Beneteau First 30: Super-simpel en razendsnel

spot_img

Bij de Zeilboot van het Jaar verkiezing van 2025 was de Beneteau First 30 een van de favorieten van de jury. Het compacte jacht blinkt, net als haar voorganger met dezelfde naam, uit in eenvoud en zeilplezier. Innovatief is het misschien niet heel erg, maar de fun-factor is in elk geval extreem groot.

Kassucces

De nieuwe Beneteau First 30 is een moderne interpretatie van de First 30 die vanaf de introductie in 1977 tot diep in de 80-er jaren van de vorige eeuw furore maakte. De oude First 30 kan een kassucces worden genoemd, want er werden, in verschillende varianties, meer dan 3000 exemplaren van verkocht. Deze racer was bedoeld om, liefst met een complete wedstrijdbemanning, spectaculair mee te zeilen. De moderne First 30 is vooral ontworpen om snel en gemakkelijk te planeren, ook met een shorthanded en misschien niet zo heel ervaren crew. De ontwerpers hebben berekend dat de boot bij windsnelheden van 14 knopen al zal planeren. En dat laat deze Beneteau mooi aansluiten bij de wensen van moderne zeilers, waarbij snelheid en zeilplezier voorop staan.

Gerenommeerd

Deze First 30 is ontstaan uit een samenwerking met de Sloveense dochter Seascape, dat zich specialiseerde in kleine snelle wedstrijdjachten. Het ontwerp is van IMOCA specialist Sam Manuard in samenwerking met de Italiaanse Beneteau ontwerper Lorenzo Argento. De engineering is uitgevoerd door het Nieuw Zeelandse Pure Design, bekend van de winnende America’s Cuppers. De combinatie van zulke gerenommeerde ontwerpers en engineers voorspelt geweldige zeileigenschappen, maar de grootste uitdaging is misschien wel om een snelle boot te ontwerpen die betaalbaar is en die minder ervaren zeilers ook veilig kunnen varen. De richtprijs was bij de start rond de €100.000, de geteste boot kost 20% meer.

Sandwich

Het polyester jacht wordt met onder vacuum met vinylesterhars en glasvezel op de werf in Slovenië gebouwd. In de romp wordt een sandwich met pvc schuim toegepast. Er is een gietijzeren vinkiel met lange bulb en een standaard diepgang van 1,98 m, maar er is ook een 1,68 m. kiel beschikbaar. Op de verticale boeg is een plateau voor het onderste bevestigingspunt van de rolgennaker. De boot heeft dubbele spade-roerbladen die worden bediend met een helmstok. Dat geeft de First al direct het dinghy gevoel, een sensatie die tijdens het zeilen alleen maar toeneemt.

Het dinghy gevoel op een 30 voet jacht.

Simpel

Eenvoud, zeilgemak en snelheid waren de belangrijkste opdrachten, waar de ontwerpers mee aan de slag moesten. Eenvoud zie je vooral terug in het interieur, dat geïnspireerd lijkt op de praktische, goedkope en lichte oplossingen van de legendarische Citroën 2CV. Zo lijken de vouwdeuren met magneetjes in het interieur gemaakt van -in-kunstleer-verpakt bord-karton. Voor veel onderdelen, zoals de tafels en de bedbodems is simpel multiplex gebruikt. De kasten zijn gemaakt van textiel en de deur naar de voorhut is zelfs helemaal weggelaten. De stahoogte is beperkt tot 1,81 m., want hoogte is massa en dus gewicht. Veel stahoogte is gewonnen door de vloer rechtstreeks op de binnenzijde van de romp te plaatsen. Alles is functioneel en de keuzes maken de boot lichter, goedkoper en misschien ook praktischer. Want wat stuk kan, is gemakkelijk te repareren en wat er niet is, kan ook niet stuk.

Simpele voorhut

In het interieur is er dus een simpele voorhut met een dubbel bed en beperkte opbergplek (onder het bed). Het voorste deel van de salon heeft twee identieke langsbanken en een opklaptafel. Voorbij de maststeun is aan bakboord de eenvoudige kombuis met tweepits, half-cardanisch kooktoestel, een koelbox en een gootsteen. Er is -waar-mogelijk- opbergruimte gemaakt en het opklap tafeltje is praktisch voor het snijwerk in de kombuis. Het hele interieur ademt praktische lichtheid. Er is een nette douche en toiletruimte met kast voor de natte spullen. De ruime bakskist is achter deze natte cel.

