Riviera 4600 SY Platinum: Mini Superjacht

spot_img

De Riviera 4600 Sport Yacht is een klasse jacht van Down Under. De werf aan de Australische Gold Coast heeft internationaal de status van automerken als Rolls Royce en Bentley. Het premium merk liet in ruim 40 jaar tijd al 6000 jachten te water. Wij testten de Riviera 4600 in juni 2023 op de Maas bij Roermond. Klik HIER om direct naar de video te gaan.

2

Export

Ongeveer 60 % van alle Riviera’s wordt geëxporteerd, veel ervan naar de Verenigde Staten. Maar sinds Best Boats in Roermond de dealer voor Noord en West-Europa is, zie je opvallend vaak Riviera’s in onze regio’s. Het bedrijf uit Roermond heeft klanten die deze exclusieve klasse-jachten waarderen. Want Riviera bouwt in een compromisloze kwaliteit. Deze jachten zijn zo degelijk, dat ze zijn goedgekeurd voor CE ontwerpcategorie B, dus geschikt voor golven tot vier meter hoogte en windkracht 8. Dat geeft een veilig gevoel.

2

Beter dan goud

Maar het is niet alleen veiligheid dat deze Riviera uitstraalt, je voelt ook direct dat je op een maximaal comfortabel topklasse jacht bent, waarop alles naar de hoogste standaarden is uitgevoerd. Bij de aanduiding 4600 denk je aan een 46 voeter, maar de geteste Riviera is 15 meter 31 lang. Dat is 51 voet, dus 5 voet langer dan je verwacht. Bovendien heeft dit model meer volume dan de voorgaande modellen door een hoger vrijboord. De toevoeging Platinum slaat op de two tone kleur van de hardtop, platina-grijs, maar is evengoed een kwaliteitsaanduiding. Platina gaat boven goud, beter bestaat niet.

Perfect ankeren

Het zwemplateau kun je hydraulisch laten zakken en is sterk genoeg voor een bijboot van 300 kilo. De bijboot-garage opent elektrisch en heeft een speciaal diep gedeelte voor het opbergen van lange boards. Verder is er genoeg plek voor een hoop andere fun-spullen. De ingang naar het achterdek is aan stuurboord. Onder de trap is de klep met de bunker-aansluitingen. Aan de andere kant is een blinde trap en daar vind je nette contacten voor de walstroom-kabels. De 4600 heeft langs de salon gangboorden die breed genoeg zijn om veilig naar voren te kunnen lopen. Er zijn stevige relingen en rondom heeft het jacht prachtige kikkers, die stevig genoeg zijn om de trek van Australische stormen aan het bijna 20 ton wegende jacht te weerstaan. Op het voordek is een groot drie-persoons zonnebed waarvan je de rugleuningen omhoog kunt zetten. Perfect zijn de ankervoorzieningen met een diepe ankerkluis, een sterke ankerlier en een spoelinstallatie om het anker schoon te maken.

Chique

Als je de constructie bekijkt, valt op dat het een oersterk gebouwde boot is. Alles ademt degelijkheid. Op het achterdek is een prachtige rvs pui die niet alleen solide is, maar ook prachtig om te zien. Het geeft dit jacht het chique, dat de Riviera jachten onderscheidt van andere luxe productiejachten. Als je de deur openzet en het raam laat zakken heb je één grote open boot. Verder zijn er in het dak liefst drie elektrische te openen luiken. Een grote in de salon en twee kleinere bij het achterdek. De mooie strakke tent waarmee je het achterdek afsluit, is speciaal voor onze regio’s gemaakt. In Australië worden daar horren tegen de vliegen in plaats van een tent geplaatst. Speciaal voor Europa is het Nordic pakket waarbij de Webasto diesel verwarming gecombineerd wordt met de drievoudige airco. In de salon is er 25000 BTU en onderdeks in de hutten is tweemaal 12000 BTU beschikbaar.

3

Praktisch

In elke hut kun je de temperatuur individueel regelen. En overal kun je de audio bedienen, ook op het voor- of achterdek. Erg praktisch zijn de afstandsbedieningen voor de boord-verlichting. In het jacht zijn alle lampen uiteraard dimbaar. Op het achterdek is een grote L-vormige bank met een prachtige, deelbare driehoekige tafel met rvs bekerhouders. Aan de andere kant is een wetbar met mogelijkheid om buiten te grillen en de koude drankjes onder handbereik te hebben. Heel praktisch is dat je vanaf het achterdek met de IPS-joystick de boot kunt afmeren. Je hebt daar het beste zicht en je kunt ook nog eens een landvast aanpakken.

