Preview Stratos DB 50

spot_img

De Masters Expo is het event dat vroeger bekend stond als de Millionaire Fair of de Masters of LXRY. In de Amsterdamse RAI staan honderden producten uitgestald voor een exclusief publiek. Zoals elk jaar zijn er ook nieuwe boten te bewonderen. Boottesten ging naar de Masters voor de onthulling van de veelbesproken Stratos DB 50 van Lengers Yachts.

Wereldpremiere

Oorspronkelijk zou de Stratos DB 50 afgelopen zomer op de Hiswa te water al aan het grote publiek worden getoond, maar zoals het bij veel gecompliceerde eerstelingen gaat, was het jacht nog niet helemaal klaar. De wereldpremière staat nu gepland voor Boot Dusseldorf in januari 2024, maar bezoekers van de Masters kregen vast een Nederlandse preview.

Volvo Ocean Race

Het jacht is een persoonlijk project van Bas Lengers, die met zijn familiebedrijf Lengers Yachts al heel lang importeur is van zeer exclusieve jachten zoals SanLorenzo, Sacs en Prestige. Het was de droom van Lengers om ooit een eigen jacht op de markt te brengen. Daartoe nam Lengers het gerenommeerde polyester bedrijf van Schaap in Lelystad werd over. In het verleden verwierf deze werf onder meer bekendheid met de bouw van Volvo Ocean Race zeiljachten en het leveren van onderdelen voor Nederlandse superjacht-werven

Dutch design en Dutch built

Voor het design van de Stratos DB 50, werd Bernd Weel aangetrokken. De naval architecture werd verzorgd door Jeroen van der Knaap van Sealevel. De letters DB staan overigens voor Dutch Built, een van de belangrijkste Unique Selling Points van de Stratos. Je zou het ook een pocketsize superjacht kunnen noemen, of een dagboot XXL.

Carbon T-top

Opvallend aan de romp is de snelle uitstraling met een moderne diepe V-romp met verticale boeg en een deadrise van 22 graden. Opvallend zijn het lange romp-raam, de negatief geplaatste voorruit en de fraaie T-top. Er is een groot zwemplateau achter de boot, dat elektrisch in hoogte kan verschuiven. De Stratos is gebouwd van glasvezel versterkt vinylester, op sommige plaatsen met een sandwichconstructie met schuim tussenlaag. De opbouw is gemaakt van carbon en op sommige plekken ook uitgevoerd in een koolstofvezel sandwich.

IPS

De aandrijving bestaat uit Volvo Penta D6 motoren in een IPS 650 configuratie of optioneel D8 motoren in een IPS 850 aandrijving. Mooi is dat in de chirurgisch nette motorkamer de afsluiters in de bodem zichtbaar, maar beloopbaar blijven door een perspex plaat. De indeling is zoals het een dagboot betaamt. Voorop is een groot zonnedek achter een imposant glimmende anker installatie. De schitterende handrails zijn eveneens gemaakt van carbon. In het stuurgedeelte onder de T-top is plek voor vier comfortabele stoelen met carbon frame achter een fraai dashboard met twee grote Garmin schermen. Achter de vier stoelen is een buitenkeuken met onder meer een grillplaat en spoelbak.

Verblijfsruimte

Onderdeks is beperkte verblijfsruimte, zoals je mag verwachten op dit type uit de kluiten gewassen dagboten. In de boeg is een rondzit om een tafel. Aan bakboord is een kleine kombuis.Aan stuurboord vind je een douche- en toiletvoorziening en onder het achterste gedeelte van de boot is een lage slaapruimte met ruim tweepersoons bed. Op het achterdek is een gezellige brede dinette waar je met zes man gezellig kunt tafelen en boven de motorkamer vind je een dubbel zonnebed. Mooi zijn de speciale afmeer=voorzieningen op het achterdek met glimmende kaapstanders en enorme kikkers.

Fenomenaal

De afwerking is werkelijk fenomenaal. Wat dat betreft maakt de Stratos DB 50 de belofte van een midsize jacht met superjacht afwerking helemaal waar. We zijn benieuwd naar de vaareigenschappen, maar de uitvoering met twee Volvo Penta IPS 800 aandrijvingen en de degelijke, maar lichte constructie, voorspelt mooie karakteristieken. De 20 ton zware Stratos DB 550 wordt in de uitvoering met IPS 800 gegarandeerd voor een snelheid van 36 knopen. Naar verwachting zal de prijs rond €2.000.000 beginnen. Klik HIER voor meer informatie

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site