Deze boottest van de Oostvaarder 1100 OK is uitgevoerd in 2017.
Als zeilers uiteindelijk overstappen op een motorboot, willen ze een gezellige kuip, veel contact met het water en een scheeps interieur. Stiekem willen ze ook een klein steunzeiltje, maar dan alleen voor het ruigere werk. Zo’n boot is de Oostvaarder 1100 OK.
Klassieke schoonheid
De Oostvaarder is een van de weinige klassiek gelijnde motorkotters op de Nederlandse markt. Het fraaie stalen casco wordt gemaakt door Jachtwerf Oost in Akkrum en de geteste boot is al even mooi afgewerkt door Smelne Yachtcenter uit Drachten. Het casco is gemaakt van 5 mm dik staal en de kwaliteit ontdek je aan details als de zwemtrap, die doorloopt in het roer en het fraai gekromde dak. Het interieur is op de vlam met teakhout betimmerd en met zoveel massief lijstwerk oogt het oerdegelijk en verzorgd. Ook het schilderwerk is uitgevoerd met liefde voor het vak.
Aanpasbaar
Onder de kuipvloer vind je een ruime opbergruimte lazaret voor bijvoorbeeld de vouwfietsen, de opblaasboot en dergelijke. In de gezellige kuip is geen mogelijkheid om de boot te besturen, maar bij Smelne kunnen ze alles aanpassen. Een kritiekpuntje is dat de vulopeningen voor water, diesel en vuilwater in de gangboorden vlak bij elkaar liggen. De bestuurdersplek in de salon is netjes maar sober. Er naast is een L-vormige langsbank met alcantara bekleding en een gecompliceerde meevaarmogelijkheid. Centraal in de salon is een kleine klaptafel.
Oerdegelijk
De motorkamer is onder de salonvloer wat lastig bereikbaar, maar dat ben je direct vergeten als je er een blik in werpt. Alles is perfect en oerdegelijk uitgevoerd. Centraal is een Yanmar 75pk turbodieselmotor met stuwdruklager. Twee van de vier voorruiten zijn te openen, bij de stuurstand en boven de langsbank zijn er schuiframen, maar helaas heeft deze kotter geen dakluik.
Onbespied
Een paar treetjes lager is een net, maar basale kombuis met een 4pits gasstel, een koelkast en een spoelbak. Aan stuurboord is een mooie ruime dinette, waar je onbespied kunt dineren of ontbijten. De slaaphut voorin heeft een vrij hoog bed en relatief lage ruimte voor de voeten. Aan bakboord is een grote, goed ingedeelde natte ruimte met toilet en douche.
Elektrisch?
De Oostvaarder vaart precies zoals je zou willen. Rustig, degelijk en precies sturend. Alleen op topsnelheid, 14 km per uur, overschrijd je de rompsnelheid en trek je wat golven. Verder vaart de boot zo stil, dat de vissers aan de kant vragen of de boot elektrisch is. Deze Oostvaarder is een prachtige kotter, waar vooral zeilers zich in thuis zullen voelen. Dat komt vooral door de mooie lijnen, de degelijke bouw, de ambachtelijke afwerking en het gezellige, scheepse interieur. Wat is ie mooi en wat vaart ie goed. Deze klassieke schoonheid is goed voor honderd jaar zeemanschap en voelt aan alsof je er mee naar Alaska kunt. Wie durft?
Beoordeling:
Cijfer 9,0
Constructie | ***** |
Comfort en ruimte | **** |
Ergonomie | *** |
Afwerking | ***** |
Vaareigenschappen | **** |
Prijs/ kwaliteit | **** |
Technische Specificaties:
Oostvaarder 1100 OK
Lengte over alles: 11,25 m
Breedte: 4,00 m
Diepgang: 1,05 m
Doorvaarhoogte: 2,80 m
Waterverplaatsing: 12.500 kilo
Motorisering: 1x 75Pk Yanmar
Prijs vanaf: € 239.540 incl. btw
CE-ontwerpcategorie: B
Meer informatie: www.smelne.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.