De boottest van de Rodman Spirit 31 HT IB is uitgevoerd in 2012 met 2 x Volvo Penta 170 pk diesels. De genoemde prijzen zijn uit 2012. Anno 2022 is Jachtwerf de Boarnstream de importeur.
Met slechts 10 meter lengte, een vrij bolle kop en een halfronde spiegel is de Rodman Spirit 31 HT IB een bescheiden, maar desondanks opvallende verschijning. Bijzonder is dat het jacht in versies met zowel inboard (IB) als buitenboordmotoren (OB) wordt geleverd. Epco Ongering test in Zwartsluis de inboardversie.
Lekker klinkend
In 1974 begon Manuel Rodríguez Vázquez met het bouwen van boten. Door de eerste drie letters van achter- en voornaam te gebruiken, ontstond Rodman, een lekker klinkende naam voor zijn werf. Inmiddels is Rodman een van de belangrijkste spelers op de Zuid Europese markt en bouwt naast beroepsschepen ook polyester plezierjachten van 8 tot 30 meter.
Praktisch
In Nederland is Rodman nooit echt heel bekend geworden. Onbegrijpelijk, omdat de ISO gecertificeerde werf bijvoorbeeld met de flybridge jachten een internationale concurrent van merken als Fairline en Princess is. En elk jaar introduceert de Spaanse werf opvallend praktische jachten. Zoals de nieuwe Rodman Spirit 31 HT, die dit jaar door de Nederlandse importeur naar de HISWA te water werd gebracht. Met slechts 10 meter lengte, een vrij bolle kop en een halfronde spiegel is de 31 HT een bescheiden, maar desondanks opvallende verschijning.
Indeling
Het eerste dat aan de boot opvalt is de halfronde spiegel. Met een simpel railsysteem zijn de ronde spiegelbanken opzij te schuiven en dan ontstaat een rolstoelvriendelijke brede doorloop naar de kajuit. Deze is modern vormgegeven met een brede schuifpui, flashvormige raampartij, een kookdressoir aan stuurboord, pal voor de bestuurdersplaats. Aan bakboord is een L-vormige bank met opklaptafel. Als slaap accommodatie is er voorin de eigenaarshut met een diagonaal geplaatst tweepersoons bed en in het halletje daarvoor een los eenpersoons bed en de natte cel. Waar dit op concurrerende merken nogal eens het kind van de rekening is, heeft de Spirit een goed beloopbaar gangboord.
Aandrijving
Voor de aandrijving is er keuze uit 1 x 200 pk tot 1 x 320 pk en van 2 x 170 pk tot 2 x 220 pk. De geteste uitvoering had twee Volvo Penta 170 pk motoren netjes weggewerkt onder de kuipvloer. En naast de Hardtop versie is er ook een open uitvoering beschikbaar. Het is met 65 decibel basisgeluid geen fluisterstille boot. Maar met een top van 27 knopen (50 km/u) kan deze Rodman met de snelsten in zijn klasse mee.
Boegschroef welkom
Onder alle omstandigheden blijft de boot goed bestuurbaar, al moet je bij het terugnemen van gas oppassen dat de kuip niet vol loopt. Als dit toch gebeurt, stroomt deze gelukkig net zo snel weer leeg. Bij het manoeuvreren in de haven zou voor de hoog opgebouwde boot een boegschroef welkom zijn. De importeur heeft al aangegeven deze in de basisuitvoering op te laten nemen.
Beoordeling:
Scorebord:
Constructie ***
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie ****
Afwerking ***
Vaareigenschappen ***
Prijs / Kwaliteit ***
Technische Specificaties Rodman Spirit 31 HardTop
Lengte 9,48 m
Breedte 3,36 m
Diepgang 0,62 m
Waterverplaatsing 6.300 kilo
Motorvermogen 200 – 440 pk
CE ontwerpcategorie B
Basisprijs: € 126.140 incl. btw
Meer informatie: Jachtwerf de Boarnstream
Alternatieven:
• Beneteau Gran Turismo 34 € 141.700 ex btw
• Jeanneau Leader 9 € 135.200 ex btw
Acceleratie
TIJD SNELHEID
5 seconden 12,3 knopen= 22,78 km/u
10 seconden 19,4 knopen= 35,93 km/u
15 seconden 22,4 knopen= 41,48 km/u
20 seconden 26,9 knopen= 49,82 km/u
Op deze site vindt u HIER de boottest van de outboard-versie van de Rodman Spirit 31 HT
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.