Nautor’s Swan: De Rolls onder de boten

spot_img

Dit artikel over Nautor’s Swan is geschreven in 2015

Sommigen betitelen het Finse zeiljachtmerk Nautor’s Swan vaak als ‘de Rolls Royce onder de boten.’ Beide merken leveren namelijk high end kwaliteitsproducten voor de happy few. Bijzonder is de Italiaans-Finse mix: een combinatie van vuur en ijs met een droomjacht als resultaat.

Pietarsaari is een rustig plattelandsstadje in het deel van Finland, bevolkt door vooral de 300.000 Zweedssprekende Finnen . ‘s Winters blijft het er maandenlang donker en ‘s zomers lijkt de zon nooit onder te gaan. De ligging, 300 kilometer van de poolcirkel aan de Botnische golf is ondanks veelvuldig voorkomende sneeuw en ijs een perfecte voedingsbodem voor een zeiljachten werf.

Uithoek

Want in een uithoek aan het water liggen pal naast elkaar de werven van Baltic Yachts en Nautor’s Swan.  De laatste heeft een ijzersterk imago van kwaliteit en stijl.  Dat laatste element is toegevoegd sinds Italianen de werf in 1996 overnamen. De kwaliteit van de jachten was sinds 1966 nooit een punt van discussie.

Schoon

Wie de werf binnenstapt, komt in de super schone, efficiënte keuken van een vijfsterren kok terecht. Tegelijk worden acht boten klaargestoomd en gebroederlijk liggen 115 voet superjachten, 60 voet racers en het vijftig jaar oude eerste zeiljachtje, de Swan 36 Tarantella, naast elkaar. De werf gebruikt alleen technieken en materialen die zichzelf hebben bewezen en daaraan voegen ze een forse dosis praktische know-how toe.

Nautor's Swan

IJzersterk

Zo worden de Nautor’s Swan boten tegenwoordig vooral van ijzersterk koolstofvezel gebouwd. Maar omdat een carbon romp een gigantische klankkast voor klotsend water vormt, verwerkt de werf er nu het dempende E-glass in. Het houtwerk wordt door ultramoderne machines gefreesd en gebogen, maar het fineer wordt ambachtelijk met de hand uitgezocht en aan elkaar gezet. Ook bijzonder is dat de werf een houtbibliotheek heeft, met daarin de houtstalen van elk ooit gebouwd bootinterieur. Bij refit of reparatie kan de werf zo op het originele hout teruggrijpen.

Nautor's Swan

Persoonlijke aanpassingen

De zeiljachten in grootte variërend tussen 42 en 115 voet, worden uitsluitend op bestelling gebouwd.  Hoe groter het jacht, hoe meer persoonlijke aanpassingen mogelijk zijn. Voor de gelukkigen die een Swan bezitten, gaan vervolgens veel zwaarbeveiligde deuren open. Als eigenaar ben je automatisch lid van Club Swan en heb je toegang tot alle jachtclubs en de 25 evenementen die de werf jaarlijks in samenwerking met klinkende namen als Rolex, Sevenstar en Leica organiseert.

Bestaande klanten

De Club is een idee van eigenaar Leonardo Ferragamo, die de passie van Nautor’s Swan eigenaren met elkaar wilde laten delen. En dat deze strategie werkt, blijkt wel uit het gegeven dat de helft van alle van nieuwe jachten terecht komt bij bestaande klanten. CEO Paolo Cassani verwoordt de drie uitgangspunten van de werf: “In de eerste plaats: compromisloze kwaliteit. Je koopt een Swan voor je leven en ook een beetje voor je kinderen,” lacht hij. “In de tweede plaats moeten de zeilprestaties aansprekend en gebalanceerd zijn, dat moet in wedstrijden terug te zien zijn. En tenslotte is er het design, de stijl moet iconisch zijn.”

Gebroken eierschalen

,,Zo zijn de wanden in de nieuwste 115 belegd met gebroken eierschalen in kunsthars. Dat was een ideetje van ons team van binnenhuisarchitecten. Zelfs het bestek aan boord wordt naar wens van de eigenaren vormgegeven.  Scandinavische kwaliteit met Italiaans design, voor mij is dat het beste van twee werelden.” Die mening zullen de 2000 Swan eigenaren en de vele tienduizenden liefhebbers die dromen van een Swan, zeker delen.

