Interboat Intender 750: Terechte winnaar

spot_img

Bij de Boot van het Jaar verkiezing 2025 ging de strijd in de nieuwe categorie Open Motorboten tussen de drie genomineerde boten, twee tenders en een sloep. Eén tender en de sloep waren gebouwd door AluShip, maar de andere tender, de Interboat Intender 750 won de prestigieuze prijs Boot van het Jaar.

Niet mooi

Interboat is een frequente deelnemer aan de Boot van het Jaar verkiezingen. In het verleden werden talloze Interboat sloepen voorgedragen en in 2014 won eindelijk de Interboat Neo 7.0. Het was een bijzonder model, heel praktisch door de variabele indeling en de vlakke vloer, waaronder de motor was weggewerkt. Maar de klanten van Interboat vonden de boot met de vierkante neus niet mooi, dus het werd geen groot verkoopsucces.

Sinds 2015 bracht de werf heel veel nieuwe modellen uit en voor nieuwe ontwikkelingen luisterde Interboat altijd goed naar de klanten. Dat resulteerde onder andere in de lijn van Intenders, met een grote 950 en de een meter kleinere 850 als succesnummers. Het was duidelijk dat veel klanten behoefte hadden aan een nog kleinere Intender, dus werd de tekentafel opgezocht om de mogelijkheden van de lijn in een compacter model mogelijk te maken.

Vlakke vloer

Belangrijkste uitdaging was: hoe krijg je voldoende buitenruimte, een vlakke vloer en een groot zonnedek gerealiseerd in een veel kleiner model, zonder dat de boot lelijk wordt door een te hoog vrijboord? Het is knap dat het Interboat zo goed is gelukt om de lijnen van de boot kloppend te houden en toch de motor onder de vloer kwijt te kunnen. Daarbij is deels teruggegrepen op het concept van de Neo, waarbij onder het bestaande onderwaterschip een soort extra kano was geplaatst, waarin motor en schroefas hun plek kregen. Het onderwaterschip van de Intender 750 is met een softwareprogramma, een soort virtuele sleeptank, geoptimaliseerd.

Niet overnaads

De 750 is net als de grotere Intender familieleden een gladboordig model, dus niet overnaads. Wel is het voorzien van een klassiek detail zoals de kabelaring. De boot heeft een open achterkant met een groot zonnedek. Naast dit zonnedek is een goede doorloop naar de kuip en dat is bijzonder op een breedte van slechts 2,50 meter. De bestuurder en meevarenden zitten op het matras van het zonnedek en hebben een zachte, wegklapbare ruggesteun. Als je aan boord stapt heb je de neiging om op dit kussen te steunen, maar daarvoor is het te slap. Een systeem van een stevig omklapbaar rugkussen is op dit punt vaak praktischer. De stuurstand is overzichtelijk en slank. Aan weerszijden vind je naast de stuurstand ook zitmogelijkheden. In het midden van de boot zijn twee consoles. Die zorgen niet alleen voor structurele sterkte, maar zijn ook geschikt voor een wasbakje en/of een kooktoestel.

Toiletplek

Voorin vind je twee langsbanken met een verwijderbare tafel. En helemaal voorin is onder het voordek een fijne afgescheiden plek voor een spoeltoilet. Alles is op de bekende Interboat afgewerkt, met prachtige polyesterwerk en een dikke gelcoat, mooie rvs relingen, een dik teakhouten stuurwiel, bescheiden hang- en sluitwerk en uitstekende installatie van alle technische systemen. Onder de vloer is plek voor diesels tot 110 pk Yanmar. In de geteste boot was een 42 pk Yanmar dieselmotor met vaste schroefas zeer degelijk geïnstalleerd. Bijzonder is dat voor elk motortype een andere motorfundatie in de romp wordt gelijmd. Naast de motor is onder de vloer veel ruimte voor spullen die je niet direct nodig hebt. Met een gewicht van 2000 kilo is de Intender 750 nog goed trailerbaar. Fijn is ook dat de doorvaarhoogte is beperkt tot 1,18 meter.

Intuïtief

Bij het varen bleek de motor wat meer geluid te maken dan we gewend zijn. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het gegeven dat de boot pas de avond voor de testvaart af was. Tijdens deze vaartests met de juryleden kwam de boot voor het eerst in contact met het water. Het kersverse model bleek uitstekend koersvast en gemakkelijk, intuïtief te varen. De boot voelt vertrouwd, en planeert heel geleidelijk, zonder te steigeren. De topsnelheid met de 42 pk is 19 km/u. Met deze motor blijft de boot onder de vaarbewijs-grens van 20km/u. Als de 110 pk wordt geïnstalleerd, zijn snelheden tot 40 km/u haalbaar. Manoeuvreren is simpel, zeker met de proportionele boegschroef op de testboot. Maar ook zonder boegschroef gaat deze moderne tender precies de kant op die de stuurman wil. Bij het achteruitvaren moet je wat spelen met het gas om de juiste richting uit te gaan.

Innovatief

Interboat verdient de Prijs voor Boot van het Jaar in de categorie Open Motorboten omdat de werf heel veel functionaliteit in een boot van 7,5 meter heeft kunnen stoppen. Een jurylid noemde de Intender 750 een schaap met vijf poten, met de aantekening dat bij dit schaap alle poten functioneel zijn. De indeling is innovatief te noemen. Om het juryrapport te citeren: De bouwkwaliteit is uitstekend en daarmee in lijn met de uitstekende vaareigenschappen.Ook de slimme uitwerking van een succesvol concept, de goede vaareigenschappen en de uitstekende afwerking droegen bij aan de beslissing van de jury om de Intender 750 uit te roepen tot Boot van het Jaar 2025 in de categorie Open Motorboten.

Technische gegevens:

Merk, model:Interboat Intender 750
Lengte o.a.:7,50 m.
Breedte:2,50 m.
Diepgang:0,70 m.
Doorvaarhoogte:1,18 m.
Motor van – tot:27-110 pk
Waterverplaatsing:2.000 kg
Vanaf-prijs:€ 63.300 met 27pk Vetus Diesel
Prijs geteste uitvoering:ca. € 90.000
Meer informatie:www.interboat.nl

© Boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site