De boottest van de Waterdream S-740 E is uitgevoerd in 2021
Naast sloepen met outboard aandrijving in de bun heeft Waterdream tegenwoordig ook een range elektrische modellen. Daarbij speelt het voorgenomen beleid van het Amsterdamse stadsbestuur vast ook een rol. In de hoofdstad willen de gezaghebbers al jaren dat verbrandingsmotoren motoren worden geweerd en elektrisch varen juist gestimuleerd.
Sprookje
Het verhaal van Waterdream lijkt op een sprookje. Er was eens een Prins met een voorliefde voor boten. Hij snapte waar de markt behoefte aan had en bouwde onverwoestbare aluminium sloepen. Zijn merk werd Waterdream en hij voorzag ook dat veel boten met de lichtere, onderhoudsvriendelijker buitenboordmotoren konden worden uitgerust. Inmiddels bouwt Waterdream de meeste modellen ook in een elektrische variant. Vooral watersporters binnen de grachtengordel zien in de elektrische Waterdream S-740 E de mogelijkheid om niets aan vaargenot of ruimte in te boeten op een helemaal milieuvriendelijke sloep. Want zo leef je in de drukke stad geheid lang en gelukkig.
Overnaads
Naast de kleinste Waterdream, de 550, zijn ook de grotere S-740 en S-850 in een elektrische versie verkrijgbaar. De sloep wordt van 5 mm dik aluminium op de werf in Twello gebouwd. De bouwkwaliteit zie je terug in de romp, die strak en netjes is gemaakt en bovendien met een dikke rubberen stootrand wordt beschermd. Voor de kleur wordt de boot gespoten. De geteste boot is twee jaar oud, maar oogt nagelnieuw en ook dat is een teken van kwaliteit. De buitenkant van de romp is met brede gangen overnaads gebouwd. Aan de achterkant van de spitsgat boot is een fors trimplateau dat moet voorkomen dat de boot zich zou kunnen ingraven. De zelflozende vloer is, net als het achterdek, belegd met traanplaat.
Toiletruimte
Onder het voordek met de imposante boegbalk is een kleine ruimte, die met een toilet kan worden ingedeeld. Ook is het een plekje om te schuilen als het regent of om alle kussens in op te bergen. Het valt op dat deze Waterdream S-740 E extreem breed is en dat komt niet alleen de ruimte, maar ook de stabiliteit ten goede. De boot biedt plek aan anderhalf sportteam en ligt als een huis. Onder de banken is goede opbergruimte en opvallend is de grote bak voor de stuurconsole die met ijs of koelelementen gevuld als koelkist kan worden gebruikt. In de accuruimte worden de accu’s door een plaat waren afgeschermd. Alles ziet er uitstekend professioneel en degelijk geïnstalleerd uit.
Keuzestress
Voor de motorisering van de S-740 heb je keuze uit veel verschillende aandrijvingen. Inboard heb je de 200/250 pk (V6) of 300/350pk (V8) Mercruiser hekdrive benzinemotoren met Bravo III staartstuk. Ook 230 of 270pk dieselmotoren van Mercruiser zijn mogelijk. Veel gekozen is de aandrijving met verdekt opgestelde Yamaha buitenboordmotoren van 25 tot 130 pk. Wij hadden voor de test geen keuzestress, want wij voeren met de elektrische uitvoering. De geteste Waterdream S-740 E had namelijk een 48V Torqeedo Cruise 10.0R elektrische buitenboordmotor in de bun.
Kostbare installatie
Onder de bestuurdersplaats zijn vier 24V lithium ion accu’s van 3,5kWh geplaatst, samen goed voor 14 kWh op 24 Volt. In de Waterdream waren ze vanwege de 48V motor in serie geschakeld. In de nieuwste versie van de boot wordt gebruik gemaakt van de moderne Torqeedo 48V-5000 Lithium accu. Dan heb je keuze uit 3 (15kWh) of 5 (25kWh) batterijen. Een dergelijke aandrijving is niet goedkoop. De 10kW Torqeedo outboard kost alleen al €9250 en de accu’s komen uit op ruim €6000 per stuk. Samen kost de voortstuwingsinstallatie alleen al bijna €30.000 en dan heb je nog laders, panelen en andere elektrische componenten nodig. Daar bovenop komt een imposante stereo, want als de boot geen geluid maakt, kun je des te beter genieten van muziek. Dat is echt uitstekend geregeld.
Superstil
Bij het wegvaren blijkt de Torqeedo echt superstil. We werden aangenaam verrast doordat je ook met flinke snelheid nog steeds geen motorgeluid hoort. Op de grote console heeft de stuurman de beschikking over een grote Torqeedo gashendel, die prima in de hand ligt. Daarnaast is een klein schermpje, waarop je intuïtief alle belangrijke motorinformatie tevoorschijn kunt toveren. Buiten de snelheid en de resterende accucapaciteit zijn dat het toerental van de motor, het stroomverbruik, het aantal uren of kilometer dat je met deze snelheid door kunt blijven varen. We lezen een aantal gegevens af, waaruit blijkt dat de boot met een snelheid van 7 km/u een verbruik van 1,8kW bij 3500 toeren aangeeft en met de resterende accucapaciteit nog 8,5 uur kan doorvaren.
Lekker langzaam
Natuurlijk hebben we ook het verbruik op topsnelheid (11,6km/u) bekeken. Dan levert de motor met 6690 toeren een piekvermogen van 13,5 kW en is je accu na 76 minuten leeg. We vonden zelf de ideale snelheid bij 6 km/u. Dan verbruik je nog geen kilowatt per uur en draait de motor 2500 toeren. Nog belangrijker dan het verbruik is dat de boot heel fijn vaart. De Waterdream is koersvast, stabiel, stuurt kort en is ook achteruit precies de goede kant op te dirigeren. De draaicirkel is over stuurboord rond de 10 meter, over bakboord een paar meter meer. Ook op hogere snelheid is de boot zo stil dat zelfs een groep druk kwetterende meeuwen op het water schrikt als we onverwacht opdoemen.
Marktconform
Deze elektrische Waterdream S-740 e is de ideale grachtensloep met voldoende vermogen en actieradius om langere tochten te maken of snel voor rondvaartboten uit te kunnen wijken. Ook de krachtige (optionele) boegschroef is in de grachten praktisch, ook al manoeuvreert de S-740 voorbeeldig. De prijs van de Waterdream is marktconform. De outboardversie met 25 pk Yamaha begint bij €81.000. Voor de elektrische basisversie begint de prijslijst bij €110.000. Daarvoor krijg je een ijzersterke, perfect varende fluistersloep met royaal zitcomfort. Dat de boot duidelijk tegen een stootje kan, is doet in dit geval niets af aan de elegante en gezellige uitstraling
Technische specificaties:
Lengte: 7,35 m.
Breedte: 3.05 m.
Diepgang: 0,71 m.
Doorvaarhoogte: 1.50 m.
Waterverplaatsing: 1600 kilo
Prijs vanaf: € 110.000
Meer info: waterdream.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.