Keizer 42: Hollands Welvaren

spot_img

Deze boottest van de Keizer 42 is uitgevoerd in 2018.

Al jaren had de Friese botenkenner Siep Keizer een droom. Hij zou graag een elegante, snelle, maar betaalbare sportcruiser bouwen. Met ontwerpbureau Vripack en de Duitse Bavariawerf evolueerde zijn idee in ruim vijf jaar tot een subliem sportjacht.

Keizer 42
Siep Keizer

Betaalbaar

De Nederlandse markt is beslist verwend met snelvarende polyester jachten van eigen bodem. Alleen zien we ze hier zelden. Dat komt doordat we veelal op binnenwater varen, een matig klimaat hebben en snelvaren in ons dichtbevolkte land niet heel populair is. Kom je in het buitenland, dan ligt dat anders. In Zuid-Frankrijk zie je de ene na de andere Wajer of van Dutch voorbijschieten, jachten voor de happy few.

Keizer kent de markt voor snelle motorjachten als zijn broekzak en wist dat hij met een nieuw jacht niet hoefde te gokken op het duurste en meest exclusieve segment. Hij koos voor een jacht dat zich onderscheidt in vaargedrag, compleetheid, maar vooral ook in betaalbaarheid. Daartoe besloot hij de boot te laten bouwen door een van de grootste seriebouwers van Europa, het Duitse Bavaria. Die werf heeft enorme expertise als het gaat om efficiënte productie. Inmiddels hebben de nuchtere Fries en zijn zakenpartners een dealernetwerk van Noorwegen tot de Verenigde Staten.

Keizer 42

Uitwaaierend

Kern van elk succesvol snelvarend concept is een goed onderwaterschip. Met moderne technieken ontwierp Vripack een boot met minimale waterweerstand en daardoor een laag brandstofverbruik. Ook werd gewerkt aan optimaal vaargedrag onder de meest voorkomende omstandigheden. Dus aan de ene kant een zo hoog mogelijke topsnelheid, aan de andere kant ook zorgen voor een prettig gedrag in de golven, op momenten dat er niet op zijn hardst gevaren kan worden. Voor de romplijnen koos Keizer een scherpe, breed uitwaaierende boeg en de klassieke contouren van een runabout. De constructie is zoals je van Bavaria kunt verwachten: degelijk en netjes.

Keizer 42

Zomerkeuken

De indeling is de neerslag van Keizer’s jarenlange ervaring. De Keizer 42 heeft een aandrijving met twee hekdrives en daardoor is alleen het achterste deel van de boot gereserveerd voor de motoren. Boven de twee Volvo Penta’s, naar keuze D4-300 of D6-400 pk, is opbergruimte voor een klein opblaasbootje. Bovenop deze sandwich is een mega zonnebed, dat door slimme verplaatsbare ruggensteunen op verschillende manieren bij de zitplaatsen in de kuip kan worden betrokken. Vlak bij de dinette is de zomerkeuken, bestaande uit een aanrecht met koelkast, kookplaat en spoelbak.

Aan stuurboord is de brede bank voor de bestuurder, met stasteun, voetensteun en mooi symmetrisch geplaatste meters op het dashboard. De herkenbare schakelpanelen maken je de bouw door Bavaria afleesbaar. Aan de andere kant van de kajuitopening is een brede meevaarbank. Rondom de kuip zijn smalle gangboorden, zodat het voordek niet heel gemakkelijk te bereiken is. Dat komt ook doordat er is gekozen voor strakke lijnen en een zeereling dus ontbreekt.

Keizer 42

Overdosis kastjes in de Keizer 42

Onderdeks is voorin een groot Frans bed, met aan het voeteneinde een slimme bank. Langs het bed vind je een overdosis aan kasten en kastjes. Fijn is dat door een slim geplaatst dakraam in de kajuit licht van de voorruit binnenkomt. Onder de kuip is een lage, maar bootbrede plek voor twee gastenbedden. Hier komt licht vanuit de rompramen binnen. Er is een nette ruimte voor douche en toilet. Het ziet er allemaal verzorgd uit, zonder dat te veel nadruk op details is gelegd.

Gedoseerd

Het meest imponeert de Keizer 42 op het water. Zowel langzaam varend als springend over de golven is ze in haar element. Mooi is dat de Keizer niet op de golven klapt, maar gedoseerd in het water veert. Dat heeft alles met een goed onderwaterschip te maken en zorgt er ook voor dat je nooit rammeltjes of kraken hoort. Met de hekdrives kun je geweldige snelle manoeuvres maken en als het moet snaarstrak sturen. Het vermelden waard zijn de prestaties met de 400pk motoren.

De topsnelheid bedraagt 40 knopen en daar hoeft geen enkele sportcruiser zich voor te schamen. Bij een snelheid van 25 knopen (46 km/u bij 2500 toeren), bedraagt het verbruik van de twee motoren samen slechts 69 liter per uur. Dat is extreem zuinig en geeft met 1200 liter brandstofvoorraad een actieradius van ruim 800 kilometer. De Keizer 42 is een schoolvoorbeeld van Hollands welvaren. Fraai, stoer en zuinig. Met een ‘vanaf prijs’ van onder de vier ton is het relatief gunstig geprijsd voor een jacht met deze kwaliteiten.

Keizer 42

Beoordeling Keizer 42:

Cijfer: 7,8
Constructie***
Comfort & Ruimte****
Afwerking***
Ergonomie****
Vaareigenschappen****
Prijs / Kwaliteit****
Technische Specificaties Keizer 42
Lengte: 13.42 m.
Breedte 3,99 m.
Diepgang: 1,05 m.
Waterverplaatsing: 11.500 kg
Motorisering: 2 x Volvo Penta D4-300 (Optie 2 X D6-400)
Prijs: vanaf €394.339,-
Meer info: keizer-yachts.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site