Intender 950 Cabin: weekender met visie

spot_img

De boottest van de Intender 950 Cabin is vanuit Loosdrecht uitgevoerd in het voorjaar van 2022. Genoemde prijzen zijn uit die periode. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op www.interboat.nl

Het is fijn als je bij een nieuwe boot direct ziet dat deze vanuit een heldere visie is ontwikkeld. Het Loosdrechtse Interboat, van oorsprong sloepenbouwer, bedacht dat tenders wezenlijk andere boten zijn. Hun Intenders zijn daarom ontwikkeld vanuit de twee grootste pluspunten van een tender: het onderwaterschip dat snel varen mogelijk maakt en het grote zonnebed achterop.

default

Eclectisch

De Intender 950 Cabin ontstond door de vraag van klanten naar een snel varende boot met een kleine kajuit, maar met een fijn bed en een comfortabel toilet. Er is niet gekozen om een bestaand type te vergroten, maar Interboat ontwikkelde een nieuw model vanuit het beproefde onderwaterschip van de Intercruiser 32. Bij de indeling van de kuip werden eerst het zwemplateau en het zonnebed ingetekend.

Meer naar voren kwam de L-vormige hoekbank met het kombuisje ertegenover, precies zoals de Intender 29 heeft. Bij de geteste Intender 950 Cabin is de stuurstand aan stuurboord, maar deze kan ook worden verplaatst naar centraal achterin. De kajuit is extra ruim en geïnspireerd op de Intercruisers, de motorjachten van Interboat. Zo werd de 950 Cabin een eclectische boot, waarin de sterke punten van andere Interboat modellen werden samengebracht.

Nieuwe generatie

Mooi aan deze Intender is dat deze een eigen karakter heeft, maar ook duidelijke kenmerken van de Interboat sloepen. Dat zie je terug in de lijnen van de boot, de kabelaring en de ruime kuip. Maar door het zonnedek, de kajuit, het snelle onderwaterschip en het grote zwemplateau is dit tegelijk een vertegenwoordiger van een hele nieuwe generatie genietboten. Bijzonder fraai is het windscherm, dat voorzien is van een vrolijk rvs-petje. Het raam verloopt eigenlijk rond, maar geeft met de hoekige ramen een klassiek accent. De kajuit moest een prettige ruimte met een volwaardig tweepersoonsbed en een grote toiletruimte worden. Dat is gelukt.  Beide zijn ongewoon groot. Er is voorin zelfs stahoogte en de afwerking met mat-gelakt teakhout is uitstekend. Uiteraard is het teakfineer van de betimmering op de vlam verwerkt, een teken van hoogwaardig vakmanschap.

Excellente naam

Moderne boten hebben nauwelijks onderhoud nodig. Er is weinig hout om te lakken en voor de technische installatie is een beurtje per jaar vaak genoeg. Deze Intender laat je zorgeloos varen. Onder de luiken zie je hoe netjes het technische werk is geïnstalleerd. Dat gebeurt allemaal op de eigen Interboat werf in Zwartsluis, waar ook de rompen vandaan komen. Het is vooral het hand lay-up polyesterwerk dat Interboat haar excellente naam op de botenmarkt heeft bezorgd. Omdat de werf alles zelf doet, geven ze 10 jaar garantie op het laminaat, uniek in de botenwereld. Ook belooft de werf een verrassend hoge inruilprijs als je na een paar jaar een nieuwe boot koopt. Op een Interboat schrijf je daardoor lang niet zo veel af als op een B-merk boot.

Keuzes

Zoals op elke boot zijn er keuzes gemaakt die misschien wat vraagtekens oproepen. Zo is de motorruimte niet rechtstreeks te bereiken. Om het motorluik te openen moeten eerst de stuurbank en de tafel worden verwijderd door het losdraaien van een viertal vleugelmoeren. Interboat gaat er van uit dat de motor voor onderhoud toegankelijk moet zijn, maar gezien de kwaliteit van de techniek, zeker niet elke dag. In de testboot is een Volvo-Penta D4-320pk diesel prachtig geïnstalleerd. Uitstekend verzorgd zijn de opstaptreden aan de zijkant van de kuip. De gangboorden zijn breed genoeg om gemakkelijk naar voren te kunnen komen. Voorop vind je een dubbel ankerluik met de optionele ankerlier en een mooi rvs-anker. De zeereling is aan twee zijden te openen voor het opstappen via de zijkanten.

