Stille Boot geïnstalleerd. Hieronder een IMPRESSIE van de werking van het BlueSpin systeem op een consoleboot.

Het voordeel is evident. Bij het varen op de buitenboordmotor leveren de opgetrokken elektrische pods geen waterweerstand op. Bij het inschakelen van de elektrische motoren, kan de buitenboordmotor worden opgetrimd. Zo levert de buitenboordmotor geen waterweerstand op bij het elektrisch varen.

Elektrisch varend

Kansrijk

AluShip verdient respect voor het toepassen van deze revolutionaire nieuwe aandrijvingen. De andere kant van het verhaal is dat één van de elektrische units niet werkte, zodat het systeem op moment van beoordelen door de jury te testen was. Ook de prijs, ongeveer €40.000 voor de pods en het bijbehorende joystick-systeem plus €15.000 voor de buitenboordmotor was voor veel juryleden een onoverkomelijk struikelblok. Ze vonden het systeem kansrijk, maar nu nog te complex, te duur, onvoldoende uitgetest en nog te pril in de ontwikkeling.

Beproefde indeling

De indeling van de TNDR Hybrid is gelijk aan die van de eerder geteste AluShip TNDR 670 en de elektrische variant van dit model. Vanwege de bouw in aluminium zijn de indeling, de motorisering en de uitvoering tot op het kleinste detail naar eigen wens aan te passen. De test van het originele TNDR 670 model met uitgebreide achtergronden over de bouw en de indelingsmogelijkheden kun je HIER bekijken. En de test van de elektrische TNDR 670 is HIER te vinden.

Moderne technieken

De geteste TNDR had een 100pk Honda BF 100 in de bun. Deze 1500 cc viercilinder staat bekend als de fijnste motor in haar segment en maakt gebruik van moderne technieken als Pgm-Fi, BLAST, V-Tec en EcoMo. Met de buitenboordmotor werd een snelheid van 45-50 km/u gemeten, afhankelijk van de belading. Een bewijs van de ervaring van AluShip is, dat ze het deksel van de bun naar de zijkant laten scharnieren. Als je het deksel los zet, kun je de motor wat trimmen, zonder dat je het risico op vastlopen van de opgetrimde motor tegen het deksel loopt. De motor is door de plaatsing in de bun maar beperkt omhoog te zetten, waardoor je elektrisch toch weerstand ondervindt van de buitenboordmotor-staart. En dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Joystick

Het dashboard is uitgebreid met een groot scherm, waarop je de motor- en navigatiegegevens kunt zien. Er is een joystick, die je in plaats van de gashendel en het stuurwiel, gebruikt voor elektrisch varen. Je kunt koers en snelheid op de joystick vastklikken, maar veel juryleden vonden varen met de joystick niet fijn. Voor het manoeuvreren is de joystick wel een hele fijne optie.

Potentie

Het is jammer dat we de boot in een te vroeg stadium hebben getest en gevaren. In de basis heeft deze hybride aandrijving veel potentie, maar de werf moet nog veel installatie-hobbels nemen en technische of praktische verfijningen toepassen. Als dat is gebeurd, komen we graag een keer op de AluShip werf in Steenwijk terug voor een hernieuwde kennismaking.

Technische gegevens:

TECHSPECSAluShip TNDR 670AluShip TNDR 670 elektrisch
Lengte o.a.:6,70 m.6,70 m.
Breedte:2,36 m.2,36 m.
Diepgang:0,27 m. zonder motor0,27 m. zonder motor
Doorvaarhoogte:0,98 m.0,98 m.
Motor20– 100 pk Honda +
2 x 8kW BlueSpin ring drives
10,6 kWh accu’s
6 kW ePropulsion
9.kW accu
Waterverplaatsing:1150 kg1150 kg
Vanaf-prijs:€ 34.000 ex. Motoren€ 34.000 ex. Motor
Prijs geteste uitvoering:ca. €85.000 (met 3 motoren)ca. €45.000 (elektrisch)
Meer informatie:www.aluship.nlwww.aluship.nl
De Jury van de Boot van het Jaar test de AluShip TNDR Hybrid

Video over waarom de bouwers denken dat deze boot Open Motorboot van het Jaar zou moeten worden.
spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site