Litore One: Elektrisch eiland

spot_img

De boottest van de Litore One is uitgevoerd in 2019. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

Bij het zien van de Litore One komt onwillekeurig de gedachte aan Superman op. Is het een vogel, is het een vliegtuig? Nee het is Superman. Hier: is het een catamaran, is het een drijvend zonneterras? Nee het is een uniek elektrisch eilandje, de Sloveense Litore One.

Litore One

Omgekeerd ontworpen

De Litore One is bedacht door de jonge Sloveense ondernemer Aleksander Nemec. Bij het bedenken is hij omgekeerd te werk gegaan. Hij ging uit van wat hij met de boot zou willen doen en ontwierp de Litore One om die wensen heen. Het resultaat is symmetrisch, minimalistisch en strak. ‘Less is more’. Comfort in zon vormt het uitgangspunt. Daarom construeerde Nemec de boot rondom vier ligbedden. Op elke drijver zijn er twee tegenover elkaar geplaatst en goed te verstellen, zodat je altijd een optimale zonnestand kunt vinden. In het midden vind je een glijdend verplaatsbaar tafeltje, voor zaken als een ijsemmer, bekerhouders of een schaal voor de borrelhapjes. Voorin is een grote bergruimte.

Litore One

Sloveens, dus elektrisch

De aandrijving is simpel, maar kenmerkend voor Slovenië. In dat land ligt de focus namelijk op elektrisch en is door Pipistrel zelfs een elektrisch taxivliegtuig ontwikkeld. Litore gebruikt voor de One een Torqeedo Travel 1103 elektrische buitenboordmotor, vergelijkbaar met een 3pk benzinemotor. Deze heeft een lang staartstuk en een stuurknuppel met een draaiknop waarmee je gas geeft. Bovenop is een een ingebouwde 950 Wh lithiumaccu, die je gemakkelijk los kunt klikken om bij elk gewenst stopcontact op te kunnen laden. De actieradius is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop je vaart. De lichte Litore One, slechts 350 kilo, kan dankzij de efficiënte catamaran rompvorm drie uur achter elkaar varen zonder te hoeven laden. Mocht je verder willen, dan kun je extra accu’s onderbrengen in de centrale opbergplek. Deze Torqeedo accu’s zijn echter niet goedkoop.

Geen transportmiddel

Een actieradius van 18 kilometer lijkt niet veel, maar waarschijnlijk is dit meer dan je ooit zult gebruiken. De boot is namelijk veel meer een langzaam varend vlot dan een transportmiddel. Als we wegvaren, schommelt de Litore One kalmpjes op het woelige water, en ploegt zich een weg vooruit. Snel hoeft niet, we zijn hier om te genieten. Sturen gaat een beetje zwaar, maar dat heeft als voordeel dat je de knuppel gerust kunt loslaten als je eenmaal de juiste koers bent ingeslagen. Over de motor heen is een grote polyester kap geplaatst die de accu tegen de zon beschermt en de aandrijving deels uit het zicht houdt. Liggend is het nadeel dat deze kap je stuur-arm in een onnatuurlijke bocht laat staan.

Litore One
DCIM100MEDIADJI_0366.JPG

Prototype

Fijn is dat de catamaran redelijk stabiel is, zolang je maar met twee man elk aan een kant plaatsneemt. De polyester romp oogt degelijk. De kussens zijn dun, maar de banken zitten comfortabel. Als ik besluit de leuning wat hoger te zetten, klapt mijn bank ineens naar achteren. Het klittenband waar de bank mee is vastgezet, schiet plotseling los. Ik val bijna overboord en schiet in de lach. Een prototype testen heeft zo zijn nadelen.

Kuuroord

De Litore One vaart en draait gemakkelijk. Daardoor is de Litore One prima geschikt om er kleine afstanden mee af te leggen. Bijvoorbeeld van een haventje naar het midden van een meer. Speciaal voor het zwemmen is aan de voorzijde een uittrekbaar zwemtrapje gemaakt.  De afwerking kreeg de nodige aandacht, toch zijn er nog wat kleine oneffenheden weg te werken, zoals de bevestiging van de banken. De prijs van de Litore one liegt er niet om. Deze begint bij €12.500 ex btw en exclusief de motor. In de geteste uitvoering kom je voor dit vier meter vlot uit op bijna 17.000 euro. Daar maalt de Sloveense bedenker niet om. Hij heeft de eerste bestellingen van een luxe kuuroord aan het water al binnen. Daar lijkt dit concept naadloos in te passen.

Litore One

Beoordeling:

Cijfer 6,5

Constructie                 ***

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ****

Ergonomie                  ***

Vaareigenschappen   ***

Prijs/Kwaliteit             ***

Litore One

Technische Specificaties

Lengte: 4,00 m.

Breedte: 2,18 m.

Diepgang: 0,30 m.

Waterverplaatsing: 350 kg

Motorisering: Torqeedo Travel 1103 CL (ca. 3 pk)

Prijs vanaf: € 12.500 ex btw en ex motor

Meer info: www.litore.eu

Litore One

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site