Van Zutphen 633: Modern vakwerk

spot_img

De boottest van de Van Zutphen 633 is uitgevoerd in 2021 met een Honda BF 50pk.

De laatste jaren komen er steeds meer tenders op de markt en dat is logisch. Het zijn gezellige boten met veel vaarcomfort en je kunt er ook nog een beetje mee opschieten. Het merk Van Zutphen is speciaal voor de tendermarkt door Slikkendam Watersport uit Woerdense Verlaat neergezet. Naast de geteste 633 is er ook een kleiner model en een elektrische uitvoering.

Van Zutphen 633

Oude plek

Het verhaal achter het merk is leuk. Op de plek waar Slikkendam Watersport is gevestigd, aan de Slikkendam in Woerdense Verlaat, zat al in 1784 een werf, de Van Zutphen werf. De eigenaren van Slikkendam verkopen al generaties lang boten en zijn Honda dealer. Zij adopteerde de naam van Zutphen voor hun eigen modellen. Zo wordt de passie voor het maken van boten in de 21e eeuw voortgezet.

Ambachtelijke traditie

De Van Zutphen rompen worden in Polen gelamineerd. Dat gebeurt op een moderne, uitstekende werf en dat zie je aan tal van details. De gelcoat van de Van Zutphen 633 is mooi dik, de binnenzijde is overal afgewerkt en van een mooie topcoatlaag voorzien. Bovendien is buitengewoon goed rvs gebruikt voor de kikkers, de handgrepen en de scharnieren voorop. Aan alles zie je dat de ambachtelijke traditie is voortgezet. De 633 is een ovrnaadse polyester tender met een zelflozende kuip en een V-vormige romp. Met de scherpe boeg snijdt deze gemakkelijk door het water en de vlakkere romp achterin laat de tender gemakkelijk planeren.

Moderne techniek

De waaiersteven beschermt tegen opspattende water. De manier waarop je de buiskap weg kunt klappen weerspiegelt de ervaring van Slikkendam. Er is een speciale bak voor de kap en het uit drie rvs buizen bestaande frame. Met zes kikkers kun je de boot vastleggen. Als je regelmatig alleen vaart, is de midden-bolder erg praktisch. Dat is allemaal uitstekend geregeld. Ook de motor uit het zicht weggewerkt. Het is een Honda 50 pk buitenboordmotor in de bun. Deze motoren zijn al stil, maar in een bun hoor je ze helemaal amper. De beschikbare range voor de Van Zutphen 633 begint bij 25 pk en loopt tot 100 pk.

Honda BF 50

De 50 pk uit de testboot is een driecilinder met 808 cc cilinderinhoud. Het is de lichtste motor in haar vermogenscategorie en biedt toch de beste prestaties. Dat het een modern staaltje techniek betreft hoor en zie je niet alleen, dat merk je ook aan vindingen als EcoMo, voor het optimale lucht-brandstofmengsel. Of Blast, de Boosted Low Speed Torque, dat voor een enorm koppel zorgt bij lage toeren, voor een briljante acceleratie. Verder heeft deze motor geprogrammeerde brandstofinspuiting en dat maakt ‘m heel zuinig en schoon. En de uitlaatgassen komen onder water uit door de schroefnaaf. Verder is alles extra tegen corrosie beschermd en heeft deze motor een trolling-functie. Vooral voor vissers is het gemakkelijk om extra langzaam te varen en de lage toeren heel precies met stapjes van 50 toeren te kunnen regelen.

Stabiel

Als je de Van Zutphen 633 betreedt, merk je dat het een lekkere brede boot is, die heel stabiel aanvoelt. Voorop is een ankerluik en onder de banken zijn in totaal 4 opbergplekken, alle met losse deksels, behalve de ruimte onder de achterbank. Het enige minpuntje is dat de knevels van dit luik hinderlijk op enkelhoogte zitten. Een verzonken sluiting zou beter passen bij het verder uitstekende afwerkingsniveau van deze van Zutphen. De zit is goed, en je brandstoftank heeft een mooie plek naast de motor. De stuurconsole is lekker slank, zodat je altijd je voeten goed kwijt kunt en twee man naast je op de stuurbank kunnen zitten. In totaal biedt deze tender zitplek voor rond de 8 personen.

Ruime bun

Varend in de natuur hoor je de motor nauwelijks. Helaas mogen we in het natuurgebied van de Nieuwkoopse plassen het gas niet opendraaien om te meten hoe de boot presteert. Volgens de bouwer is met de 50 pk een top van ca. 40 kilometer haalbaar. Met de 100 pk kom je uit rond de 60 km/u. Dat zijn prima prestaties voor een relatief zware (800 kilo romp) tender. Fijn is dat de boot zodanig zwaar is gelamineerd, dat je geen enkele vervorming van de romp zult merken. Bij het manoeuvreren blijkt deze tender extreem kort te draaien, bijna binnen de eigen lengte. Dat is het gevolg van een ruime bun waardoor de motor optimaal kan draaien.

Van Zutphen 633

Combinatie

Lengte (m.)6,33
Breedte (m.)2,30
Diepgang (m.)0,35
Doorvaarhoogte (m.)0,95
Motor pk (kW)25-100 pk
Waterverplaatsing: (kilo)Romp 800 motor 110 kilo
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 19.500 (romp) Motor vanaf ca. €4.000 deze 50 pk: €7.399

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site