Honda BF 350: Slank topmodel

spot_img

De lancering van een nieuwe motor is altijd reden voor een feestje. Maar als het gaat om een nieuw topmodel dat liefst 100 pk sterker is dan de vorige krachtigste, pakt Honda extra groots uit. De Salone Nautico de Genova was het toneel van een spectaculaire onthulling. Honderden belangstellenden hadden zich verzameld om de motor te bewonderen waar de Japanse ingenieurs jarenlang mee bezig waren geweest, de nieuwe Honda BF 350. Hieronder een korte video van de introductie van de nieuwe Honda BF 350 in Genua.

Slank

De toeschouwers werden niet teleurgesteld. Waar sommigen misschien een bol gespierde krachtpatser verwachtten, bleek de nieuwe Honda BF 350 een opvallend slank en elegant model.

2

De nieuwe motor is verkrijgbaar in twee kleuren, in het bekende Honda zilver, maar ook in maagdelijk wit. En zoals bij alle Honda motoren wordt de power aan de propeller gegarandeerd en niet alleen onder laboratorium omstandigheden. Deze BF 350 levert dus ook echt 350 pk.

Race DNA

Even een paar technische gegevens van de nieuwe Honda BF 350. Het gaat om de eerste V8 motor die Honda bij de buitenboordmotoren op de markt brengt. Uiteraard speelt bij het ontwikkelen van een dergelijke motor het race DNA van Honda voor auto’s, motoren en buitenboordmotoren een belangrijke rol. Honda is wereldwijd de grootste producent van motoren voor voortstuwing te land, ter zee en in de lucht. Daarom zijn de Japanse technici er op gebrand om optimaal te presteren met behoud van de Honda kernwaarden zoals betrouwbaarheid en duurzaamheid.

c

Beproefd

De configuratie bestaat uit twee rijen van vier cilinders die in een hoek van 60 graden zijn geplaatst. De totale cilinderinhoud bedraagt 4952 cc dus bijna vijf liter. Elke cilinder heeft een boring x slag van 89 x 99,5 mm. Natuurlijk heeft de nieuwe motor ook de beproefde succesvolle Honda technieken zoals BLAST, VTEC en ECOmo aan boord. Even ter herinnering, BLAST staat voor Boosted Low Speed Torque en geeft extra koppel bij de lage toeren zodat je beter kunt accelereren. VTEC staat voor variabele kleptiming en elektronisch gecontroleerde klepopening. Dat zorgt er voor dat bij de hogere toerentallen de kleppen verder opengaan zodat een grotere hoeveelheid van het lucht brandstofmengsel de cilinder kan instromen, wat extra vermogen oplevert. ECOmo zorgt voor een armer brandstofmengsel in het middelste toerenbereik. Als een boot planeert, heb je geen BLAST meer nodig en kom je in de economische modus. De geïntegreerde O2 sensor meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen en past aan de hand daarvan de hoeveelheid brandstof aan. Zo wordt het brandstofverbruik geoptimaliseerd. En als de motor op een armer lucht-brandstofmengsel draait heet dat Lean Burn Control.

Wrijving

Natuurlijk hebben de techneuten zich bij de nieuwe Honda BF 350 kunnen uitleven op nieuw ontworpen ‘Low friction’ zuigers, die een aanzienlijk lagere wrijving met de cilinderwand hebben. Dat geeft minder warmte ontwikkeling en dus een hoger rendement. Bovendien zijn door de gebalanceerde krukas geen extra balansassen nodig. Dat resulteert in opvallend weinig trillingen in de toerentallen die veel worden gebruikt. Er is een nieuwe dynamo die met 80A kan laden en zo zorgt dat de accu’s voor alle stroomverbruikers aan boord voortdurend worden bijgeladen. Bij een laag toerental van 750 toeren laadt de dynamo al met 44 A.

