Rhea 27 Open: ‘Smooth Ride’

spot_img

In Frankrijk zijn Lobsterboten net zo populair als sloepen in ons land. De oorspronkelijk uit de USA afkomstige boten werden vooral in New England gebruikt om op zee op kreeft te vissen. Verantwoordelijk voor de populariteit in zijn eigen land is Bertrand Danglade. Hij kende Lobsterboten uit de tijd dat hij in Schotland houten boten leerde bouwen en tekende in 1996 voor Rhea zijn gedroomde visboot. Hij zei: “ik maak een boot, maar dan beter…” Dat vraagt om een test van de populaire Rhea 27 open.

Zeevisboot

In Nederland is de markt voor speciale visboten niet zo heel groot. Hier heb je vooral binnenwater recreatie en dan volstaat voor vissers een platte aluminium boot. Maar met de Rhea kun je net zo gemakkelijk door de grachten cruisen als met windkracht zes de Noordzee op. De werf bouwt in La Rochelle motorjachten in drie series van 6,50 tot 15 meter.

Rhea 27 Open

Waaiersteven

Kenmerkend voor een Lobsterboot zijn de waaiersteven en de elegante tumblehome achterkant. De geschiktheid voor het vissen blijkt uit details als een diepe waterdichte visbun onder de vloer, hengelhouders in het boeisel en stevige opklapbanken in de ruime zelflozende kuip.

Wakeboarden

Mede door de beperkte doorvaarhoogte van maar 1.75 m. is deze trailerbare Rhea voor meer dan alleen zeevissen geschikt. Een stevige skipaal bij de spiegel geeft aan dat deze Lobsterboot ook bedoeld is voor de liefhebbers van waterski of wakeboarden. En in de punt is een lekkere plek voor de zonaanbidders.

Spartaans

Op het oog is al te zien dat de romp degelijk is gebouwd en de boot zich in details onderscheidt. Het polyesterwerk is superstrak en zelfs de binnenzijde onder de luiken is de romp spiegelglad afgewerkt. Alle bergruimtes – en dat zijn er een hoop – hebben gasveren en onder de stuurconsole is ruim plaats voor een toiletje of voor een Spartaanse slaapplek.

Zeilrace

Jammer voor mensen die graag op blote voeten lopen is dat de scharnieren van de vloerluiken niet zijn verzonken maar ‘op’ de vloer liggen. De geteste 27 Open is een speciale ‘Route du Rhum’ Limited edition. In deze uitvoering met veel navigatie extra’s is de buitenboordmotor in de rompkleur gespoten en zijn de logo’s van de befaamde zeilrace aangebracht.

Stil

Aan de spiegel hangt een vierliter V6 Suzuki 250 pk en dat is de maximale motorisering. Deze moderne viertakt zescilinder wordt fly-by-wire aangestuurd en is opvallend stil. In de console is een comfortabele uitsparing voor de voetensteun en die geeft samen met de stevige stuurbank degelijke steun. Het dodemanskoord is verkeerd geplaatst, want bij snelle manoeuvres belandt het rode koord regelmatig verstrengeld om het stuurwiel.

Smooth

Maar dat zijn details, want het varen met de Rhea levert een waanzinnige ‘smooth ride’ op. Wat glijdt dit jacht soepel door het water. De romp is extreem stijf en laat het water prachtig los. En in een mum van tijd bereik je de 40 knopen (75 km/u) topsnelheid. Waar andere jachten schudden en stampen, glijdt de Rhea als een Cadillac door de golven. Varen met deze Rhea (€ 79.500 incl. motor) wordt extra leuk door de bijzondere mix van alle gebruiksmogelijkheden en de extreem goede vaareigenschappen.

Rhea 27 Open

Cijfer: 8,3

Scorebord:

Constructie                              ****
Comfort & Ruimte                    ****
Ergonomie                               ***
Afwerking                                ***
Vaareigenschappen                  *****
Prijs / Kwaliteit                         ***

Technische Specificaties Rhea 27 open

Lengte over alles: 7.50 m

Breedte: 2,80 m

Diepgang: 0,40 m

Doorvaarthoogte: 1,75 m

Waterverplaatsing: 1.350 kg

Motor: Suzuki DF 300 V-6 300 pk

Prijs: vanaf € 49.900 ex motor, geteste uitvoering € 91.000

Meer info: www.sailingworld.nl

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2017. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site