EXTRA INFORMATIE

Swan Benelux

Nautor’s Swan besteedt veel aandacht aan de after sales en daarvoor zijn wereldwijd vijftien dealers aangesteld.  In Nederland is dat Swan Benelux in IJmuiden. Het bedrijf onderhoudt en verkoopt gebruikte Swan’s maar begeleidt ook drie Swans in aanbouw voor Nederlandse eigenaren. Ons land telt ongeveer 160 bezitters van een Swan, de helft daarvan heeft de boot in buitenlandse wateren liggen. Wie hier een Swan ziet varen, treft meestal een wat ouder model, want veel nieuwe jachten gaan linea recta naar de Middellandse Zee of de Caraïben. Veel Swan eigenaren staan in de Quote 500. Eigenaar Gideon Messink heeft naast Swan Benelux ook Sailing Holland, dat de Volvo Ocean Race campagne van Team Brunel mogelijk maakte.

Swan 115 

Een 115 voet Nautor’s Swan bouwen duurt 12 maanden en kost 15 miljoen, maar daar krijg je wel wat voor. Zo’n jacht ligt 2½ maand in de mal en daarom kan de werf er maar vijf per jaar van produceren. In het verleden werden Swan’s van volglas laminaat gemaakt, maar vanwege de hitte in tropische wateren ging de werf over op een sandwichconstructie van romp en dek. In de mal wordt zo’n 9 ton aan geïmpregneerd carbon en hars verwerkt. Het totaal 92 ton wegende jacht steekt 5,75 m diep, maar kan dankzij een liftkiel ook in wateren van drie meter diepte varen.

Er zijn twee 30 kW generatoren aan boord, 1440 kWh aan accu’s en backups voor het elektrische systeem. Mast en giek zijn eveneens van carbon en daardoor is het ballastgewicht laag. In de boot verwerken ambachtelijke houtspecialisten ruim 4000m2 fineer. Het square top grootzeil meet 348 m2, de fok is 303 m2 groot en de asymmetrische gennaker heeft een oppervlakte van 630m2.

Nautor's Swan

De werf

Ruim vijftig jaar geleden richtte Pekka Koskenkyla de Oy Nautor AB werf op. Met een ontwerp van de befaamde Amerikaanse designers Sparkman & Stephens, maakte de ambitieuze Fin zijn allereerste jacht. Dit was de legendarische Swan 36. Bijzonder was dat dit polyester jacht veel lichter en ook sterker was dan de in die tijd gangbare houten langkielers. De Swan 36 werd met 90 verkochte jachten een eclatant succes. Ook van de volgende duizend boten, waren de New Yorkse S & S ingenieurs de ontwerpers. Maar langzaamaan verlegde het merk het accent van comfort naar prestaties bij zeilwedstrijden. Het eerste hoogtepunt was de Swan 65 Sayula II. Die won met de Mexicaan Ramon Carlin als schipper in 1973-74 de allereerste Whitbread Round the World Race. De ‘Whitbread’ is de voorloper van wat nu de Volvo Ocean Race is. Na Sparkman & Stephens kwamen achtereenvolgens Ron Holland en German Frers achter de Swan tekentafel.

Investeerders

Zakelijk ging het de Finse werf niet altijd voor de wind. Dat veranderde toen in 1998 Leonardo Ferragamo samen met een groep investeerders eigenaar van Nautor’s Swan werd. Deze ‘design-obsessed’ Italiaan voerde een groot aantal wijzigingen door die de werf deden doorstoten naar de absolute top van de zeiljachtenbouw.  Sinds 2001 maakt Swan ook ‘one-design’ boten, bedoeld voor races op hoog niveau tegen identieke jachten. Behalve met de fameuze Swan 45 en de Club Swan 42 zijn er alweer een paar jaar races met Swan 60 eenheidsklassers. Inmiddels bouwt Swan ook superjachten, zoals de Swan 115, het vlaggenschip van de werf. Afgelopen weekwas de introductie in Monaco. Ook werd ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan een nieuwe eenheidsklasse racer gelanceerd, de Club Swan 50.

Internationale journalisten, in 2015 op bezoek bij Nautor’s Swan in Pietarsaari

Dit artikel is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site