Op beurzen verbaas ik me altijd over de logica rond de typeaanduidingen die jachtwerven voor hun nieuwe modellen bedenken. De meest simpele, logische toevoeging is die van de lengte. En dan kan dat zowel een aanduiding in Britse voeten als in metrische eenheden zijn.
Bij een Interboat 17 kun je direct bedenken dat deze sloep 17 voet meet. Of de Van Vossen 888 die hoogstwaarschijnlijk rond de 9 meter lang zal zijn. Er zijn ook bootmerken die de lengte aanduiding laten voorgaan door de naam van een specifieke modellen-lijn. Sun Odyssey, Grand Sturdy, Outrage, Corsair, Merry Fisher, een Engelse naam met een stoere bijklank doet het vaak goed. Ook mooi, sfeervolle typeaanduidingen als Sundancer, Kiss, Classic, Carribbean of Tango.
Maar alleen een werf-naam, een modelnaam en een lengte aanduiding is soms nog niet genoeg. Want dan moeten er als kersen op de taart nog letters aan de typeaanduidingen worden toegevoegd. We kennen de GT, net als de SL afkomstig van de ‘Gran Turismo’s’ en de ‘Super Luxe’ uitvoeringen in de autowereld. Ook klinkers als i en e worden met grote regelmaat aan bootmodellen geplakt, vaak om aan te geven dat het om een nieuwe of elektrische uitvoering gaat. En dan is er nog de aanduiding OK of OC van Open kuip en AC / AK van achterkajuit.
Mijn nieuwsgierigheid dwong me eens bij een Brabantse bouwer van stalen jachten te vragen waar zijn aanduiding SR voor stond. “Tja”, zei de bouwer, een man van weinig woorden. Hij plukte aan zijn kin en keek me verbaasd aan. “Da kende ge toch zo zien. Deze heeft Schuine Ramen.”