Technohull Aquavite 888: Watervlug

spot_img

Soms krijgt je als boot-tester de kans om een uniek exemplaar aan de tand te voelen. Zoals de Technohull Aquavite 888, die slechts kort voor een testvaarten beschikbaar was. Het gaat om een custom built RIB die in staat is om snelheden van 72 knopen te halen.

x

Kwaliteit

Het merk bouwt de Technohull Aquatvite 888 naar Brits ontwerp op een ISO gecertificeerde werf in Griekenland. De certificering zorgt dat de kwaliteit onbetwistbaar is. Producten uit Griekenland hebben vaak ten onrechte het stempel dat ze niet op kunnen tegen West-Europese kwaliteit, maar dat is bij Technohull beslist niet het geval. Bovendien is de ontwerper de befaamde race expert Adam Younger, die veel legendarische powerboats op zijn naam heeft staan. Maar, zoals gezegd, dit is een unieke boot voor liefhebbers van razendsnel varen.

Triple stepped hull

De uitstekende prestaties zoals het lage verbruik en de hoge topsnelheid hebben te maken met het ontwerp en het materiaalgebruik. In de bodem van de Technohull Aquavite 888 is koolstofvezel met epoxyhars gebruikt. Dat resulteert in een extreem stijve en lichte romp. Bijzonder is het diepe V-vormige onderwaterschip waar drie zogenaamde steps in zijn aangebracht. De treden van deze triple stepped hull zorgen voor lucht onder de bodem. Daardoor komt de boot eerder in plané en ondervindt minder waterweerstand.

x

Joystick

Voor de voortstuwing zijn twee 250 pk Mercury Verado buitenboordmotoren op verticaal beweegbare brackets aan de spiegel bevestigd. Hiermee kun je op net als op een raceboot, de motor zo trimmen, dat vrijwel alleen nog de schroeven zich in het water bevinden. Deze Technohull is de eerste bootin ons land waar het Mercury Joystick piloting systeem op is geïnstalleerd. Hiermee bewegen de motoren onafhankelijk van elkaar. Zo zijn zelfs mensen zonder vaarervaring in staat om met één hand in de zak af te meren.

Sta-steunen

De tubes van de Technohull Aquavite 888 zijn gemaakt van hypalon en hoog genoeg geplaatst dat ze in golven en bij bochten niet in de weg zitten. De indeling en aankleding zijn zelf te bepalen. In de geteste boot was gekozen om de gestroomlijnde console iets verder naar voren te plaatsen. Zo ontstaat ruimte voor twee rijen comfortabele sta-steunen en een vierdelige bank achterin. Voorop is een U-vormige bank met er onder opbergruimte. Voorop garandeert een enorme bolder dat je de Technohull hier veilig mee kunt vastleggen of slepen. Overal zijn aan de console goede rvs-handgrepen geplaatst en ook aan de sta-steunen kun je prima houvast vinden.

Grote mannenboot

Op de testdag was het op het Markermeer koud en winderig. Het wegvaren met gebruik van de joystick verloopt rustig en zonder al te veel schokken. Andere systemen willen nog wel eens fors klappen bij het vele in- en uitschakelen door het joystick systeem, maar Mercury lijkt dit probleem aardig te hebben getackeld. Aan- en afmeren wordt zo eigenlijk kinderspel. Maar dat wordt anders zodra we het open water op draaien, dan wordt de Technohull Aquavite 888 een echte grote mannenboot.

x

Raket

Als de gashendel wordt opengetrokken schiet de Technhull Aquavite 888 in een paar tellen naar snelheden boven de 100 kilometer per uur. Je hebt het gevoel dat je over en door het water schiet, maar alles is uitstekend onder controle. Harder dan 50 knopen varen is mogelijk, maar vergt wat meer trim en wat vlakker water. Duidelijk is dat deze watervlugge raket perfect is gevormd voor mooie prestaties, maar ook goed kan worden gebruikt voor toeren met lagere snelheid.

x

Scorebord

Constructie*****
Comfort en Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen*****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties

Lengte: 9.05 m.

Breedte: 3.00 m.

Tube diameter: 0,33-0,55 m.

Aandrijving: 2 x 250 pk Mercury Verado

Waterverplaatsing 1650 kg (ex motoren)

Prijs: Op aanvraag

www.bruggemarinecenter.com

www.technohull.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site