Italia 998 Fuoriserie: Primadonna op het water

spot_img

Eén genomineerde voor de HISWA Zeilboot van het Jaar 2016 verkiezing heeft al een belangrijke prijs binnen. De Italia 998 Fuoriserie werd in 2015 al wereldkampioen in de ORC-klasse. En dat was precies waar de boot voor was ontworpen.

x

Hydrodynamica

Voor het ontwerp van de Italia 998 is onderzoek gedaan door Matteo Ledri, een Italiaanse expert in vloeistof dynamica die bij de voorlaatste America’s Cup campagne betrokken was. Hij wilde de ideale rompvorm binnen ratingsystemen als IRC en ORC ontwerpen. Het resultaat is een jacht met een rechte boeg, een smalle waterlijn en een breed achterschip. Hierdoor presteert het uitstekend op de ruimwindse rakken en heeft het op aan de windse koersen onder helling veel voordeel van de langere waterlijn. Ook de aerodynamische vorm van het kajuitdak en de torpedokiel, verantwoordelijk voor 40 % ballastaandeel, zijn het resultaat van de puur wetenschappelijke ontwerpbenadering.

x

Licht

Romp en dek van de Italia 998 zijn gemaakt van een sandwich laminaat met vinylester en een schuimkern van wisselende dikte. In de romp is een carbon frame gelamineerd en dit vormt de basis voor de mast, tuigage en de kielconstructie. Deze constructie is oerdegelijk en bovendien is de afwerking bijzonder goed. Bijzonder is ook dat in het interieur extreem lichte sandwichpanelen zijn verwerkt en dat de twee deuren aan boord lichte aluminium kozijnen hebben.

Open kooien

In het strakke moderne interieur vind je een groot tweepersoonsbed in de achterhut aan bakboord. In de boeg zijn daarentegen de kooien opengehouden. Op flat-out racers zie je dat vaker. Het maakt het bergen van de zeilen voorin een stuk makkelijke. Daarentegen zijn ook de banken aan weerszijden als bed te benutten. Aan stuurboord is achter de navigatietafel een grote natte cel, pal daar tegenover vind je de compacte kombuis. De Italia 998 is overduidelijk een jacht met de focus op hard zeilen, maar wel met de mogelijkheid tot een niet al te Spartaanse overnachting.

Trimmen

De mast staat vrij ver naar achter, want het zeilplan bestaat uit een nogal fors, maar niet overlappend voorzeil en een squarehead grootzeil. De trimmogelijkheden zijn enorm, want in de racerij win je wedstrijden door je zeilen voortdurend in de optimale stand te trimmen. En natuurlijk spelen tactiek het vinden van de juiste wind en soepele boothandling een belangrijke rol. Buiten de kuip, gedomineerd door grootschoot traveller en helmstok, is veel aandacht gegeven aan de goede zit in de gangboorden voor de bemanning. De motor is een compact ingebouwde 20 pk Lombardini met saildrive en tweeblads klapschroef.

Splinternieuw

Bij een zeilbotentest hoop je op een lekker briesje. Maar bij de maidentrip van de Italia 998 werden we getrakteerd op 25 – 30 knopen wind, Bft. 6-7. Voor een boot die ‘net uit de doos’ kwam, met splinternieuwe ongekreukelde zeilen en een onervaren bemanning is dat geen ideale start. Maar het raspaard bleef zich in de aanwakkerende wind prima gedragen. Zonder ook maar een moment nerveus aan te voelen, stuurt de Italia 998 heel direct. En zelfs op luwe plaatsen pakt de boot onmiddellijk snelheid op. Het is geen jacht om shorthanded wedstrijden te varen, maar als racemachine is dit Italiaanse raspaard zeker geslaagd. De prijs begint standaard vanaf € 134.900 en dat is voor een solide compacte Primadonna op het water, die de ORC-wereldtitel binnen heeft gehaald, zeker marktconform.

x

Disclaimer

De boottest van de Italia 998 is uitgevoerd in 2015 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde prijzen, specificaties en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de importeur. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

Cijfer: 8,4

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit****
x

Technische Specificaties Italia 998 Fuoriserie

Lengte over alles:10,30 m.
Lengte waterlijn:9,98 m.
Breedte:3,54 m.
Diepgang:1,90 m.
Waterverplaatsing:4500 kilo
Kielgewicht:1800 kilo
Grootzeil:38 m2
Fok:32 m2
Spinnaker:90 m2
Prijs vanaf:€ 134.900
CE-ontwerpcategorieA
Importeur:www.hamburgeryachtbroker.nl
Meer info:www.italiayachtsinternational.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site