Zachte zittingen

Het toegangsluik boven de kajuitdeur van de testboot is fraai en voorzien van een soepel glijdend railsysteem. Heel compleet is het kombuisje aan stuurboord met standaard een grote koelkast, een elektrische kookplaat, een spoelbak en twee diepe lades. Onder de lange zijde van de L-bank is nog een optionele koelruimte met compresssor te maken. Het zitcomfort is goed. De kuip is lekker ruim, er zijn diepe, zachte zittingen en ook de stuurbank zit echt fijn. De zitting is op te klappen om staand te kunnen sturen. Het stuur is groot en in hellingshoek te verstellen. Vanuit de stuurpositie heb je goed zicht om je heen en op de meters van het grote navigatiescherm. Alle bedieningsmiddelen zijn ergonomisch goed geplaatst.

Motoropties

Met zo’n Intender ligt de wereld aan je voeten en ben je van niemand afhankelijk. Nou ja, afgezien misschien van een tankstation. In de 950 Cabin passen motoren vanaf een 65pk Vetus via 110 of 230 pk Yanmar common rail diesels tot de Volvo D4 van 320pk van de testboot. Daarmee is een topsnelheid van 48 km/u mogelijk. Bij de kleinere motoren heb je een tank van 300 liter, maar kies je voor de grootste motor, dan kun je 600 liter diesel meenemen. Net als de rest van de techniek zijn ook de brandstoftanks uitstekend geïnstalleerd.

Spuit

Dankzij bijna 30 jaar ervaring weet de werf precies hoe een boot hoort te varen. Op een typisch Hollandse voorjaarsdag voeren we in Loosdrecht met deze moderne, typisch Hollandse boot. De Intender is heel degelijk gebouwd, maar met de sterke viercilinder Volvo-Penta turbodiesel komt de boot gemakkelijk van zijn plek. Wat heet, je spuit werkelijk weg. Manoeuvrerend presteert de Intender goed. Bij het gas geven lijkt de motor even kort te twijfelen, maar kort daarop breekt de leeuw uit zijn hol. Planerend ligt de Intender stabiel op het water, vaart als op rails maar draait in bochten mooi kort. Op topsnelheid en in snelle bochten voel je de degelijkheid, want de romp van de Intender geeft geen krimp. Bij het voorzichtig afmeren maken we gebruik van de fijne nieuwe joystick van Vetus waarin de boeg- en hekschroef zijn geïntegreerd.

Onderhoudsarm

De Intender 950 Cabin is een moderne weekender die gemakkelijk vaart, oerdegelijk is gebouwd, en met een top van 43 km/u snel genoeg is voor een kajuittender. Met deze weekender spring je strak en soepel door de golven, het onderwaterschip is uitstekend. Afmeren is een peulenschil. Verder is de Intender simpel in het gebruik en onderhoudsarm. Toch straalt deze grootste tender van Interboat in alles klasse uit. De nieuwe Intender 950 cabrio laat zien dat moderne ontwikkelingen in de jachtbouw het leven veel aangenamer kunnen maken.

Technische gegevens: Intender 950 Cabin

Lengte o.a. (m.)9,75
Breedte (m.)3,35
Diepgang (m.)0,90
Doorvaarhoogte (m.)1,70 -2,25 (met windscherm)
CE-OntwerpcategorieB
Motor pk (kW)65 -320 pk
Waterverplaatsing: (kilo)5.000
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 196.200
Meer informatie:www.interboat.nl

Hier vind je reviews van andere modellen van de Interboat werf.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site