Remote monitoring

Aan de bakboordzijde is naast de kajuit-ingang de tweepersoons hut die gedeeltelijk onder de kuip is gelegen. Het is er niet ruim, maar je kunt in het voorste deel staan en het bed is ruim. Voor het opruimen van de spulletjes heb je daar een lichte, simpele kast. In de salon is tegen de wand van de doucheruimte aan een simpel navigatietafeltje bij het schakelpaneel voor de elektra gemaakt. Heel modern is de koppeling van boot- en navigatiegegevens met de GSM via Seanapps, een remote monitoring systeem. De motor onder de trap van de kajuit-ingang is een Yanmar 14 pk diesel, verbonden met een schroefas en klapschroef.

Twee kuip-versies

De First is in de eerste plaats dus een echt planerend zeiljacht en dat kun je al een beetje aan de rompvorm en de kuip-indeling aflezen. Het rondspant onderwaterschip is vrijwel vlak aan de achterzijde, maar met een knik om lekker op te ‘hangen’ bij het planeren. De romp is maximaal breed aan de achterzijde. De want-puttings zijn aan de buitenzijde van de romp geplaatst. Er zijn twee kuip lay-outs, een voor dagzeilers en cruiser en eentje voor raceliefhebbers. In de daysailer versie is er een German Sheeting systeem, in de race versie wordt de grootschoot via een traveller in de kuip-vloer bediend. Deze traveller vormt direct ook de scheiding tussen het stuurgedeelte en de rest van de kuip.

Ruime stuurplek

De kuip is ruim en biedt bijzonder veel plek aan het stuurgedeelte. De belangrijkste lieren zijn door de slimme plaatsing op de afscheiding van de twee gedeeltes ook door de stuurman te bedienen. De zit is op alle plekken goed. De boot is overzichtelijk en alle bedieningsmiddelen zijn op de meest voor-de-hand-liggende plek geplaatst. De tuigage is fractioneel met een high aspect fok waarvan de schoot met zwevende hulpblokken op het kajuit-dak wordt gevoerd. De trim-tafel naast de kajuit-ingang is overzichtelijk en heeft de belangrijkste vallen en trim-lijnen over het kajuit-dak lopen. De achterstag is goed met een talie te verstellen.

Oor tot oor

De Beneteau is op de motor goed te manoeuvreren, rekening houdend met de twee roerbladen en een centrale schroefas. Als de zeilen worden gezet begint onmiddellijk het plezier. Want deze sportwagen, voorzien van zeilen, wil niks anders dan pure snelheid genereren. De romp voelt super strak en uiterst stijf aan. Elke trim-handeling heeft direct effect, de boot lijkt je uit te dagen om harder te gaan. Omdat er niet heel veel wind stond, haalden we helaas niet de dubbele cijfers, maar het plezier was er niet minder om. We roepen 8,1, 8,2, ja 8,4, en dan shit 7,8. Iedereen aan boord blijft constant gefocust om zo hard mogelijk te zeilen. Sturen met de helmstok is extreem direct, want je weet dat elke centimeter een paar tienden van een knoop verschil kan maken. Wat ook opvalt is dat iedereen aan boord voortdurend een glimlach van oor tot oor op het gezicht heeft. Dat alleen al is een prijs waard.

Runner-up

De jury van de Boot van het Jaar verkiezing omschreef de Beneteau First 30 als een planerend toerjacht, uniek in dit formaat en zeker afgezet tegen de consumentenprijs . Dit kajuit-jacht vaart als een open boot, is snel, wendbaar en vol met simpele, typisch Franse vindingen om het jacht licht, functioneel en betaalbaar te maken. Met de helmstok ben je ouderwets direct aan het sturen, maar de zeilprestaties zijn zeker modern te noemen. Op het water toont deze First zich stijf en snel. Dan ervaar je hoe leuk zeilen eigenlijk is. Bij het tellen van de stemmen lagen de scores van twee jachten extreem dicht bij elkaar, maar won de XR 41 van X-Yachts de Boot van het Jaar 2025 Prijs in de categorie zeiljachten. Met de Beneteau First 30 als runner-up en publiekslieveling.

Technische Specificaties

Merk, model:Beneteau First 30
Lengte:9,35 m.
Lengte waterlijn:8,75 m.
Breedte:2,99 m.
Diepgang:1,68 – 1,98 m.
Doorvaarhoogte:14,70 m.
Kielgewicht:1070 kg
Waterverplaatsing:3040 kg
Ballastaandeel:35%
Zeilopp. a.d. wind:54,7 m2
Grootzeil:28,2 m2
Fok:26,5 m2
Gennaker:68 – 99,5 m2
Zeilopp. ruimwinds:127,7 m2 met gennaker
Motorisering:14 pk diesel schroefas
Prijs vanaf:€ 121.000
Meer infowww.novayachting.nl

(c) boottesten 2025

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site