Hoora Pura Vida: stille sloep

spot_img

Deze boottest van de Hoora Pura Vida is uitgevoerd in 2018.

Het komt niet zo vaak voor dat er 43 boten worden besteld van een type sloep. Onlangs sleepte Hoora uit Heeg een mega order voor de Pura Vida van een grote Friese bootverhuurder binnen. VRIJ testte deze volledig elektrische sloep rond het Heegermeer.

hoora

Aquatro

Hoora is vooral bekend als zeilbootverhuurder, maar ook als pionier op het gebied van innovaties voor verhuurboten. Zo ontwikkelde het bedrijf de hydraulisch strijkbare mast en de elektrische aandrijving voor polyvalken. Daarbij ontwikkelde het een online platform, Aquatro, waarmee alle verhuurboten op afstand gemonitord kunnen worden. De verhuurder kan op afstand zien waar de boot is, hoe hard deze vaart, wat de resterende accucapaciteit is, wanneer voor het laatst is geladen en kan de boot ook op afstand aan en uit zetten.

hoora

Zeer veel zeeg

Het model van de Pura Vida sloep komt uit Franeker. Het geteste exemplaar is een 5,5 meter lang, overnaads sloepje met een flinke zeeg. De buitenkant is voorzien van een kabelaring, en heeft een weliswaar praktische, maar erg hoge buiskap. Hoora heeft de mallen volledig aangepast voor elektrisch varen. De casco’s worden van een hand lay-up volglas laminaat gemaakt. De sloep heeft normaal gesproken een vlakke bodem met doorlopende scheg. Er is nu een 300 liter grote, brede dooskiel van gemaakt, om de accu’s in te plaatsen. Verder is het onderwaterschip vlak en daardoor gemakkelijk schoon te maken, dat is gebruiksvriendelijker voor de verhuur.

Indeling

De indeling is die van een standaard sloep. Het valt op dat de banken vrij smal zijn, maar dat wordt in de nieuwe modellen verbeterd. Ook is de bankhoogte vrij laag, dat wordt beter als straks de accu’s onder de verzonken vloer in de dooskiel worden geplaatst. De rugleuningen zijn net voldoende hoog. De opbergruimte aan boord is beperkt, maar daar zal geen verhuurder zich zorgen over maken. In het midden is nog een motorkist, een residu van de oude aandrijvingen, maar het deksel is scharnierend gemaakt en de ruimte er onder kan worden gebruikt voor het opbergen van spullen.

hoora

Trendy

Elektrisch varen is een trend van deze tijd. De motorisering is naar keuze van de klant in te vullen. In de geteste boot is een Kräutler 48V elektro podmotor met 4kW afgegeven vermogen en een roerblad geplaatst. De energievoorraad bestaat uit in serie geschakelde 12V Emerol tractie accu’s van 375 Ah, goed voor een vermogen van 17 kW.

In de huurvloot zijn de boten afgeregeld op 9,5 km/u, want met die snelheid kun je 8 uur gegarandeerd varen. Vaar je maar 6 km/u, dan kun je dat 40 uur lang volhouden. Met zonnepanelen op de dektent is het zelfs mogelijk om het hele jaar door zonder op te laden dagenlang te varen. Economisch gezien is elektrisch varen interessant, al is de aanschafprijs vanwege de kostbare aandrijflijn relatief hoog. De boot kost compleet €28.900, daar staat tegenover dat je met een dag varen niet meer dan 3,5 euro aan energiekosten kwijt bent.

hoora

Achteruit

Bij het varen door Heeg valt op dat de boot vrij smal is, maar dankzij alle laag geplaatst gewicht heel stabiel. De podmotor is niet heel stil, je hoort een soort piep, maar dat lag aan deze aandrijfunit. In de nieuwe boten wordt waarschijnlijk voor een andere, beter beschermde pod gebruik gemaakt. Door de lange kiel draait de boot vrij ruim, de draaicirkel neemt ruim 15 meter in beslag. Aan de andere kant, de boot vaart briljant achteruit. Als je een kilometer lang zigzaggend achteruit kunt varen en daarbij een smalle brug achteruit passeren, is dat bijzonder. De topsnelheid is beperkt tot 9,5 km/u, dat is voor een elektrosloep snel zat en zelfs dan trekt de boot geen golven. De Pura Vida is een makkelijk te varen, zeer degelijke sloep waar je stil en milieuvriendelijk goed mee op kunt schieten.

hoora

Beoordeling :

Cijfer 7,2

Constructie ****

Comfort & Ruimte ***

Afwerking ***

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

hoora

Technische Specificaties Hoora Pura Vida

Lengte: 5,50 m.

Breedte: 2,08 m.

Diepgang: 0,50 m.

Waterverplaatsing: 1050 kg

Motorisering: 4kW podmotor

Prijs vanaf: € 28.900

Meer info: www.hoora.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site