Enkhuizen 680 tender: Verrassend vakwerk

spot_img

De boottest van de Boottest Enkhuizen 680 tender is in 2017 uitgevoerd met een 52 pk dieselmotor

25 jaar geleden begon Jan Stoop met de bouw van een schattig sloepje. De Enkhuizensloep 500 werd het eerste product van een succesvol familiebedrijf dat jaarlijks wel vijftig boten bouwt. De laatste jaren komt de werf geregeld met nieuw modellen en dit jaar is dat de Enkhuizen 680 tender.

Enkhuizen 680 tender

Vanaf tekening

Het eerste model van de werf uit 1992, de 500, wordt 25 jaar later nog altijd verkocht. Inmiddels produceert de werf 9 verschillende modellen sloepen en tenders. Nog mooier is dat de orderportefeuille voor het komende seizoen uitstekend gevuld is. Van de nieuwe 680, de primeur die op de HISWA in de Rai voor het eerst aan het publiek zal worden getoond, zijn er vanaf de tekening al 8 verkocht.

Extra’s

De 680 is een kenmerkend product van de Enkhuizen werf. Met overnaadse polyester romp, loodrechte neus, flinke zeeg en briljant teakwerk. In alle opzichten levert het een strak gelijnd bewijs van het ambachtelijke vakwerk van vader en zoon Stoop. De indeling is zoals je van een tender mag verwachten, maar deze Enkhuizen heeft een paar extra’s die de ervaring van de werf benadrukken. De spiegel heeft een simpel af te sluiten doorstap en dat is gemakkelijk bij het zwemmen en veilig bij het varen. Bij de banken voorin is de vloer verdiept. Daardoor zitten de passagiers er lekker beschut en hinderen het zicht van de stuurman niet. De rugleuningen zijn ter plekke hoog en comfortabel.

USA invloeden

Opvallend aan de overnaadse Enkhuizen 680 tender is de voorruit, een onderdeel van de buiskap dat regelrecht van een Amerikaanse sportboot afkomstig lijkt. Andere invloeden uit de USA zijn de veelvuldig te vinden bekerhouders. In het midden zijn twee consoles die voor de optionele koelkast, komfoortje en wasbak benut kunnen worden. Onder het voordek is een ‘toilet voor hoge nood’ gemaakt. De ruimte is erg laag, maar te gebruiken en de wetenschap dat er een toilet aan boord is, stelt al veel mensen gerust.

Dik teak

De polyester tender is overvloedig voorzien van dik, massief teakhout, dat bovendien prachtig is verwerkt. Ook het polyesterwerk, de binnenzijde van de opbergruimtes en de installatie van alle techniek is voorbeeldig uitgevoerd. De schitterend vormgegeven stuurconsole zit vast aan de motorkist en scharniert aan de stuurzijde. Daardoor is deze beperkt, maar voldoende voor regulier onderhoud, open te zetten.

Koers-stabiel

Bij het varen valt op dat de dieselmotor prima is geïsoleerd. In de testboot lag een 52 pk Vetus viercilinder diesel en op vol vermogen ligt daarmee de top op iets meer dan 20 km/u. Standaard wordt de tender geleverd met een 29pk driecilinder Yanmar. De boot is door de hydraulische besturing licht en direct op de gewenste koers te krijgen. Ook achteruit varend is het manoeuvreren kinderspel, want de lange kiel maakt de boot mooi koersstabiel.

Vakwerk

Met een standaardprijs vanaf € 44.000 is de Enkhuizen 680 niet de goedkoopste tender in haar lengte. Maar de kwaliteit kun je er al op afstand aan aflezen en daardoor blijft de boot haar waarde na een aantal jaren gebruiksplezier behouden. Dat maakt deze tender een aantrekkelijke keuze voor mensen die degelijk vakwerk op hun waarde weten te schatten.

Enkhuizen 680 tender

Beoordeling:

Cijfer 8,6

Comfort & Ruimte                             ****

Ergonomie                                         ****

Afwerking                                          ****

Vaareigenschappen                           ****

Prijs/Kwaliteit                                    ****

Technische Specificaties Enkhuizen 680

Lengte: 6.80m

Breedte: 2.50m

Diepgang: 0.55m

Doorvaarthoogte: 1.15m

Waterverplaatsing: 1600kg

Motorvermogen: 29-140pk

Prijs: vanaf € 43.995

Meer info: www.enkhuizensloep.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site