Hydrosport 777: Veelzijdig en professioneel

spot_img

De Hydrosport 777 is een boot met een geschiedenis, die zo’n 35 jaar geleden in Noorwegen begon. Daar startte de jonge ondernemer Eddy Johansen met het ontwerpen en bouwen van kwalitatief hoogwaardige Rib’s. Vooral bij professionals werden zijn modellen een succes. En zoals het vaak bij succesvolle ondernemingen gaat, verkocht Eddy de mallen en het merk.

Leisure en Offshore

Na een tijdje begin het bij de inmiddels wat oudere Noor te kriebelen en startte hij met een verbeterde versie van zijn oude modellen. Hij ging ze in Portugal bouwen en paste met name de bouwkwaliteit en de vaareigenschappen van zijn RIB’s aan. Bijzonder waren zijn onderwaterschip-ontwerpen waardoor zijn merk Hydrosport bekend werd als Rib met de stepped hull. Johansen kreeg veel aandacht vanuit Groot Brittannië en Zweden voor de Offshore modellen, die hij speciaal voor de professionele markt ontwikkelde. En de nieuwe Hydrosports bestormden de internationale Leisure markt.

Hydrosport 777 op het IJsselmeer

Stepped hull

Inmiddels bestaat het Hydrosport gamma uit acht modellen, van de kleine 465 tot en met de grote 1212. Elke RIB, van klein tot groot, wordt gekenmerkt door een (of meer) step(‘s) in het onderwaterschip. Het gaat dan om een grote trede in de romp die de boot sneller laat planeren. Een RIB met stepped hull verbruikt ook 15- 30% minder brandstof dan een boot zonder steps. Er kleeft een ook een klein nadeel aan de getrapt onderwaterschip. Als je geforceerd een te snelle bocht draait, kan de boot inhaken en maakt dan een acute draai. Ervaren schippers weten dat en vermijden dat soort gevaarlijke manoeuvres. De enorme voordelen geven de doorslag bij steeds meer RIB bouwers om te kiezen voor een getrapt onderwaterschip.

single stepped hull

Zelf in te delen

Aan Johansen’s ontwerpen is ook de vlakke vloer bijzonder. Die is vanuit de professionele markt ontwikkeld, want de boten zijn daardoor volledig naar eigen wens in te delen. Je kunt bijvoorbeeld de console meer naar voren of juist naar achter laten plaatsen en de rest indelen met banken, jockeyseats of juist vrij laten om ruimte te houden voor een duikteam. Wij testten de Hydrosport 777, de professionele variant van de iets kleinere 737.

Boven: De Hydrosport 777 is zelf in te delen

Vierliter V6

De 777 heeft een brede spiegel en is daardoor ook geschikt voor dubbele motoren. In dat geval is de boot uit te rusten met dubbele brandstoftanks. Deze RIB heeft een enkele Suzuki DF250 aan de spiegel. Het is een vierliter V6 met een vermogen van 250 pk. De motor heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en een distributieketting in plaats van een onderhoudsgevoelige riem. En dankzij Lean Burn Control is ie lekker zuinig. Dat kun je goed op het praktische display op het sobere dashboard aflezen. Heel fijn is de Suzuki drive by wire gashendel. Je kunt heel nauwkeurig gas geven en de trim heeft direct effect.

Boven: Hydrosport 777 met Suzuki DF250

Hypalon

De 777 heeft tubes met een diameter van 58 cm. De luchtkamers zijn standaard van hypalon, het beste materiaal op de markt. En ze zijn afgewerkt met een stootlijst die het slijten en beschadigingen van je tubes voorkomt. Voorop is een mooie, wegklapbare kikker. Er pal achter zijn twee luiken, een kleine voor een ankervoorziening en het grote luik bevat een grote bergruimte. Nette gasveren vergemakkelijken het openen. De stuurconsole is stevig, heeft een klein windscherm, een opbergplek met twee bekerhouders en een zitje met opbergplek voorop. Er is een brede stasteun voor de bestuurder waarin de brandstof-vulopening is verwerkt. Helemaal achterop zijn twee jockeyseats met bergruimte er onder.

Kleuren

Je kunt je overal op deze snelle RIB goed vasthouden. Rond de stuurconsole is een mooie rvs beugel. Op de bestuurdersplek vind je aan de achterzijde stevige handgrepen voor de veiligheid. Verder zijn op handige plekken op de tubes eveneens handgrepen. Niet alleen kun je zelf de kleuren van de tubes, maar ook van de romp uitkiezen. En dat betekent dat vrijwel geen twee Hydrosports identiek zijn. Wij testten de boot met grijze romp en grijze tubes. Dat gaf deze snelle RIB een modern, stijlvol aanzien.

Boven: Hydrosport 777 in het grijs

Trim

Deze Hydrosport 777 is opgebouwd zonder franjes en oogt strak. Je merkt direct dat het manoeuvreergedrag goed is. Eigenlijk presteert de boot zoals deze er uitziet, want beheerst dansen we over het woelige water van het IJsselmeer en je hebt tot op hoge snelheid goede controle. Langzaam varend heb je voor de draaicirkel twee scheepslengtes nodig en op snelheid maak je met een getrapte romp altijd wat ruimere bochten. De acceleratie met de 250 pk Suzuki V6 is spectaculair, de boot vliegt werkelijk uit de startblokken. Later, als de golven aanzwellen, is het helemaal prettig dat deze boot snel planeert. Je merkt dat de RIB geen enkele moeite heeft met flinke brekers. De boot veert de golf in en komt daarna beheerst weer omhoog. Ondanks de deining voeren we helemaal droog.

100 km/u

Bij het accelereren heb je nauwelijks trim nodig, pas op het einde van de acceleratie trimmen we de boot iets meer achterover om de topsnelheid te bereiken. Wij klokten deze op 87 km/u, maar de Suzuki draaide op dat moment slechts 5250 toeren. Omdat deze soepel presterende krachtpatser eigenlijk 6000 toeren kan hebben, kun je met een andere schroef waarschijnlijk de 100 km/u aantikken. Dat is in dit segment van de degelijke, professioneel geproduceerde RIB’s een magische grens.

Metgezel

Bij een snelle RIB voor professioneel gebruik zijn de vaareigenschappen en het comfort aan boord het allerbelangrijkst. Wat dat betreft heb je op de Hydrosport 777 niks te klagen. De RIB is degelijk gebouwd, vaart strak en is snel. Deze RIB is je perfecte metgezel voor een lange tocht over ruim water. De kale boot zonder motor begint bij € 29.900. Dealer tthwatersport biedt de getoonde set aan voor een speciale prijs van €54.999

Boven: Hydrosport 777 met Suzuki DF250

Technische gegevens:

Merk, modelHydrosport 777 Leisure Rib
Lengte o.a.:7,77 m.
Breedte:2,68 m.
Diepgang:0,40 m.
Deadrise:24 graden, single step
Motor115 – 200pk. –  150 – 250 pk
Waterverplaatsing:780 -1000 kg excl. motor
Prijs vanaf:€29.900 zonder motor
Prijs geteste uitvoering:€ 54.999 incl. Suzuki DF250
Meer informatie:www.tthwatersport.nl

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site