Yamaha F350 V6: Innovatief en vederlicht

spot_img

In het voorjaar van 2024 introduceerde Yamaha de F350 V6 buitenboordmotor. Deze V6 is ontwikkeld vanuit het bekende 300 pk V6 blok. Maar Yamaha zou Yamaha niet zijn als er niet heel veel innovaties in deze nieuwe krachtpatser zouden zijn verwerkt.  Boottesten voer in in La Spezia (Italie) op vier boten met fonkelnieuwe Yamaha F350’s.

Boven: de triple F350 installatie op de Invictus

Exponentieel

De voorganger van de nieuwe F350, de Yamaha F350 C was een 5,7 liter V8 motor die in 2016 werd geïntroduceerd. Het eerste (A) type van dit model kwam al in 2007 op de markt en was destijds de allereerste 350 pk en daarmee de sterkste outboard ter wereld. Yamaha concentreert zich nu op dit premium segment, want dit kent een exponentiele groei. Tussen 2013 en 2023 zijn de verkopen van motoren rond de 250- 350pk namelijk met 400 % toegenomen. Dit komt doordat steeds meer inboard benzine en dieselmotoren worden vervangen door aandrijvingen met de nieuwe, sterke buitenboordmotoren. Die zijn compacter, lichter, goedkoper en gemakkelijker te onderhouden. En ze bevatten de modernste technieken en slimme toepassingen.

Boven: Invictus met Triple Yamaha F350

Groot blok

Met 4,3 liter cilinderinhoud heeft de Yamaha F 350 een groot blok als basis. Het gaat om een V6 met twee rijen van drie cilinders in een hoek van 60 graden, voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming. Het is knap dat de Japanners 350 pk uit een slechts 293 kilo wegende zescilinder kunnen halen. Dat geeft Yamaha op de markt van snelle boten een enorme voorsprong, want deze F350 is met afstand de lichtste in haar klasse. Het geringe gewicht is voor een groot deel te danken aan nieuwe ontwikkeling binnen het V6 blok. De cilinderwanden zijn behandeld met een speciale plasma spraycoating die de weerstand met wel 60% vermindert. Door deze techniek zijn stalen zuigerbussen overbodig. Daarnaast is de uitslag van de zuigers vergroot zodat de motor ook op lage toeren een groot koppel kan leveren. Door de grotere gas-inlaatklep uit de 450 pk Yamaha te gebruiken komt een groter lucht-brandstofmengsel in de motor en dat genereert extra kracht.

Innovatief

Het fijne van deze nieuwe F350 is dat deze ook het prachtige geïntegreerde Yamaha interne stuursysteem heeft. Hiermee dirigeert de elektromotor binnen de kap de unit digitaal de juiste richting op en is er geen externe stuurcilinder meer nodig. Dat scheelt ruimte aan de spiegel en de motor kan verder tilten. Ronduit spectaculair is de koppeling van de F350 met het innovatieve Helm Master EX systeem met autopilot en de -in-dat-systeem-geïntegreerde boegschroef. Die toevoeging maakt varen nog intuïtiever, gemakkelijker en veiliger. Zo worden meer consumenten bereikt met praktische, slimme en sterke motoren. Zelfs startende watersporters hebben er veilig plezier van, want manoeuvreren met dit systeem wordt na een kwartiertje oefenen kinderspel.

Boven: Geïntegreerd stuursysteem

Veilig

Op de nieuwe Yamaha F350 is de oplaad capaciteit van de dynamo vergroot tot maximaal 70A. Erg veilig is de optie voor aanduiding met een lampje op de achterkant van de motor als de motor in zijn werk of in de achteruit staat. Dit is bedoeld om zwemmers te waarschuwen niet in de buurt van de propeller te komen. De Helm Master EX boegschroef integratie is extra handig op single installaties. Dan is een boot met enkele motor ook onder zware omstandigheden met de joystick feilloos te controleren.

Boven: het HelmMaster (r) systeem van Yamaha

Acceleratie

Boottesten voer met de nieuwe Yamaha F350 op een viertal verschillende boten en in verschillende configuraties. De ruim 12 ton zware Invictus TT420 had drie F350 motoren aan de spiegel. Met de joystick was dit grote kajuitjacht als een sloepje te manoeuvreren. Bij het accelereren maakten de drie motoren een geluid waaraan je merkt dat je een hoop paardenkrachten los laat. Niet zozeer luid, maar gewoon het geluid van onbegrensde, pure kracht. De top met deze combinatie was 40 knopen, bijna 80 km/u. Vervolgens testten we twin installaties op de 5700 kilo zware, 13 meter lange Capelli Tempest 42 Kajuit-RIB en het 6000 kilo wegende Jeanneau Cap Camarat 10,5 motorjacht. Op beide boten werd een top van rond de 42 knopen gehaald en vooral op de Capelli was de acceleratie geweldig. Binnen 10 seconden noteerden we 30 knopen.

Boven: acceleratie op de Jeanneau Cap Camarat

Fenomenale prestaties

De testvaart op de 3,8 ton wegende Duitse Sterk 31 met twin F350 gaf een spectaculair beeld van de fenomenale prestaties van de nieuwe motoren. In 10 seconden bereikten we 30 knopen en er leek geen einde te komen aan de versnelling. Pas bij 58 knopen (107 km/u) konden we de deze waarde als topsnelheid noteren. De Sterk toonde zich een extreem snel en comfortabel jacht met buitengewoon goede vaareigenschappen. En met twin Yamaha F350’s is het vermoedelijk het snelste jacht in haar klasse.

Boven: Twin installatie op de Sterk 31 is goed voor 107 km/u

Toevoeging

Mooi is dat het brandstofverbruik van de nieuwe F350 motoren ongeveer gelijk is aan dat van de F300 motoren. Met het innovatieve Helm Master EX systeem, de interne besturing en de optionele koppeling aan een boegschroefinstallatie zijn krachtige motoren nu extra veilig en comfortabel te bedienen. Dat maakt de nieuwe, vederlichte Yamaha F350 tot een excellente toevoeging aan de markt.

Boven Yamaha F350 op de Jeanneau Cap Camarat

Technische gegevens:

MotorYamaha F350
Aantal cilindersV6 (60 graden)
Boring x slag96 x 98 mm
Cilinderinhoud4256 cc
Dynamo12V 70A.
Vermogen350 pk, 257,4 kW
Overbrengingsratio1.75
Staartlengtes25”, 30” en 35“
Gewicht289 kg
Prijs vanaf€38.495 (2024)
Meer informatie:www.yamaha-motor.eu
spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site