s

Weerstand

Alle nieuwe technieken zorgen voor een 10 % betere brandstof efficiency. Daarnaast is gewerkt aan de optimalisering van het onderwaterhuis en het is gelukt om de waterweerstand verder te verminderen. Voor de techniekliefhebbers, de overbrengingsverhouding van de versnellingsbak is 1:1,79. Verder heeft de V8 een bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, 32 in totaal dus. Met een gewicht van 355 kg voor de XL uitvoering (Inclusief 8 kilo van de propeller) en 360 kg voor de Ultra Lange versie is deze Honda BF 350 niet de lichtste uit deze vermogensrange. Voor de Honda designers zijn zaken als duurzaamheid, onderhoudsvriendelijkheid, betrouwbaarheid en vaarcomfort belangrijker dan het winnen van een paar kilo gewicht. Wel is bij het ontwerp van de kap er voor gezorgd dat deze stijver is gemaakt, er gemakkelijker af te halen is en de motor strakker afsluit, zodat minder ongewenste elementen van buitenaf onder de kap kunnen binnendringen.

Nieuwe DBW Hendel

Ook nieuw is de ergonomisch vormgegeven Drive by Wire gashendel met als noviteiten cruise control en trim assist. Deze mogelijkheden maken dat je efficiënt en zorgeloos met deze sterke V8 kunt varen. Cruise control maakt het mogelijk om een gewenste snelheid op het display met een druk op de knop aan te passen. Bij trim assist kun je gebruik maken van drie zelf in te stellen optimale standen van de motor trimhoek bij verschillende snelheden. De gashendel is zo gemaakt dat je deze in alle standen prettig kunt bedienen. Ook vernieuwd zijn de motor management- en informatieschermen. Er is keuze uit twee modellen. Het 4,3 inch motorpaneel wordt met knoppen bediend en het alternatief is een 7 inch touchscreen motorpaneel. Op dit paneel is onder andere de tilt begrenzing in te stellen. Door nieuwe trim- en tiltcilinders is de response sneller geworden.

d

Onderhoud

Honda zou Honda niet zijn als niet was gedacht aan het simpeler maken van het onderhoud. Om corroderen tegen te gaan is voor de nieuwe Honda BF 350 een nieuwe roestwerende verf gebruikt en is een extra anode toegevoegd. Verder zijn de anodes gemakkelijker te wisselen. Het peilen van olie onder de kap is vereenvoudigd en het onderhoudsinterval is ten opzichte van de andere modellen vergroot. Door alle maatregelen zal de nieuwe, slanke Honda BF 350 opnieuw de zuinigste en meest betrouwbare motor van haar klasse zijn.

Test volgt

Bij de introductie van een nieuwe motor is het altijd fijn om er direct mee te kunnen proefvaren. Wat dat betreft bleek Genua, hoe leuk ook, geen gelukkige keuze. Op de geplande testdag geselde een straffe zuidenwind de kades van de Italiaanse havenstad. De regen kwam in Genua met bakken uit de hemel en de golven op de woest Middellandse Zee bereikten hoogtes van 1,5 tot 3 meter. Zelfs voor boten met drievoudige 350 pk installatie bleek dat te veel van het goede. We waagden een poging om de zee op te gaan met een Next 330 LX van Ranieri International met twee splinternieuwe Honda BF 350’s aan de spiegel. Geplaagd door de huizenhoge golven kwamen we niet veel verder dan de havenmond. Wel konden we constateren dat het met de acceleratie en het geluid wel goed zat. Een uitgebreide test van de nieuwe BF 350 bewaren we dus tot de volgende editie van het Honda Marine Magazine.

Hieronder vast een voorproefje van het geluid van de nieuwe Honda BF 350.

Technische Specificaties Honda BF 350

Motor60° V8 SOHC
Cilinderinhoud (cm³)4952
Boring x slag (mm)89 x 99.5
Toerental bij volgas (TPM)5000 – 6000
Schroefasvermogen (kW (PK))257,4 (350)
KoelsysteemWaterkoeling
BrandstofsysteemPGM-FI (Elektronisch benzine injectie)
OntstekingsysteemElektronisch PGM-IG
StartsysteemElektrische start
UitlaatsyteemVia de schroefnaaf
Overbrengingsverhouding1.79
Draairichting PropellerStandaard
TrimPower Trim & Tilt

Dit artikel is geschreven voor Honda Marine Magazine nr. 14. Lees het gratis online magazine HIER.

De video hier onder is de Honda introductiefilm van de BF 350.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site