Interboat Neo 7.0: Revolutionair type

spot_img

Het positieve van de economische teruggang is dat het ondernemers aanzet tot vernieuwing. Ook in de botenwereld is op alle fronten geprobeerd het nieuwe Ei van Columbus uit te vinden. Dat leidde bij Interboat in samenwerking met Vripack tot de revolutionaire Interboat NEO 7.0.

Gedurfd

Het ontwerp van de Interboat NEO 7.0 is op zijn minst gedurfd te noemen, maar de sterke punten van het nieuwe concept worden direct duidelijk. Het is een moderne boot met extreem veel leefruimte, die modulair en dus multifunctioneel kan worden ingedeeld. Misschien moeten sommige mensen een beetje wennen aan het uiterlijk van de nieuwe Interboat Neo 7.0, praktisch is ie zeker. Het is geen sloep, het is geen tender, het is een revolutionair nieuw boottype. Een goede reden om de “new experience overall” te nomineren voor Hiswa Motorboot van het jaar 2014.

Indelingen

De basis is een onderwaterschip dat als een soort kano onder een groot rechthoekig leefplateau is geplakt. Deze diepe bootvorm heeft als voordeel dat de vaareigenschappen goed blijven en dat de motor en alle andere techniek onder de vloer kunnen worden weggewerkt. Dan blijft een megagrote leefruimte over, waarop de stuurconsole als op een sloep of loungeboot achterin, of zoals bij een console- of skiboot centraal in het midden, of aan de zijkant zoals bij een vis- of sportboot kan worden geplaatst. Het interieur is verder met modulaire zitunits naar eigen keuze in te delen. Het ei van Columbus en verkrijgbaar vanaf € 38.900.

1

Pontonboot ruimte

De leefruimte aan boord van de Interboat Neo 7.0 is eigenlijk alleen maar te vergelijken met de ruimte op een pontonboot. Maar deze Neo heeft een aantal grote voordelen. Pontonboten worden meestal door een of meer benzine buitenboordmotoren aangedreven en daar hebben sommige watersporters bezwaren tegen. Zij prefereren een inboard dieselmotor vanwege het rustige geluid, de betrouwbaarheid en de lage brandstofkosten. De motorisering in de Interboat Neo 7.0 begint bij een zuinige 27 pk, maar de geteste Neo heeft een 52 pk Vetus. Deze is goed om lekker in plané te komen, maar staat ook bekend als betrouwbaar en zuinig.

Modules

Als je echt hard wil varen, past er in de Interboat Neo 7.0 ook een 170 pk viercilinder common rail diesel onder de vloer. Daarmee haal je met gemak de 50 kilometer per uur. En omdat de motor onder de vloer is geplaatst heb je een vlakke vloer met extra veel leefruimte.

Verder is de boot volledig zelflozend, dus hoef je nooit bang te zijn dat een dikke regenbui je boot vol doet lopen. En zo’n vlakke vloer heeft voor de indeling meer voordelen. Interboat koos voor indeling met verschillende modules. De spiegel is opklapbaar en dat is praktisch in de haven en als je in woelig water vaart.

Discussiepunt

Door de modulaire indeling kun je de Interboat Neo 7.0 zowel een sloepindeling als een consoleboot indeling meegeven. Dat is gewoon een kwestie van een component op een andere plek zetten. In alle varianten is voorin de boeg een ruime U-bank, waar je zelfs een zonnebed van kunt maken. Onder alle banken is bergruimte gemaakt en ook is er plek voor een toilet of een console voor een koelkast of een wasbak. Een ander voordeel van de Interboat Neo 7.0 is dat deze in Nederland is gemaakt van eersteklas polyester. De boten zijn, net als alle andere Interboats hand Lay up opgebouwd. Want deze arbeidsintensieve bouwwijze is op deze werf geen discussiepunt. Kwaliteit staat voorop.

Onderhoudsarm

De Interboat Neo 7.0 is onderhoudsarm, wan de motor heeft uiteraard op tijd de beurtjes nodig. Voor het overige is de Neo onderhoudsvrij. Je vindt er geen hout aan boord want zelfs de houtlook stootlijst is helemaal gemaakt van teak-vervangend kunststof. Heel bijzonder is het moderne onderwaterschip. Deze heeft voorin een diepe V en dat verwacht je niet vanwege de brede boeg boven het water. De stompe neus zal bij klassieke sloep-liefhebbers niet in de smaak vallen, maar innovatief is het zeker. Nooit eerder was er een sloep / tender van deze lengte met zo veel praktische ruimte. Maar dan is altijd de vraag, hoe zo’n totaal anders ogend jacht vaart.

Onderscheidend

Zodra we uit de haven wegdraaien, merken we al dat dit ruimtewonder als een scheermes vaart. Stationair varend is de Interboat Neo 7.0 goed koersvast en op snelheid gedraagt ze zich als een elegante sportboot. Bij het snel-varen scoort de Neo hoge punten. Door het extreem grote leefoppervlak verwacht je dat de boot vierkant door de bocht gaat, maar het tegendeel is het geval. De boot spoort prima, maar stuurt, zeker met de grote motor, ook soepel in de bochten. Met de grootste motor ligt de top rond 50 km/u.

Investering

Door de combinatie van de beste eigenschappen van verschillende modellen boten te combineren is een eclectisch jacht ontstaan. Het biedt extreem veel leefruimte maar is tegelijk degelijk gebouwd en soepel varend. Voor de early adopters is het mooi dat de Neo heel onderscheidend is ten opzichte van alle andere boten. Dat zal echt niemand ontgaan. De prijs van de Interboat Neo 7.0 begint rond de €40.000. Dat is veel geld voor een boot van nog geen 7 meter, maar gezien de waardevastheid van het merk Interboat kun je het ook als een solide investering zien.

3

Disclaimer

De boottest van de Interboat Neo 7.0 is uitgevoerd in 2013 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

5

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte*****
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs / Kwaliteit****

Paspoort Interboat Neo 7.0

TYPE:                        Interboat Neo 7.0

LENGTE:                    6,80 m

BREEDTE:                  2,50 m      

DOORVAARHOOGTE: 1.19 m

MOTOR:                     27 tm 170 pk

PRIJS: Vanaf € 38.900

WERF:                       Interboat

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site