Deze boottest van de Saffier Se 37 Lounge is uitgevoerd in 2018.
Er is in ons land geen succesvoller werf dan Saffier Yachts. Driemaal werden ze met hun modellen Hiswa-zeilboot van het jaar en ook internationaal viel Saffier regelmatig in de prijzen. Daarom liggen de verwachtingen voor het nieuwe topmodel, de Se 37 Lounge hoog.
Bedrijfsfilosofie
De werf van de broers Hennevanger bestaat 20 jaar en daarin groeide het IJmuidense bedrijf uit van hobbywerf tot internationaal vermaard merk. Als kind zeilden de broers met hun ouders jarenlang over de wereldzeeën. Bij terugkomst begon vader een maritiem bedrijf waarin de broers een steeds grotere rol kregen. Ze bouwden samen een elegant bootje en inmiddels staat de teller dik boven de 600 geproduceerde zeiljachten. Afgelopen jaar werden 58 nieuwe boten afgeleverd over de hele wereld. Begin dit jaar werd het nieuwe topmodel, de Se37 gelanceerd en enkele maanden later zijn er al zes van verkocht. Het is de boot waarin de bedrijfsfilosofie van Saffier het duidelijkst tot uitdrukking komt.
Unieke indeling
Saffier bouwt elegante daysailers voor liefhebbers van mooie en snelle jachten. Omdat het een daysailer is, ligt de nadruk op het comfortabel en snel zeilen en niet op het comfort van de binnenruimte. Buiten gebeurt het zeilen en dat moet snel, praktisch en betrouwbaar zijn. Het ontwerp is van Dennis en Dean Hennevanger, die voor de technische uitwerking een beroep deden op Kees van de Stadt van Satellite Yacht Design. Samen kwamen ze tot een revolutionair ontwerp, met een unieke kuipindeling.
Shorthanded
Waar op de meeste zeiljachten de schipper achter een ‘hekwerk’ achterin stuurt, is op de Saffier Se 37 Lounge gekozen voor stuurwielen in het midden van de boot. Dat betrekt de stuurman direct bij de gasten aan boord, want ook deze Saffier is solo of shorthanded te zeilen. De boot heeft een zelfkerende fok, een oprolbare gennaker of ‘code zero’ en elektrische lieren. Mooi is dat je geen kussens hoeft op te tillen om in de bergruimtes onder de banken te komen. Schuiflaatjes zijn praktischer, een ervaringsfeit dat de zeilende broers in hun premium model op veel plekken hebben toegepast. Alle zaken die het leven prettiger maken zijn voorhanden. Dat maakt de Saffier een echte verwenboot.
Gepersonaliseerd
In het open interieur kunnen vier mensen slapen, je kunt er een ei bakken en je kopjes afwassen. Aan stuurboord is een comfortabel elektrisch toilet. Mooi is dat de kajuitopening veel breder is dan op de meeste andere boten. Daardoor kun je gemakkelijk bij het kombuisje staan en anderen probleemloos laten passeren. Voor de schutborden, altijd lastig op te bergen, is een praktische schuiflade. De moderne inrichting oogt licht en comfortabel. De boot is met speciale klantwensen uit te voeren. De basisuitrusting (€257.125) is vrij kaal en de meeste 37’s worden via de optielijst flink gepersonaliseerd. Zo was de testboot voorzien van opties als een carbon boegspriet, zeereling, Esthec teakvervanger, carbon mast met massieve verstaging en prachtige laminaatzeilen.
Niets op aan te merken
De romp is degelijk met vacuüm infusie met vinylesterhars gebouwd. De dekken zijn sandwich Het technische installatiewerk is uitgebreid en prachtig uitgevoerd. Onder de kuipvloer is een 30 pk Yanmar diesel met saildrive. Zeil technisch valt er niets op de Saffier aan te merken. De lichtgewicht boot is fractioneel getuigd en heeft een diepe bulbkiel van 2050 kilo op een waterverplaatsing van 4800 kilo. Er zijn elektrische lieren en een accupakket met 2 x 230 Ah AGM-accu’s. Alle lijnen lopen naar de trimtafels voor in de kuip. Daar vind je ook mooie diepe zwaluwnesten voor alle lijnen. Voor de stuurman is een voetensteun die simpel onder de gewenste hellingshoek gezet kan worden. De boot is heel ruim opgezet, en dat geeft een ongeëvenaard vrijheidsgevoel, iets wat veel klanten zal aanspreken.
Momentopname
Het nadeel van een boottest is dat het een momentopname is waarbij je bent overgeleverd aan de weer en wind. Op de testdag scheen de zon volop, maar liet de wind het afweten. Voor de kust bij IJmuiden stond hooguit negen knopen wind. Gelukkig blijkt dat de Saffier nauwelijks wind nodig heeft om vooruit te komen. Met de ‘code zero’ haal je met gemak zes knopen snelheid bij zes knopen wind. Op een rimpelloze Noordzee vliegt de boot over het water, reageert direct op het roer, stuurt licht en precies. Op aandewindse koers halen we bij 8 knopen wind een snelheid van 6,5 knopen. Manoeuvres en zeiltrim zijn met de zelfkerende fok en gebruik van de vier knoppen voor de elektrische lieren kinderspel. De Saffier Se 37 Lounge is een doordacht jacht voor zeilers, die alleen met het beste genoegen nemen.
Beoordeling Saffier Se 37 Lounge:
Cijfer 9,1
Constructie *****
Comfort & Ruimte *****
Afwerking ****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen *****
Prijs/Kwaliteit ***
Technische specificaties Saffier Se 37 Lounge
Lengte: 12,00 m.
Breedte: 3,45 m.
Diepgang: 2,10 m.
Waterverplaatsing: 4800 kg
Zeiloppervlak: 68-158 m2
Motorisering: 30pk diesel saildrive
Prijs vanaf: €257.125
Meer info: www.saffieryachts.com
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.