Boot Düsseldorf, de grootste indoor watersport-beurs ter wereld, heeft twee belangrijke functies. In de eerste plaats is het de plek om je voor te bereiden op het komende vaarseizoen. Daarnaast is het een plaats om alle trends voor het naderende watersport-jaar te spotten. Boottesten ging op de openingsdag met presentatrice Kim Riedstra naar Duitsland voor een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.
Internationaal
Op de openingsdag liepen er bijzonder veel bezoekers door de zestien hallen waarin Boot Düsseldorf 2025 zich afspeelt. Het was er druk en dat viel des te meer op, omdat veel plekken in de verschillende hallen niet waren bezet. In de watersport tonen zich de tekenen van een worstelende economie nu eenmaal altijd als eerste.
Het enthousiasme van de bezoekers leek daar niet onder te lijden en wellicht kwam dat ook omdat er veel buitenlandse talen werden gesproken. De beurs in de Messehallen is duidelijk ook in Azië en Amerika ontdekt als een Walhalla voor internationale watersporters. Er waren veel primeurs met een groot Nederlands aandeel. Een van de opvallendste in de categorie “bijzonder” is een enorm opblaasbaar paviljoen van Marin’R, een jong Nederlands bedrijf dat opblaasbare dektenten, buiskappen en bimini’s voor plezierjachten maakt.
Zeiljachten
Bij de zeiljachten was duidelijk dat er nog maar weinig cruise-zeiljachten door de ‘gewone’ consument worden aangeschaft. De meeste cruising jachten zijn vooral bestemd voor de chartermarkt en wellicht ontbraken daarom typische budgettair aantrekkelijke merken zoals Hanse en Bavaria in de enige echte zeilhal 16. De performance cruisers in het hoogste segment doen het echter uitstekend.
In die markt spelen Saffier (met dikke rijen belangstellenden voor de nieuwe SL46) en Contest (met de 63 als Europees jacht van het Jaar achter een barrière van tulpen) een belangrijke rol. In de categorie daysailers zijn Saffier en Leonardo met de Eagle jachten absolute hoofdrolspelers.
Liefhebbers van razendsnel zeilen komen in Düsseldorf ook aan hun trekken. X-Yachts presenteerde de nieuwe XR41 racemachine, Beneteau bracht een nieuwe First 31 uit en Swan toonde de razendsnelle nieuwe ClubSwan 28 eenheidsklasse boot. Ook het Deense Dragonfly is met een aantal supersnelle trimarans op de beurs vertegenwoordigd. En dan heb je nog de groep van no-nonsens wereldomzeilers die bij KMY met de Bestevaer 54 aan hun trekken komen.
Fun
In hal 17 wordt de nieuwe slogan van Boot Dusseldorf “We love Water” werkelijkheid. Daar krijgt de jeugd extra aandacht en organiseert de beurs in een enorm bad demonstraties en wedstrijden in funsporten. Het is er druk en gezellig. Ook kun je in deze hal je uitrusting met nieuwe producten up-to-date brengen. Een ander fun-element vonden we in hal 3 waar twee uiterst aaibare, varende Fiat 500 modellen te zien waren. De Abarth versie had een jet aandrijving en de andere een in de ‘auto-boot-kleur mee-gespoten groene Mercury benzine buitenboordmotor.
Outboards
De trend van outboard versus inboard zet zich voort.
Maar er is meer. Ook zie je steeds meer jachten met elektrische aandrijvingen. Elk zichzelf respecterend outboard-merk heeft inmiddels wel een of meerdere elektrische modellen in haar gamma. Mercury heeft met de Avator de meest uitgebreide elektro-lijn en Tohatsu heeft zich nu ook in het rijtje elektro outboard verkopers geschaard.
Ondertussen gaan de grote merken onvermoeid door met het introduceren van nieuwe modellen die nog zuiniger, stiller en zuiniger zijn dan hun voorgangers. Honda heeft met de nieuwe BF300 een nieuw model op het V8 platform en Hidea introduceerde een nieuwe 200 pk outboard als topmodel van het Chinese merk.
Elektroboten
Bij de motorboten vind je op Boot Düsseldorf altijd een enorm aanbod aan dagboten en weekenders. Vrijwel altijd hebben deze weekends buitenboordmotoren, maar steeds vaker zie je ze ook met elektrische aandrijving. Ook hier nemen de Nederlandse werven het voortouw. Een elegant voorbeeld is de Friese Lumen, die met twee draaibare elektrische pods wordt aangedreven.
Ook de foilende Edorado kreeg weer veel bekijks, net als de bijzonder elegante elektroboten van het Zweedse Hwila en de modern gelijnde elektrische Lasai boten uit Spanje.
Ook zie je dat er steeds meer compacte powercats komen, zoals de vorig jaar bekroonde Four Winns TH36 die nu ook in een foilende uitvoering verkrijgbaar zal zijn. De moeite waard zijn ook de Lomac Adrenalina 8,5 en de boten van het Duitse merk Sterck, die niet alleen indruk maken door de opvallende gewrapte rompen, maar ook met vaarprestaties boven de 100 km/u.
Conventioneel
Bij de meer conventionele water-verplaatsende jachten is een Nederlandse merk als Linssen nog altijd favoriet. Ook de Interboat sloepen trekken nog altijd veel bezoekers en dat geldt ook voor Elling met haar E4 in frisse lichtblauwe kleur.
Bij de visboten heeft het Limburgse Tinn-Silver een enorme opvallende stand en daar maken ze ook aluminium beroepsvaart-boten die gretig aftrek vinden bij de Duitse overheidsinstanties.
Superjachten
Ook bij de superjachten in de hallen 5 en 6 zie je opvallend veel Nederlandse werven. De Stratos DB50 was vorig jaar een eyecatcher. Dit jaar trok vooral de beestachtig grote Steeler aliuminium Beachclub 62 de aandacht. Het is een snelvarende spotboot met een enorme echte beachclub, een bar, besturingsmogelijkheid op het voordek en alle denkbare praktische gadgets die Steeler in het verleden heeft bedacht, zoals een hefdak en panoramisch uitzicht rondom.
Verder vind je in de superjachthal prachtge voorbeelden van de Nederlandse jachtbouw-kunst van Mulder en Van der Heijden. Veel andere primeur aanbieders komen uit Groot Brittannië, zoals Princess met de F58 en Sunseeker Manhattan 68. Ook de Wally Power is het bekijken zeker waard. Deze werf loopt naar eigen zeggen 20 jaar voor, dus op die stand zou je moeten zien hoe 2045 er uit ziet. En dan valt dit machtige snelheidsmonster eigenlijk weer een beetje tegen.
Uitklapbaar
Tot zover een indruk van de belangrijkste hallen op Boot Düsseldorf. Als je verder over de beurs loopt kun je nog honderden andere primeurs ontdekken. Wat ons vooral is bijgebleven is dat vrijwel alle moderne jachten zijn voorzien van uitklapbare zijkanten, waarmee je het achterdek enorm kunt vergroten.
Daarnaast zijn de vele powercatamarans en het steeds verder groeiende elektrische aanbod de opvallendste trends van 2025.
Belangrijk is ook om te constateren dat de publieke belangstelling op de eerste dag bijzonder groot was. En dat biedt hoop voor een watersportmarkt, die naast een aantrekkende economie, vooral gebaat is met mooi weer in het voorjaar en een stralende zomer.
Boot Düsseldorf duurt nog tot en met zondag 26 januari 2025. Meer info op www.boot.de