Intercruiser 32: Coole crossover

spot_img

De video van de boottest van de Intercruiser 32 vind je HIER. De test is uitgevoerd in het voorjaar van 2022. Genoemde prijzen zijn uit die periode. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de bouwer.

Intercruiser 32


We hebben in Nederland een lange traditie van motorkruisers. Daarop kun je lekker met het gezin of met z’n tweeën door ons land varen. Trekkend van stadje naar stadje en van haven naar haven. Relaxed varen, maar moderne consumenten willen meer. Dat biedt de Intercruiser 32.

Hollands

De Interboat werf uit Loosdrecht bouwt op haar eigen werf in Zwartsluis naast sloepen en tenders ook crossovers van motorjacht en sloep. De Intercruiser 32 wordt net als alle andere Intercruisers met de hand gelamineerd en ook de betimmering en de afbouw vinden op de eigen werf plaats. Het gaat dus om een puur Hollands product dat ambachtelijk in de vaderlandse traditie wordt gebouwd. Bekend is de kwaliteit van het hand lay-up polyesterwerk, waar Interboat 10 jaar garantie op geeft. Het is een van de redenen van de waardevastheid van de boten. De kwaliteit van het laminaat kun je goed beoordelen met strijklicht. Ook kun je het laminaat checken op plekken waar je anders nooit kijkt. Zoals onder de achterste bank of onder de vloer waar plek is voor de motor. Op die plekken zie je dat de Intercruiser degelijk en met liefde voor het vak is gebouwd.

Variaties

Van buitenaf is duidelijk zichtbaar dat de Intercruiser 32 een crossover is van een motorboot en een tender. De grote kajuit met het lange raam en het patrijspoortje zijn kenmerken van een echte motorkruiser. Het mooie windscherm en de zeereling doen daar nog een schepje bovenop. Zo bezien is dit duidelijk een motorjacht. Toch heeft de Intercruiser ook een ruime kuip en dezelfde romp als de Intender 950 serie, de tenders van Interboat. Dit is een doorontwikkelde romp die uitstekend beviel bij tochten over zee naar Engeland en Zweden. De boot is CE- ontwerpcategorie B gecertificeerd, dus ook geschikt voor zware weersomstandigheden.

Druppelvorm

Van boven heeft de boot een beetje een druppelvorm, die naar achter steeds iets smaller wordt. De zeereling om de gangboorden loopt mooi mee met de lijn van de boot. Voorop is een ankerkluis met twee vakken, maar dit is ook een mooie plek ook om de fenders in op te bergen. Het is alleen jammer dat de ankerketting de toegang van het luik lastig maakt. Achterop is vanaf het zwemplateau een ruime doorstap naar de kuip.

Gezellig

De Intercruiser 32 heeft een grote gezellige kuip waaraan je kunt zien dat dit familie van de tenders is. Mooi is dat je de indeling van die kuip kunt aanpassen. Deze Intercruiser heeft het stuur voorin aan stuurboord, zoals een motorkruiser, maar je kunt de stuurpositie ook achter in de kuip krijgen, meer zoals een sloep. Aan stuurboord is een fijne L-vormige bank en aan bakboord een korte bank met daaronder een koellade. Onder de bestuurdersstoel vind je overigens ook een ruime koelkast.

Slecht weer

Vooraan in de kuip zijn twee luxe fauteuils, met die voor de stuurman aan stuurboord. Het is een prettige stuurplek achter het hoge raam. De meters en bedieningsorganen zijn op de goede plek geplaats zoals hoort op een goede stuurplek. Voor Pietjes Precies zou het mooier zijn als de kale ruitenwissermotoren tegen de voorruit met hout zouden zijn omkist, maar het ziet er in elk geval degelijk en onderhoudsvriendelijk uit. De gehele kuip is met een doorgetrokken hoge tent af te sluiten zodat je op deze Intercruiser ook bij slecht weer voldoende comfortabele zitplek hebt. Je kunt de kap ook in delen laten staan, bijvoorbeeld alleen het voorste deel of het achterste als bimini. Dan voel je wel de verkoelende vaarwind, maar heb je geen last van de brandende zon.

Tweede huis

De ingang naar de kajuit is lekker breed. Aan stuurboord is de grote toiletruimte. De kajuit oogt voor een boot van amper 10 meter met een grote open kuip bijzonder ruim. Dat heeft deels te maken met 1,88 m. stahoogte, maar ook met de lichte houtsoort die op de vlam is verwerkt. Mooi is dat bij de betimmering van de kajuit geen gebruik wordt gemaakt van polyester mallen zoals bij veel andere werven. Bij Interboat wordt alles ingetimmerd naar de wens van de eigenaar. Op deze Intercruiser is gekozen om het slaapgedeelte niet af te sluiten. Daardoor ontstaat optisch een enorme kajuit.

Je kunt ook kiezen voor een gesloten eigenaarshut voorin. Verder kun je van de riante dinette aan bakboord een extra slaapplaats maken. Heel bijzonder is de enorme hoeveelheid kastjes en laatjes voor het opbergen van spulletjes, tot onder de opstaptreden aan toe. De werf heeft goed begrepen dat eigenaren van een cruiser de boot als hun tweede huis zien. Daarop wil je een hoop inventaris kunnen meenemen.

Categorie B

In tegenstelling tot bijna alle andere boten in dit segment is op de Intercruiser 32 de boegschroef standaard. Met de 75 kgf power kun je haast een olietanker opzij blazen. Verder had de geteste boot een D3-220 pk Volvo Penta dieselmotor, die helaas niet meer wordt gemaakt. De motorkeuzes voor dit model beginnen bij de 65 pk Vetus via een 110 pk tot de 230 pk Yanmar common rail diesel. Als je het motorluik open trekt wordt de professionaliteit van de werf direct zichtbaar. Alle techniek is mooi centraal, bereikbaar en overzichtelijk onder de kuipvloer geïnstalleerd. We testten op een mooie dag, dus hebben we op het Zwarte water een aantal lastige golven gemaakt om de omstandigheden op zee na te bootsen. Tegelijk test je dan het speelse karakter van de boot.

Labrador

Vanuit de haven varend merk je dat deze Intercruiser zo trouw is als een Labrador. Je moet geen plotseling grommen verwachten, dit jacht doet precies wat de baas opdraagt. Bij het achteruit varen toont de boot een eigen wil, maar met de boegschroef ben je de boot altijd de baas. Langzaam varend is de Intercruiser koersvast en vergt nauwelijks stuurcorrecties om keurig rechtuit te varen. Dankzij het goede onderwaterschip is deze coole crossover ook in dikke golven prettig door het water snijdend. De topsnelheid met de 220 pk Volvo-Penta bedroeg op het ondiepe Zwarte water bijna 34 km/u.

Conclusie

Op knobbelig water ervaar je dat dit een fijne, snelle kruiser is, die speels te manoeuvreren is. In het dagelijkse gebruik toont de 32 zich als een stabiel jacht met een ruime hoeveelheid comfort aan boord om het weken uit te kunnen houden. Dat maakt de Intercruiser 32 de moderne variatie op het aloude Nederlandse thema van de motorkruiser, de boot voor tochten met het hele gezin. Verkrijgbaar vanaf €209.000 bij Interboat.

Technische gegevens: Intercruiser 32

TECHSPECS
Lengte o.a. (m.)9,70
Breedte (m.)3,35
Diepgang (m.)0,95
Doorvaarhoogte (m.)2,25
CE-OntwerpcategorieB
Motor pk (kW)110 pk
Waterverplaatsing: (kilo)6000
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 209.000
Meer info:Interboat.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site