Brago Bella Vista: Ode aan de vijftiger jaren

spot_img

De Brago Bella Vista is zo opvallend, dat je er niet zomaar aan voorbijloopt. Vrijwel iedereen die deze houten speedboot ziet liggen, herkent het model, de kleurstelling en het lakwerk. Dit kan niet anders dan een klassieker van de beroemde Italiaanse Riva werf zijn. Mis.

x

Bedrog

Het verhaal achter deze eyecatcher is even bijzonder als het uiterlijk. Een aantal jaren geleden staarde een gedesillusioneerde zakenman voor zich uit. Hij bouwde mooie houten Turkse boten voor de Nederlandse markt, maar door brand en bedrog was hij terug bij af. Tot hij zich bij het Riva Ariston schaalmodel in zijn vensterbank afvroeg: waarom wordt dat model eigenlijk niet meer gemaakt?

x

Bouwtekeningen

Bij de werf vroeg hij de bouwtekeningen op om er in Turkije een kopie van te laten maken. Hij kreeg ze schoorvoetend, Op voorwaarde dat hij de boot niet onder de naam Riva of een van de Riva typenamen zou verkopen. Er kwam de opdracht voor een ambachtelijk mooi Turks mahoniehouten casco. In Nederland kreeg het casco de moderne techniek ingebouwd. Alleen een vlotte naam bij het model ontbrak nog, maar kort daarna was de Brago Bella Vista geboren.

Hekdrive

Om de prijs van de Brago Bella Vista te drukken verruilde de werf de schroefas-uitvoering voor een Bravo 3 hekdrive aandrijving. Dat ziet aan de buitenkant bijna niemand, het vaart op snelheid gemakkelijk en is veel goedkoper dan een kwetsbare schoefas-uitvoering met vrij hangend roertje, zoals in de originele Italiaanse ontwerpen was voorgeschreven. De motor werd de Mercruiser 350 Magnum, een drieliter V8 benzinemotor die 300 pk kan leveren.

x

BelAir

Voor de bekleding van de Brago Bella Vista grepen de bouwers terug op de fraaie retro-design combinatie van wit en turquoise kunstleer, maar klanten kunnen ook andere kleuren kiezen. Van een Chevrolet BelAir van 1957 kwam het imposante stuur, maar de meeste rvs-accenten moesten op maat worden gemaakt. Dat was een tijdrovende en kostbare onderneming. De looks zijn op een dergelijke blits-boot nu eenmaal heel belangrijk.

Nostalgische klokken

Maar het resultaat mag er zijn. Het houtwerk van de Brago Bella Vista is vakkundig in elkaar gezet en netjes gelakt. Het interieur is een enorme ode aan de vijftiger jaren, mede door de fraaie combinatie van de gebruikte kleuren, nostalgische klokken en knoppen. Alleen ontbreekt de laatste 10 % van de gebruikelijke Italiaanse afwerkingsfinesse. Kenners zien dit direct, maar de meeste watersporters hebben hier nauwelijks oog voor.

x

Zoeken

De V8 maakt een heerlijk, diep brommend geluid. Langzaam varend heeft de Brago Bella Vista last van een eigenschap van de meeste hekdrive aandrijvingen: de boot lijkt te zoeken naar de juiste koers en heeft veel stuurbeweging nodig. Maar op snelheid vaart de Bella Vista geweldig. We konden op het onrustige Sneekermeer onze naam in de golven schrijven. En dan weet alleen jij dat je voor € 129.000 met 90 km/uur in een boot vaart waarvan iedereen denkt dat het een Italiaanse klassieker is.

Disclaimer

De test van de Brago Bella Vista is uitgevoerd in 2014. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

x

Scorebord:

Constructie***
Comfort en Ruimte****
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****
x

Technische Specificaties Brago Bella Vista

Lengte: 7.00 m

Breedte: 2.10 m

Gewicht: ca. 1450 kg

Max. snelheid: 88,5 km/u

Motor: Mercruiser 350 Magnum V8, 300 pk

Prijs vanaf: €129.000

Meer info: www.classicboats.nu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site