Clever 54: Compacte gezinsboot

spot_img

De Clever 54 is een compacte consoleboot, die dankzij de overnaadse bouw, de kabelaring en de uitwaaierende boeg er uitziet als een sloep- of tender. De boot heeft een rondspant rompvorm, zodat de golven nauwelijks greep krijgen op deze comfortabele familieboot. Zoals elke Clever is ook deze 54 dik gelamineerd en heeft voorop een klein ankerluik.

2

Hand Lay-up

De Clever 54 is ook een lekker brede sloep voor een man of zes tot acht. Dat deze boot degelijk is geconstrueerd, blijkt wel uit het gegeven dat deze Clever heel veel door verhuurbedrijven is aangeschaft. Deze tender kan dus tegen een stootje. Dat heeft te maken met de bouw. Deze boen worden hand layup, dus met de hand gelamineerd. Ze zijn van volglas polyester en vanwege de degelijkheid relatief zwaar. Daardoor liggen ze stabiel in het water en dat merk je met opstappen.

3

Overnaads

De overnaadse bouw geeft deze sloep een wat klassiek uiterlijk. Vroeger waren de boten van hout, waarvan de planken op de naad aan elkaar werden gezet, vandaar overnaads. Bootbouwers merkten dat deze vorm ook polyester boten sterker maakt. Ter bescherming, maar ook als verfraaiing hebben de sloepen een breed touw om de rand, de kabelaring. Deze is zwart maar je kunt de kabelaring ook in andere moderne kleuren krijgen. Er is lekker veel ruimte in de boot want je hebt geen motorkist in het midden.

4

Modern

De indeling is simpel: voorop is een ruim ankerluik waar bijvoorbeeld ook stootwillen en landvasten in kunnen. In de kuip heb je voorin een grote rondzit rond een optionele tafel. Achterin is er een comfortabele stuurbank achter de slanke stuurconsole. De geteste boot is verder slim ingedeeld en oogt modern. De zitplaats achter de hoge console van de Clever 54 is comfortabel. Ook de afstand tot het stuur is goed bemeten. Op de console is plek voor een navigatiescherm, een radio of andere voorzieningen. Onder de bestuurdersbank vind je een hand bilgepomp en de hoofdschakelaar, beide achter nette kunststof kleppen. De stuurbank heeft kussens die doorlopen naar de zijkant van de boot. Zo kun je dus ook lekker dwars op de boot zitten en zitten kleine kinderen naast de stuurman mooi beschermd. Rond de kuip zijn smalle gangboorden met een paar fenderhaakjes voor het ophangen van de stootwillen.

Opbergplek

Het goede comfort vind je ook terug in de andere zitplekken voorin. Er is daar rond de tafel plek voor zeker vier volwassenen en tussen de banken is met vulstukken een bed te maken. Onder de zittingen zijn drie nette opbergbakken met binnen-bakken, maar zonder scharnieren. Tijdens het varen levert dat wat lichte kraakgeluiden op, maar dat is met rubbertjes gemakkelijk te verhelpen. Verder is er opbergruimte voor de grotere spullen onder de achterbank, waar ook de brandstoftank en de accu hun plek hebben.

Zwart-wit

Het geteste exemplaar heeft een witte romp en zwarte kabelaring en kussens. De kuip is diep en heeft kleine driehoekige opstaptreden. De testboot is op deze treden en op de vloer voorzien van optionele zwart-witte teakline dek-bedekking. Achterin is een boot-brede stuurbank met een prettige zit. De (optionele) navigatieverlichting bestaat uit twee ogen in de boeg en een verwijderbare mast met het top/heklichtje. Aan de spiegel van de Clever 54 zijn de uiteinden van de kabelaring van nette rvs-kappen voorzien. Er hangt een fijne zwemtrap en samen met het andere rvs geeft dit de Clever een luxe uitstraling.

Elektrische motoroptie

In de verhuur is de meest gebruikte motoroptie de elektrische. Met een elektrische buitenboordmotor aan de spiegel kun je gemakkelijk manoeuvreren en laat je alle geluid letterlijk achter je. Daardoor geniet je optimaal van de natuur en de omgeving. Mocht je niet elektrisch willen varen, dan heb je keuze uit buitenboordmotoren van 8-50 pk. Bij AVR-watersport heb je dan keuze uit de merken Honda, Suzuki of Tohatsu.

Uitwaaierend

Met een 30pk kom je vlot in plané en dan merk je dat deze Clever een prima snel varende tender is. Iedereen kan met deze sloep gemakkelijk uit de voeten want sturen is simpel. Dankzij de uitwaaierende boeg heb je weinig last van golven en spray. De draaicirkel is mooi klein, precies zoals het hoort. De geteste boot was voorzien van een 15 pk Suzuki, die verrassend goede prestaties met deze Clever leverde. Zo accelereert deze Clever razendsnel naar een top van net boven de 20 km/u. De boot draait mooi kort en kan ook op volle snelheid in beperkte ruimte keren. Vanwege de uitwaaierende boeg en omdat het voorste deel van de romp licht uit het water komt, heeft de 54 nauwelijks last van spray.

w

Aantrekkelijk

Deze Clever is door de stevige bouw en het traileroog voorop gemakkelijk op de trailer te vervoeren. Zo vergroot je jouw vaargebied enorm en ligt al het vaarwater van Europa aan je voeten, van de Noorse fjorden tot de Griekse eilanden. Al met al is de Clever 54 een fijne compacte gezinsboot met moderne looks en goede vaareigenschappen. Aantrekkelijk is de prijs, die begint bij €8295, maar dat is zonder motor en ook exclusief opties zoals de kussens, de teakline vloer en een buiskap. In de geteste uitvoering kom je voor deze verrassende complete Clever 54 uit op ongeveer €15.000.

ef

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in het voorjaar van 2023. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

dd

Technische gegevens:

TECHSPECSClever 54
Lengte o.a.:5,15 m.
Breedte:2,15 m.
Diepgang:0,40 m.
Doorvaarhoogte:0,95 m.
Motor9,9 – 50 pk outboard (aan spiegel)
Waterverplaatsing:400 kg
Vanaf-prijs:€ 8295 excl. Motor
Prijs geteste uitvoering:ca. €15.000
Meer informatie:www.clever-boats.com
www.avrwatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site