Van Baerdt Docker e65: Degelijk en duurzaam.

spot_img

In 2023 greep het Friese Van Baerdt net naast de Hiswa te Water Sloepen en Tenders Award met de elektrische Van Baerdt E800. In 2024 verraste de jonge werf met de veel eenvoudiger uitgevoerde Docker e65. Dat deze boot won is verrassend, want de concurrentie van de Santos Boats One maakte de uitkomst vooraf onvoorspelbaar.

2

HDPE

De Van Baerdt Docker e65 is van onverslijtbaar High Density Poly-Ethyleen (HDPE) gemaakt en dat gebeurde, in tegenstelling tot de rotomould gebouwde Santos, met een lastechniek. Door het lassen worden HDPE platen thermisch met elkaar versmolten en dat levert een vrijwel onverwoestbaar resultaat op. Nadeel is wel dat je met deze methode niet heel subtiel en elegant te werk kunt gaan, zodat de Docker e65 veel meer een werkboot lijkt dan een luxe tender. Maar het voordeel van HDPE is in de markt al lang bewezen. Onder andere door het inmiddels wereldwijd bekende Tideman Boats. Dat is een Noord-Hollandse bedrijf dat haar zwarte onverwoestbare boten overal op aarde als werkboot verkoopt.

Kliko

HDPE is speciaal geschikt voor duurzame toepassingen omdat je het ‘kliko materiaal’ met een voorhamer nog niet stuk krijgt. Het materiaal is dus ook bestand tegen intensief gebruik op zee of in de hitte. Een ander voordeel van het donkere HDPE is namelijk dat het thermostabiel is en nauwelijks warmte opneemt. Aan de buitenkant is op de romp een stevige stootlijst bevestigd. Verder is de knikspant romp van de Docker opgebouwd met spanten die opvallend in het interieur zichtbaar zijn. Ze benadrukken de opvatting dat een boot in de eerste plaats functioneel moet zijn en liefst ook duurzaam. Van Baerdt slaagt in beide uitstekend.

Design

De Docker e65 is als een ruime tender ingedeeld. Achter in het breedste gedeelte van de boot heb je een boot-brede stuurbank met twee brede rugkussens. In de spiegel is een zwemtrap verwerkt en op de spiegel een grijpbeugel. Er is een nette, volledig HDPE stuur console met een groot stuurwiel dat vanuit een buis lijkt te komen. Het design is er even simpel als fraai. Je vindt er niets overbodigs en het geheel is zowel overzichtelijk als goed te bedienen. De ronde gashendel is aan de rechterzijde van de console geplaatst en reageert goed op standsveranderingen. Alle elektrische informatie is duidelijk op het Waterworld scherm.

Ruimte

Voor de ruimte aan boord is het fijn dat een motorkist bij deze elektrisch aangedreven boot ontbreekt. Wel is aan beide zijden tussen twee spanten een opstaptrede gemaakt. Meer naar voren is een ruime U-vormige bank en helemaal voorop is een breed zonnedek. De bolder daar is een fraai detail, want die wordt voorafgegaan door een grote buis met verhaalklamp functie. Omdat de rugleuningen vanwege de lijnen van de boot te laag zouden worden wordt overal gebruik gemaakt van rolkussens op rvs beugels. Opbergruimte is er volop, vooral onder het voordek.

Elektrisch

De aandrijving van de elektrische Docker e65 is met de Waterworld 3,5 kW stuurbare pod. Doordat de aandrijving zich geheel onder water bevindt, heb je vrijwel geen waarneembaar geluid. De accu’s vind je onder de banken. Er is gebruikt gemaakt van Waterworld 48 Volt LPF Lithium batterijen van 6,8 kWh, uit te breiden naar bijna 28 kWh in totaal. In combinatie met de 3,5 kW pod kun je dagenlang onafgebroken varen zonder te laden. En dat is precies wat de moderne watersporter verlangt. De installatie is niet geïnspecteerd. Een minimaal minpuntje is dat de stroomdraadjes naar de docking lights zonder mantelbuizen door de romp liepen. Dat geeft kans op storingen door het schavielen van de draad. Alle zichtbare installatiewerk was verder goed uitgevoerd.

Prestaties

De Docker e65 scoorde vooral veel punten omdat de boot op de winderige dag van het testen uitstekend presteerde. De basissnelheid is praktisch 0 en de top werd geklokt op dik 12 km/u. Maar het meest relaxed vaart de Docker op een vermogen van 1500W. Dan heb je een snelheid van 6,5 km/u en ben je lekker op pad met een aangename, ruime en stille tender. Door de draaibare pod kun je bijna om de eigen as draaien en achteruitvaren noch afmeren is dan ook een probleem. Je kunt super rustig aan komen varen en hebt voldoende vermogen om snel te kunnen corrigeren.  

2

Boot van het Jaar

Door het goede comfort combineert de Docker echter het stoere uiterlijk van een werkboot met een praktische indeling waarop de klassieke sloepenvaarder zich ook thuis zal voelen. De Waterworld draaibare pod-aandrijving zorgt op de stabiele Van Baerdt voor onberispelijk en geruisloos vaargedrag. De werf heeft duidelijk lef getoond in vormgeving en details. Volgens de jury zit je als een vorst achter het stuur en glijdt de e65 in stijl door het water. Dat heeft er voor gezorgd dat de Van Baerdt Docker e65 in 2024 de Hiswa te Water Sloepen en Tenders Innovatie Award in de wacht sleepte

Specificaties Docker e65

Lengte:6,50 m.
Breedte:2,55 m.
Diepgang:0,55 m.
Kruissnelheid:8km/pu
Max snelheid:13km/pu
Gewicht:1100 kg
Prijs:op aanvraag
Meer informatie:www.vanbaerdt.com
Specificaties Docker e65Specificaties Docker e65

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site