Axopar 24: Ontspannen kampioen

spot_img

In 2016 werd de Axopar 24 geïntroduceerd, het derde model van de jonge werf. Dit type heeft drie varianten, de T-Top (TT), de Hard Top (HT) en in de Open versie. Epco Ongering mocht op de eerste mooie voorjaarsdag met de 24 Open los.

Axopar

Boot van het jaar

Toen afgelopen jaar de Axopar 28 Europees boot van het jaar werd, was niemand verbaasd. De mannen achter het nieuwe Finse merk Axopar hadden hun sporen verdiend bij legendarische merken als Aquador, XO Boats en Paragon. Dat ze een boot konden maken stond dus al vast. Maar Axopar had naast solide bouw, fraaie afwerking en uitstekend vaargedrag ook nog een aantrekkelijke prijs als voordeel. Dat kan door slimme bouw in een lagelonenland waar ze een prima boot kunnen bouwen, namelijk Polen. In de fabriek waar ook SeaRay’s en Quicksilvers worden gebouwd, verlaten nu ook de opvallende Axopars de productiehallen.

Axopar

Dubbel getrapt

De 24 is meer dan een sportboot. Het belangrijkst van de polyester romp is het bizar fraaie dubbel getrapte onderwaterschip. De 24 heeft een opvallende bijlboeg, een laag vrijboord met een dikke stootrand en een indeling die uniek te noemen is. In de boeg is achter de ankerkluis een mooie bowrider zitplek. Met de verplaatsbare tafel is hier ook een zonnedek te maken. Achter de rond verlopende voorruit vind je twee banken, die onder het voordek door lopen. Als je maar niet langer bent dan 192 cm kun je hier prima slapen. Tussen de banken in vind je een onder het voordek verschuifbare toilet.

Axopar

Smetteloos

Het achterste deel van de kuip is ingedeeld met twee stoelen voor en drie erachter. Overal is opbergruimte, ook onder de vloer. In de kuipvloer zitten grote loosopeningen en samen met de opliggende scharnieren van de luiken zorgt dat ervoor dat je daar niet prettig met blote voeten kunt lopen. Boven de kuip is een stevige, maar lage navigatiebeugel. In Finland zal die vooral voor een radar worden gebruikt. In Nederland is dit minder nodig en lijkt het slimmer om de beugel als hoofd-stoot-object weg te halen. Overigens is de afwerking smetteloos. De keuze van materialen en de verwerking onderstrepen de exclusieve uitstraling.

Axopar

Controle

Het zwemplateau is bedekt met flexiteek aan de spiegel hangt een 150pk Mercury EFI viertaktmotor. Motorisering is mogelijk van 90-200 pk. De geteste outboard is een van de stilste motoren uit haar klasse. Stationair hoor je vooral aan het koelwaterstraaltje dat de motor loopt. De Axopar is met 1290 kilo niet zwaar en met de stille krachtpatser achterop bereikt deze binnen 15 seconden de top van 66 km/u. In alle fases van het accelereren heb je maximale controle. Ook in het bochtenwerk toont de 24 haar ongekende klasse. Zonder ook maar een moment ‘in te haken’ glijdt de over de golven.

Axopar

Ontspannend

De stuurt zo strak en gecontroleerd dat het op de vlakke Westeinderplas nooit spannend wordt. Ook wordt duidelijk dat er nauwelijks boten zijn die een nog beter vaargedrag hebben. Dankzij de degelijke bouw en de uitstekende vaareigenschappen is de 24 kanshebber om opnieuw veel prijzen voor Axopar binnen te slepen. En met de basisprijs (zonder motor) van 33.275 en een vaarklaar prijs voor de testboot van rond de 60.000 euro is er in elk geval weinig concurrentie.

Axopar

Beoordeling:

Cijfer: 8,8

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Afwerking****
Ergonomie****
Vaareigenschappen*****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties Axopar 24 Open

Lengte over alles: 7,60 m

Breedte: 2.55 m

Diepgang: 0.70 m

Waterverplaatsing: 1.290 kilo

Motorisering 90-200pk outboard

Prijs vanaf: ca. € 33.275 (excl. motor)

CE-ontwerpcategorie B

Meer informatie: www.kemperswatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site