Alumax Bullit 660s: No-nonsense kanonskogel

spot_img

De boottest van de Alumax Bullit 660s is in 2021 uitgevoerd met een Suzuki DF 300 buitenboordmotor. Genoemde prijzen zijn uit het jaar van de boottest.

Zelden kreeg een boot een zo toepasselijke naam als de Alumax Bullit 660. De aluminium boten zijn zilverkleurig, pijlsnel en met dodelijke precisie te varen. Een boot als wapen? De Bullit 660 als brandweerboot laat zien dat zo’n wapen ook positief kunt inzetten.

Bullit 660s

Taxiboten

De Alumax werf uit Meppel heeft een grote naam verworven door het bouwen van een brede range aan aluminium werkschepen en pleziervaartuigen. Populair bij de watersporters zijn de volledig elektrische Alumax Next en de Bullit serie waarmee je snel kunt varen. Maar Alumax werd vooral bekend door de bouw van de pijlsnelle Rotterdamse taxiboten die heel herkenbaar de ene oever van de Maas met de andere verbinden.

Bullit 660s

Echte tender

De Bullit serie van Alumax heeft een mooie historie. Ooit werden ze ontworpen als echte tender voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen. Daarmee werden VIP’s en officials over de Theems vervoerd naar de wedstrijden. Bullits zijn er in veel verschillende versies, met inboard diesel, met outboard benzinemotoren en ook elektrisch. Ze zijn verkrijgbaar van vier tot dik zeven meter en worden door zowel particulieren als professionals gebruikt. Een Bullit verenigt het comfort van een tender met het vaargedrag van een sublieme sportboot. Door de bouw in aluminium is de Bullit op vrijwel alle aspecten aan te passen. Niet dat dit nodig is, want de standaard Bullit klopt op vrijwel alle aspecten. Maar tegenwoordig hebben veel mensen verschillende wensen. De lijst met mogelijke aanpassingen is vrijwel oneindig.

Aangepast

Dat blijkt ook uit de meevarende Bullit 660 die naar de wensen van de Brandweer uit Balk (Frl.) is aangepast. Deze Brandweer Bullit 660 is voorzien van een rompdeur, die ook heel handig is voor duikers, vissers of mensen die slecht ter been zijn. Ook is deze Bullit voorzien van een targabeugel voor de zwaailichten en alle communicatie apparatuur. Verder heeft deze een brede console met twee losse stoelen, waar in de ‘gewone’ Bullit een brede stuurbank achter een slanke console staat. De Brandweer Bullit heeft dubbele stootlijsten rondom en een stootblok op de kop, wat de boot ontegenzeggelijk stoer maakt, een uitstraling die past bij de toepassing. De geteste boot is meer op plezier en comfort ingedeeld met een zonnedek voorin van bijna 2 x 2.20 meter en lekkere grote banken.

Bullit 660s

Industrieel

Wat in beide versies hetzelfde blijft, is een degelijk geconstrueerde romp, gemaakt van 4 mm dik marine grade aluminium met een perfect gevormd onderwaterschip en een zelflozende kuip. De boot is industrieel vervaardigd, waarbij de afwerking vooral is gericht op de sterke constructie en het wegslijpen van scherpe randen. Het is een ijzersterk no-nonsense model zonder franje, degelijk zonder te vervallen in extreme detaillering. Daarbij is op de geteste ‘s’-versie gekozen voor een extra versterkte spiegel, zodat daar grotere motoren dan de maximaal 250 pk van de standaard versie aan kunnen worden gehangen.

Bullit 660s

300 pk zescilinder

De motor van de geteste 660s is een enorme V6 300 pk van Suzuki, een 4,4 liter krachtpatser, waarbij de twee rijen van drie cilinders in een hoek van 55 graden staan. Deze krachtbron heeft vrijwel dezelfde specificaties als het topmodel, de 350 pk Suzuki en bevalt in combinatie met de relatief lichte Bullit (880 kg) goed. Het is een blok dat souplesse koppelt aan een aangenaam bescheiden geluid. De besturing is hydraulisch, licht, maar met precies de juiste hoeveelheid weerstand. Om te kunnen wakeboarden is de boot voorzien van een skipaal, een degelijk en fraai rvs ornament op de achterzijde van de boot.

Bullit 660s

Koersvast

Bij het wegvaren blijkt de Bullit 660s opvallend gemakkelijk te manoeuvreren. De motor schakelt soepel in en uit en mocht je ook ultra-langzaam willen varen, dan is er een trolling optie op de elektronische ‘fly-by-wire’ gashendel. Het valt op dat de Bullit uitstekend koersvast is. Zonder het roer te beroeren vaar je minutenlang kaarsrecht door. Geef je gas, dan steigert de boot heel even. Toch kun je zelfs zittend accelereren, want vrijwel direct na het gasgeven wordt het zicht hersteld omdat de boot zonder te trimmen vlak trekt.

Bullit 660s

Kanonskogel

De trim gebruik je uitsluitend om de laatste paar kilometer uit de topsnelheid te halen. De teller stopte vlak voor de 90 km/u, een mooie snelheid voor zo’n kleine kanonskogel. Ook op topsnelheid heb je volledige controle. De Bullit heeft geen neiging om te gaan dansen en volgt uit zichzelf een kaarsrechte baan. Als je in snelle bochten vergeet helemaal terug te trimmen, gaat de schroef caviteren. Neem je wat snelheid terug en zorg je voor de goede trim, dan merk je dat je fijne snelle gecontroleerde bochten kunt maken.

Bullit 660s

Beheerst

Deze Bullit vormt een bijzondere combinatie van een tender en een speedboot. Het comfort is goed, je zit lekker, hebt voldoende opbergplek en alle bedieningsorganen vind je op de juiste plek. De vaareigenschappen zijn uitmuntend. Ook op golven en in onrustig vaarwater gedraagt deze Bullit zich beheerst als een gedrilde militair. De boot is sterk, stoer en kan tegen een stootje. Ook niet onbelangrijk, de Bullit is vermoedelijk weer dit najaar leverbaar. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de beschikbaarheid van aluminium en motoren, maar de werf is flexibel en in staat efficiënt te bouwen. De prijs voor de Bullit 660 begint bij €23.500, voor de 300 pk moet minimaal €26.899 worden neergeteld. Met een paar opties als een bimini, zonnedek, skipaal en dergelijke kom je voor de 660s uit vanaf €55.000. Voor dat bedrag heb je een stoere, uitstekend varende, snelle boot die gaat als de Brandweer.

Technische gegevens: Bullit 660s met Suzuki DF 300

Lengte (m.)6.60
Breedte (m.)2,46
Diepgang (m.)60 cm
Waterverplaatsing (kg.)880 kg boot, motor 327 kg
Motor pk (kW)250-350 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€22.350 exc. motor. Geteste uitvoering ca €55.000
Meer informatie:www.alumaxboats.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site