Fenomenaal: Bullit 840 & Honda BF350

spot_img

Reikhalzend keken we uit naar de zomerdag waarop we voor het eerst met het Honda BF350 paradepaardje mochten varen. De Japanners introduceerden de 350 pk sterke krachtpatser afgelopen september in Genua. De eerste beschikbare motor werd in ons land geïnstalleerd op de nieuwe Alumax Bullit 840 Outboard. Een unieke primeur.

1

Internationaal

Alumax is een bedrijf dat ook internationaal bekend is. Ze bouwden de tenders voor de Olympische Spelen van 2012 in Londen en dat ging om een kleinere Bullit. Verder produceert Alumax de wereldberoemde Rotterdamse aluminium taxiboten. Deze zijn er nu ook met waterstofaandrijving. Dat is nog niet beschikbaar voor plezierboten, maar als je zuinige en duurzame power achter een boot zoekt is de nieuwe Honda BF 350 een mooi alternatief.

Superstrak

De Alumax Bullit 840 is gebouwd van 5 mm dik aluminium en dat maakt deze tender heel degelijk en bestand tegen beschadigingen. De boot weegt ongeveer 1900 kilo en is overduidelijk door vaklui in elkaar gezet, want de romp is superstrak. Na het lassen zijn de lasnaden weggeslepen en is het casco gespoten in een grijsgroene RAL-kleur. Het casco is zo glad, dat je bijna niet kunt geloven dat er voorafgaand aan het spuiten geen plamuur is gebruikt. De 840 Outboard is een vergrote versie van de kleinere Bullits. Bij het ontwikkelen speelde de eigenaar een grote rol, dus deze boot is eigenlijk helemaal custom built.

Gadgets

De indeling is doordacht en er zijn veel vindingen die deze tender bijzonder maken. Zo bestaat de stuurbank uit drie delen. Het middenstuk is breder, zodat je daar met zijn tweeën kunt zitten. Dit deel is elektrisch in hoogte te verstellen. Een andere bijzonderheid is het verzonken windscherm. Als je rustig of met de buiskap op vaart, zakt deze kunststof ruit volledig in het dashboard. Maar vaar je snel en open, dan tover je elektrisch het windscherm tevoorschijn. De licht gekromde vorm maakt dat de wind mooi wordt afgebogen. Verder zijn er onder alle banken nette opbergbakken en vind je onder het voordek een elektrisch toilet met vuilwatertank. De uitzuigopening bevindt zich onder de klep van de opbergruimte achter de stuurbank, waar ook de vulopeningen voor brandstof en water zijn geplaatst. In deze boot-brede ruimte passen perfect de waterski’s en de uitneembare waterskipaal.

Spektakelstuk

Aan boord is uitstekend comfort met hoge rugleuningen, zoals op de bank vóór de stuurconsole en de twee langsscheepse banken voorin. Daar is een bed van te maken. Met de wasbak en de koelkast in de midden-consoles en het toilet voorin is de tender goed als weekender te gebruiken. ’s Nachts kun je het slaapgedeelte onder de buiskap met een midden-scherm afsluiten. Boven de kuip is als optie nog een bimini geplaatst. Alle techniek is mooi onder de achterbank ingebouwd. De grote Bullit 840 heeft een proportionele Vetus boegschroef die het afmeren simpel maakt. En dan het spektakelstuk, de spierwitte Honda BF350. Het is een opvallende, hoog opgebouwde slanke V8 motor met bijna vijf liter cilinderinhoud. De twee rijen van vier cilinders staan in een hoek van 60 graden. Zo’n fonkelnieuw blok maakt een prachtig soepel V8 geluid, waar liefhebbers opgewonden van raken.

Efficiënt

De BF350 beschikt over alle bekende Honda technieken zoals BLAST voor extra koppel en acceleratiekracht, V-Tec, (Variabele kleptiming en opening) voor extra power in de hoge toerentallen en EcoMo (voor zuinig varen). Als de motor extra zuinig op een schraler lucht-brandstofmengsel draait, komt dat door Lean Burn Control. Nieuw is de mooi vormgegeven digitale Drive by Wire gashendel met extra knoppen voor cruise control en trim assist. Ze maken dat je deze sterke V8 efficiënt en zorgeloos, maar ook comfortabel en rustig kunt varen. Je stuurt hydraulisch, gemakkelijk en direct. De stuurcilinder aan de spiegel is gemakkelijk voor onderhoud bereikbaar. Als je de digitale gashendel soepel inschakelt, maakt een hoorbare tik duidelijk dat de BF350 klaar is om gas te geven. Daarna varen we stapvoets door een natuurgebied en hoor je de vogels boven het amper waarneembare motorgeluid uit. Deze Hightech Honda verbruikt bij 600 toeren en een snelheid van 6 km/u nauwelijks twee liter brandstof per uur.

Kanon

Op het open water openen we de gashendel. De fenomenale kracht van de 350 pk merk je goed als je voluit accelereert. Dan is het alsof deze Bullit door een kanon wordt afgeschoten. Op de gashendel zorgt de trim assist dat de motor altijd in de optimale hoek staat en optimaal effectief loopt. Opvallend is dat je altijd perfecte controle over boot en motor houdt. Dat lukt zelfs spelenderwijs in snelle bochten en bij het springen over de eigen golven. Op elk toerental versnelt de Honda soepel en snel. Bij het accelereren vanaf 4500 toeren merk je het effect van de V-Tec.

Je hoort dan de kleppen verder opengaan en de motor de extra lucht opslurpen. Er wordt opnieuw extra power uit de V8 geperst en daarmee bereik je glimlachend de topsnelheid. Deze was tijdens officiële testsessies vastgesteld op 91 km/u, maar bij ons (met twee man aan boord) stopte de teller bij 88,7 km/u. Dat je zo’n enorme snelheid haalt met een boot-motorcombinatie van ruim 2400 kilo zegt iets over het goede onderwaterschip en de pure power van de motor.

Deze Bullit doet zijn naam eer aan als kogelsnelle tender met een fenomenale V8 machine aan de spiegel. De prijs van de oerdegelijke Bullit 840 met de fenomenale Honda BF350 outboard begint rond de €100.000.

Technische gegevens:

AlumaxBullit 840 Outboard met Honda BF350
Lengte o.a.:8,40 m.
Breedte:2,64 m.
Diepgang:0,45 -0,90 m.
Doorvaarhoogte:1,30 m.
Motorisering:150-450 pk
Waterverplaatsing:1900 kg ex motor. Totaal ca. 2400 kilo
Vanaf-prijs:€ 60.000 ex. motor (Honda BF350 ca. €40.000)
Meer informatie:www.alumaxboats.nl en www.honda.nl/marine

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site