Bij de verkiezing van de Open Motorboot van het Jaar werden er twee boten van AluShip genomineerd. Dat is een mooi succes voor de werf die in 2023 met een tweemotorige Elektrische sloep de prijs bij de Sloepen en Tenders won. Dit keer testte de jury de AluShip TNDR Hybrid met drie motoren, want deze tender was voorzien van een Honda buitenboordmotor en twee intrekbare, elektrische Ring drives.
BlueNav
Het is een bijzondere boot, deze AluShip TNDR Hybrid, want er is op verzoek van de klant naast de 100 pk buitenboordmotor, gebruik gemaakt van nieuwe, BlueNav BlueSpin intrekbare elektrische units waaruit 8kW draaibare elektrische pods te voorschijn komen.

Voor de stroomvoorziening van de elektromotoren zijn er twee 5kWh accu’s van de Stille Boot geïnstalleerd. Hieronder een IMPRESSIE van de werking van het BlueSpin systeem op een consoleboot.
Het voordeel is evident. Bij het varen op de buitenboordmotor leveren de opgetrokken elektrische pods geen waterweerstand op. Bij het inschakelen van de elektrische motoren, kan de buitenboordmotor worden opgetrimd. Zo levert de buitenboordmotor geen waterweerstand op bij het elektrisch varen.

Kansrijk
AluShip verdient respect voor het toepassen van deze revolutionaire nieuwe aandrijvingen. De andere kant van het verhaal is dat één van de elektrische units niet werkte, zodat het systeem op moment van beoordelen door de jury te testen was. Ook de prijs, ongeveer €40.000 voor de pods en het bijbehorende joystick-systeem plus €15.000 voor de buitenboordmotor was voor veel juryleden een onoverkomelijk struikelblok. Ze vonden het systeem kansrijk, maar nu nog te complex, te duur, onvoldoende uitgetest en nog te pril in de ontwikkeling.



Beproefde indeling
De indeling van de TNDR Hybrid is gelijk aan die van de eerder geteste AluShip TNDR 670 en de elektrische variant van dit model. Vanwege de bouw in aluminium zijn de indeling, de motorisering en de uitvoering tot op het kleinste detail naar eigen wens aan te passen. De test van het originele TNDR 670 model met uitgebreide achtergronden over de bouw en de indelingsmogelijkheden kun je HIER bekijken. En de test van de elektrische TNDR 670 is HIER te vinden.

Moderne technieken
De geteste TNDR had een 100pk Honda BF 100 in de bun. Deze 1500 cc viercilinder staat bekend als de fijnste motor in haar segment en maakt gebruik van moderne technieken als Pgm-Fi, BLAST, V-Tec en EcoMo. Met de buitenboordmotor werd een snelheid van 45-50 km/u gemeten, afhankelijk van de belading. Een bewijs van de ervaring van AluShip is, dat ze het deksel van de bun naar de zijkant laten scharnieren. Als je het deksel los zet, kun je de motor wat trimmen, zonder dat je het risico op vastlopen van de opgetrimde motor tegen het deksel loopt. De motor is door de plaatsing in de bun maar beperkt omhoog te zetten, waardoor je elektrisch toch weerstand ondervindt van de buitenboordmotor-staart. En dat is eigenlijk niet de bedoeling.



Joystick
Het dashboard is uitgebreid met een groot scherm, waarop je de motor- en navigatiegegevens kunt zien. Er is een joystick, die je in plaats van de gashendel en het stuurwiel, gebruikt voor elektrisch varen. Je kunt koers en snelheid op de joystick vastklikken, maar veel juryleden vonden varen met de joystick niet fijn. Voor het manoeuvreren is de joystick wel een hele fijne optie.

Potentie
Het is jammer dat we de boot in een te vroeg stadium hebben getest en gevaren. In de basis heeft deze hybride aandrijving veel potentie, maar de werf moet nog veel installatie-hobbels nemen en technische of praktische verfijningen toepassen. Als dat is gebeurd, komen we graag een keer op de AluShip werf in Steenwijk terug voor een hernieuwde kennismaking.



Technische gegevens:
TECHSPECS | AluShip TNDR 670 | AluShip TNDR 670 elektrisch |
Lengte o.a.: | 6,70 m. | 6,70 m. |
Breedte: | 2,36 m. | 2,36 m. |
Diepgang: | 0,27 m. zonder motor | 0,27 m. zonder motor |
Doorvaarhoogte: | 0,98 m. | 0,98 m. |
Motor | 20– 100 pk Honda + 2 x 8kW BlueSpin ring drives 10,6 kWh accu’s | 6 kW ePropulsion 9.kW accu |
Waterverplaatsing: | 1150 kg | 1150 kg |
Vanaf-prijs: | € 34.000 ex. Motoren | € 34.000 ex. Motor |
Prijs geteste uitvoering: | ca. €85.000 (met 3 motoren) | ca. €45.000 (elektrisch) |
Meer informatie: | www.aluship.nl | www.aluship.nl |