IPS

Door het met teak bedekte luik op het achterdek kom je bij de motorruimte. Die is zo mooi, dat ze er ook een glazen luik op hadden kunnen leggen. De 4600 heeft standaard twee Volvo-Penta 480 pk zescilinder dieselmotoren met IPS 650 aandrijvingen. In de geteste boot liggen twee 600 pk achtcilinders met IPS 800 aandrijvingen. Dat betekent dat ze met 600 pk diesels prestaties neerzetten die bij motoren van 800 pk horen. Want de voorwaarts gerichte dubbele contra-roterende trekschroeven grijpen aan in onverstoord, compact water. Achterwaarts gerichte schroeven hebben altijd te maken met losgeslagen water dat door het staartstuk uiteen is geduwd. Het is een beetje alsof je op nat zand loopt in plaats van mul zand. Dus verbruiken IPS aandrijvingen minder brandstof, zijn stiller en laten je harder accelereren.

Wortelnotenhout

Het interieur straalt topklasse uit en dat komt vooral ook door het prachtige, op de vlam verwerkte wortelnotenhout. Al het houtwerk is hoogglans gelakt. Dat is best risicovol, want daarin zie je elke oneffenheid, maar imperfecties vind je hier niet. Aan bakboord is een prachtige kombuis met Corian aanrechtblad, twee elektrische pitten, een spoelbak, een combi oven en veel ruimte om de keukenspullen op te bergen.

Er is een dubbele rvs koelkast aan de stuurboord-kant. Meer naar voren is een fijne plek om in stijl te dineren op de U-vormige dinette met de opklapbare houten tafel. Helemaal vooraan is onder de voorruit een televisie onzichtbaar weggewerkt. Om de ruimte te blinderen zijn voor alle glasoppervlakken rolgordijnen te vinden.

Vacuüm

Aan bakboord zijn op de stuurplek twee fantastische Recaro stuurstoelen. Op het dashboard kun je op twee grote Garmin schermen alles bedienen en de benodigde informatie aflezen. Het stuur is verstelbaar en het uitzicht rondom is 320 graden goed. Alleen de kast boven de koelkast belemmert een beetje het zicht naar achter. Het camerasysteem compenseert dat ruimschoots.

Benedendeks is voorin de VIP gastenhut met een groot Frans bed en veel kastruimte. Aan bakboord is een compacte hut met een stapelbed voor twee personen. Van die ruimte kun je ook een kantoortje maken. De prachtige eigenaarshut is achter en loopt over de hele breedte van de boot.

De eigenaarshut heeft een eigen riante natte cel en bijzonder is het dat er vacuüm toiletten zijn geplaatst, precies zoals in een vliegtuig. Die gebruiken minder water en zijn gemakkelijk schoon te houden. In de eigenaarshut vind je naast het Kingsize bed een relax sofa en volop kastruimte. Boven het bed is een kleine verlaging van het plafond, maar er blijft ruimte genoeg over.

Veel wind

Elke Riviera wordt voor aflevering vier dagen lang getest, urenlang vol gas. Dat doen wij niet. Wij beginnen met rustig varen. Op de testdag staat er veel wind, maar met de joystick kun je de boot perfect onder controle houden en soepel manoeuvreren. Op het open water kunnen we wat beter testen waar deze boot voor is bedoeld: hard en veilig varen naar een plek om verder in alle rust te genieten. Terwijl om ons heen de takken van de bomen waaien, schieten we relaxed met een topsnelheid van 31,7 knopen (60 km/u) over het water. Op dit jacht heb je altijd 100% controle. Het manoeuvreren is kinderspel, ook in de storm leggen we zonder schade de boot terug op de krappe afmeerplek.

Details

Deze Riviera 4600 is een sportjacht dat uitblinkt in alle aspecten van het varen. Dat is omdat de grote lijnen kloppen, maar ook alle details perfect zijn ingevuld. In deze maat van 50 voeters vind je geen beter jacht. De prijs is op aanvraag, maar ligt ruim boven een miljoen euro. De prijs is inclusief alle denkbare opties, de btw en afgeleverd in Nederland. Dat hoort bij de uitgebreide en uitstekende service voor op een topjacht uit de categorie van mini superjachten.

Technische specificaties:

Merk en type:Riviera 4600 Sport Yacht Platinum
Lengte o.a.:15,31 m.
Breedte:4,70 m.
Diepgang:1,30 m.
Doorvaarhoogte:3,94 – 4,73 m.
CE-Ontwerpcategorie:B
Motorisering:2 x Volvo Penta IPS 650 (2 x 480pk)
Waterverplaatsing:19.200 kg.
Topsnelheid:32,6 knopen, 60,4 km/u
Vanaf-prijs:€ 1.350.000 incl. 21 % btw, compleet

Deze test of delen ervan kunnen ook zijn gepubliceerd in andere media.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site