Bente 24: Out-of-the box cruiser

spot_img

De Duitse Bente 24 was eind 2016 een van de genomineerden voor de prijs HISWA Zeilboot van het Jaar 2017. Deze nominatie heeft veel te maken met het verrukkelijke uiterlijk van de superspeedy racer. Maar niets is wat het lijkt op deze out-of-the-box cruiser.

x

Blogger

De Bente 24 is ontwikkeld omdat de Duitse blogger met werknaam ‘Digger Hamburg’ op zoek was naar een basic zeilboot voor hem en zijn hond Polly. Deze Stephan Boden wilde er drie tot vier maanden achtereen op kunnen verblijven. Via-via ontmoette hij Alexander Vrolijk, zoon van de bekende jachtontwerper Rolf Vrolijk. Samen met de Hogeschool van Hannover kwam Vrolijk tot een verrassend nieuw out-of-the-box concept.

Dodger

Het meest opvallende aan de Bente is de ‘dodger’, de vaste deels doorzichtige buiskap met de feloranje band. In combinatie met de strakke multiknikspant rompvorm geeft dit de Bente een modern en stoer uiterlijk. Het is een zeiljacht met de nodige dosis seks-appeal. Verder is het concept erop gericht, dat de aantrekkelijk uitziende boot in de basis kaal wordt geleverd, maar door optiepakketten kan transformeren van een basic, no-nonsense cruiser tot sexy racemachine.

x

Trailerbaar

De Bente 24 heeft een aluminium Selden mast en werd op de testdag met een 20,8 m2 squarehead grootzeil en een 12,7 m2 grote high aspect fok gezeild. Ook is er een 45 m2 grote gennaker beschikbaar, die op de fraai uit de boeg glijdende carbon boegspriet wordt gevoerd. De bediening van de zeilen is eenvoudig. Maar het is in de geteste uitvoering een sportief jacht, maar zeker geen flat-out racer. Mooi is dat de boot met slechts 1700 kilo leeggewicht en dankzij een maar 1,45m. diep stekende stalen kiel nog prima trailerbaar is. Overigens is er ook een performance versie met een 1,80 m diep stekende kiel beschikbaar.  Verder zijn er nog verschillende andere pakketten om de boot naar wens van de klant aan te kleden.

Stahoogte

Het interieur van de Bente 24 blinkt uit in soberheid. Binnen zijn het hoofdspant en de wantputtings plus moeren van het dekbeslag zichtbaar. Midden in de kajuit staat een forse rvs-stempel waar de mast op rust. Er is weinig opbergruimte, wel zijn er vier slaapplaatsen en een chemisch toiletje. De kajuit is maar 1,45 m hoog en dan wordt het voordeel van de dodger duidelijk, want onder de vaste buiskap heb je 1,85 m stahoogte. In de toekomst wordt deze wellicht afneembaar gemaakt, zodat de gennaker sneller geborgen kan worden. Want de harde buiskap zit daarbij flink in de weg. Overigens is de kuip ruim genoeg om met drie man naast elkaar aan de hoge kant te zitten. De boot wordt met een soepel draaiende helmstok bestuurd. Als hulpmotor hangt er een 5 pk Mercury langstaart buitenboordmotor opgeklapt aan de spiegel.

Ongereefd

De test werd uitgevoerd onder de lastige omstandigheden. Er stond een vlagerige wind met uitschieters tot 6 Bft. Ondanks de forse bries kwam de boot niet echt gemakkelijk op snelheid. Verder bleek de Bente op de aan-de-windse koers gemakkelijk uit het roer te lopen. Ter verdediging moet worden gezegd dat er ongereefd, dus met de volledige 33,5 m2, werd gezeild. Maar bij een goed uitgebalanceerde boot mag dit eigenlijk toch niet gebeuren. Conclusie was dat de trim van dit prototype nog een paar aanpassingen nodig heeft. Dat maakt de boot overigens wel kansloos voor de prestigieuze Zeilboot van het jaar titel.

x

Looks

De basisprijs is aangenaam laag en begint (in 2016) bij €33.000. Natuurlijk moet je voor de juiste keuze van de zeilen en de verdere aankleding van de Bente 24 nog welde nodige euro’s reserveren. Bijzonder is dat je voor een proefvaart met de Bente 24 moet betalen. Dat schrikt dagjespubliek af, maar is voor potentiële klanten van deze oogstrelende cruiser zeker aan te raden. Want wie comfort ondergeschikt vindt aan fraaie looks en een forse dosis avontuurlijk zeilplezier heeft aan de Bente een opvallende, goed gebouwde metgezel.

x

Disclaimer

De boottest van de Bente 24 is uitgevoerd in 2016 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Cijfer 6,1

Scorebord:

Constructie***
Comfort & Ruimte**
Ergonomie***
Afwerking**
Vaareigenschappen**
Prijs/ Kwaliteit****
x

Technische Specificaties

 
Lengte o.a.:7,55 m.
Breedte:2,75 m.
Diepgang:1,45 m.
Waterverplaatsing1700 kilo
Zeiloppervlak aan de wind:33,5 m2
Zeiloppervlak ruimwinds:78,5 m2
Motorisering:5 pk outboard
CE-Ontwerpcategorie:B
Prijs:€33.000 (2016)
Meer info:https://benteyachts.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site