De boottest van de Pardo 43 is uitgevoerd in 2017 met 2 x IPS 500. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.
Anno 2017 zijn strakke, snelle, 40+ voet motorjachten enorm gewild. Dit weekend schittert zo’n boot op de Masters of LXRY, de Pardo 43. Het is een jacht dat direct na de introductie een nominatie als Europees Motorjacht van het Jaar in de wacht sleepte.
Oorsprong in zeilen
De werf achter de Pardo 43 is een bekende. De Italiaanse Cantiere del Pardo maakte naam met de bouw van de befaamde Grand Soleil zeiljachten. Dit jaar werd na 4000 zeiljachten het eerste motorjacht geïntroduceerd. In de komende jaren zal deze worden gevolgd door een kleiner, 36 voet, en een groter, 52 voet lang model. De bouw gebeurt met vinylester en vacuüm infusie. De scherpe boeg maakt een hoek van 50 graden die naar achter uitloopt in een deadrise van 16 graden.
Topsegment styling
Het is een onmiskenbaar sexy jacht, deze Pardo 43. Onwillekeurig dringen zich vergelijkingen op met Italiaanse auto’s uit het topsegment. Styling en afwerking spelen ook bij dit Italiaanse raspaard een belangrijke rol. Aan alles kun je zien dat het een moderne boot is. Bijvoorbeeld aan de bijlboeg, die net iets boven het water uitrijst en waaraan je kunt aflezen dat deze de golven messcherp kan doorklieven. Ook de gitzwarte carbon T-top komen we regelmatig bij moderne jachten tegen. En dan zijn er nog de strakke romplijnen, de twee enorme zonnebedden en de drie superstoelen achter een blits dashboard en een frameloze voorruit. Als klap op de vuurpijl heeft de Pardo een briljant ankersysteem dat als een duveltje uit een doosje door de boeg wordt geschoven. Op een dergelijke boot is het zwemplateau essentieel. Daarom biedt de werf drie opties: kort, lang en verzinkbaar.
Mooi-weer weekender
Benedendeks heeft de Pardo eveneens veel te bieden. Het is een ‘mooi-weer’ weekender, maar de slimme kajuitindeling maakt het ook een jacht voor ons koudere klimaat. Er zijn vier slaapplaatsen, voorin een groot Frans bed en onder de kuip nog eens twee losse bedden. Er is overvloedig gebruik gemaakt van hout en de afwerking is zoals hoort op een jacht uit het segment boven een half miljoen. De natte cel is praktisch doordat douche en toilet in deze ruimte gescheiden zijn.
Designfenders
Buiten is rond de console voldoende ruimte om naar het voordek te gaan. Naast een groot zonnebed vind je hier ook een handige trap naar de boeg. Mooi zijn de platte vierkante designfenders. Aan de binnenzijde van de romp zijn hiervoor praktische uitsparingen gemaakt. De luxe buitenkeuken is aan de achterzijde van de T-top geplaatst. Slim is de indeling van de dinette erachter. Deze is door verschuifbare rugleuningen in allerlei configuraties te zetten. Achterop is een mega zonnebed met eronder compacte opbergruimte die als bijbootgarage dienst zou kunnen doen. Daar weer onder is de motorruimte.
Sexy
Voor de aandrijving zijn er twee mogelijkheden: 370pk diesel met IPS-500 of 430pk met IPS 600. De werf heeft de motorruimte niet helemaal achter in de boot geplaatst, maar iets meer naar het midden. Dat zou de balans in de boot verbeteren. De Pardo 43 is met de IPS-joystick gemakkelijk te manoeuvreren. Het zicht is goed en de boot reageert rimpelloos op de bewegingen van het pookje. Op het open water, merk je dat de balans inderdaad prima is. De boot voelt strak aan en glijdt gemakkelijk door de golven. Op topsnelheid (38 knopen) is het geluidsniveau opvallend laag. Voor snelle bochten heb je wat ruimte nodig, maar de overige prestaties zijn in lijn met het lekkere uiterlijk van deze sexy Italiaanse schone.
Beoordeling:
Cijfer: 8,4
Constructie ****
Comfort & Ruimte *****
Afwerking *****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ***
Technische Specificaties Pardo 43
Lengte: 13.45 m.
Breedte 4,20 m.
Diepgang: 1,05 m.
Waterverplaatsing: 9.900 kg
Aandrijving: 2 x Volvo Penta IPS 500 (opt. IPS 600)
Prijs: vanaf €543.000
Meer info: orangeyachting.nl
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Foto’s (c) F. Taccola met dank aan Orange Yachting