Deze boottest van de PVO 700E is uitgevoerd in 2020.
De Prins van Oranje uit Heeg, bouwer van de PVO 700E, is vooral bekend door de bouw van klassiek gelijnde jachten zoals de Rapsody’s. Minder bekend is dat het Heegemer bedrijf ook een sloep in het programma heeft. Onlangs werd deze voorzien van de revolutionaire elektrische Vetus Pod drive. Zo’n combinatie betekent modern elektrisch varen in een stijlvolle sloep.
Duurzaamheid
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij de Prins van Oranje. Naast de bekende klassieke motorjachten, biedt het bedrijf ook het zogenaamde Aquavive concept aan. Dat staat voor het comfort van thuis in een verplaatsbare woonboot. Aquavives liggen op de mooiste plekjes in de natuur en zijn daarom duurzaam gebouwd en uitgerust. Bij zo’n houseboat hoort een elegante sloep, liefst elektrisch. Dat deed de werf besluiten om in hun bestaande 700 sloep de revolutionaire elektrische E-pod aandrijving van Vetus in te bouwen.
Ringpropeller
Eerst werd het onderwaterschip van de klassiek gelijnde overnaadse sloep geschikt gemaakt voor de plaatsing van de Pod. Daarna was de verdere installatie kinderspel. De Vetus Pod is afgeleid van de succesvolle RIM-drive die als boeg- en hekschroef wordt gebruikt. Het geheim van deze aandrijving zit in de vaste buitenring, waarin een schoepenblad ronddraait, de zogenaamde ringpropeller. Doordat er geen centrale as is, wordt de aanstroom van het water niet verstoord en treedt vrijwel geen cavitatie op. Dat maakt dit systeem extreem stil en energiezuinig.
De resultaten van de RIM-drive waren zo goed, dat er dit jaar een variant voor elektrische voortstuwing werd gemaakt. Dezelfde voordelen zijn ook op deze 9,5 kW Pod van toepassing. Ze zijn enorm stil, gebruiken weinig energie en zijn door de vaste ring om de propeller nauwelijks kwetsbaar. In het elektrische 48V systeem passen verder een Victron acculader en 8 Vetus AGM batterijen van 220Ah.
Chique
De polyester rompen van de PVO 700E worden in Friesland gemaakt en keurig afgebouwd. De sloep heeft een mooie zeeg, een hartvormige spiegel en een aangehangen roer. Verder springen de kabelaring, een rvs kopleguaan en een overdadige hoeveelheid fraai verwerkt Permateek in het oog. De combinatie van kunstteak met rvs geeft een chique uitstraling. In deze sloep met schitterende gebogen lijnen is niet elk hoekje benut, want elegantie is hier verkozen boven praktische ruimte.
Als je spullen mee wil nemen kan dat in het grote vooronder of in de ruimte onder de stuurbank. Wil je opbergbakken onder de andere zitbanken, dan kom je bij de opties. Voor het afmeren zijn vier stevige kikkers op het potdeksel bij de hoeken van de kuip geplaatst. De zit is comfortabel, maar aan de zijkanten van de sloep zijn de rugleuningen wat aan de lage kant. Hiervoor zijn optioneel beugels met rolkussens beschikbaar. Opvallend is dat centraal in deze boot met ‘onderwatermotor’ toch een forse motorkist is. Deze wordt gebruikt voor de accu’s, die zo centraal en laag zijn geplaatst, ideaal voor de stabiliteit. Het stuursysteem met groot teakhouten stuurwiel is hydraulisch.
Geluidloos
Het fijne van een elektrische sloep is dat je er zo mee wegvaart. Je zet het contact aan en varen maar. Je hoort de schroef aanzetten, maar daarna voel je alleen de beweging en blijft verder geluid uit. Met het aangehangen roer is de boot goed te manoeuvreren, al is het achteruit varen even wennen. De topsnelheid werd vastgesteld op 10,5 km/u en het meest economisch vaar je met 7,5 km/u.
Excellent is het lage energieverbruik. Na acht uur draaien met deze snelheid was nog 72 % van de accucapaciteit over. Bekend is dat je de AGM accu’s niet verder dan tot ongeveer 50% mag ontladen. Ontlaad je dieper, dan kan dat de levensduur van de accu’s bekorten. Daarom is het verbruik begrensd. Uit de verbruiksproeven blijkt echter dat je op een normale vaardag niet meer dan 40% van de capaciteit zal gebruiken, tenzij je continue op maximale snelheid vaart.
Garantie
De Prins van Oranje garandeert een actieradius van negen uur op kruissnelheid. Dit komt neer op circa 65 kilometer, een afstand die bijna geen enkele sloepvaarder op een dag zal afleggen. Deze uitstekende verbruikscijfers zijn een combinatie van de energiezuinige en stille aandrijving met het mooie onderwaterschip. De prijs is in overeenstemming met de bouw- en afwerkingskwaliteit van deze elegante fluistersloep en begint bij €44.500.
Technische gegevens: PVO 700E
Lengte (m.) | 6,85 |
Breedte (m.) | 2,20 |
Diepgang (m.) | 70 cm |
Doorvaarhoogte (m.) | 1.10 m |
Waterverplaatsing (kg.) | 1.200 |
Motor kW | 9,5 |
CE-ontwerpcategorie | D |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 44.500 |
Meer informatie: | www.prinsvanoranje.nl |
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.