Cremo S21: Tijdloos en beproefd

spot_img

De boottest van de Cremo S21 met Yamaha 20 GEFi is uitgevoerd in 2021.

De Cremo S21 heette vroeger de Crescent Allure 21. Cremo’s komen uit dezelfde Zweedse polyesterfabriek waar ook Crescent werd gebouwd. Het tijdloze model wordt nu onder de eigen fabrieksnaam Cremo op de markt gebracht. Behalve de naam is ook de aandrijving nieuw, met de stille en lichte Yamaha F20GEFi.

Cremo S21

Monark

Het Zweedse Cremo is al meer dan 60 jaar producent van allerlei polyester artikelen zoals boten, kunststof baden en skiboxen. Het bedrijf in Varberg maakt deel uit van een groter consortium dat Monark fietsen bouwt. Tegenwoordig omvat de productie ook de door de geniale Pelle Petterson ontworpen C55 zeilboot, naast polyester consoleboten en sloepen tussen 4.05 en 6.30m. De Cremo S21 is ook met kleine opbouw verkrijgbaar. Nauta Maritiem uit Zoeterwoude-Rijndijk is hier de importeur.

Cremo S21

Crescent

De Cremo S21 vaart in Nederland al sinds 2003 bijna onveranderd rond onder de naam Crescent Allure 21. Destijds was het een revolutionaire boot, omdat deze niet door een dieselmotor, maar als eerste productieboot met een buitenboordmotor in een bun werd aangedreven. Dat had een paar grote voordelen. Buitenboordmotoren zijn goedkoper dan een diesel, eenvoudig te onderhouden en door het ontbreken van een motorkist in het midden van de boot heb je in het interieur veel meer ruimte. Daarbij laat je varend het geluid achter je en stuur je strak met de motor. Nadelen zijn er ook, want benzine is aan de waterkant lastiger te verkrijgen en soms heb je last van het wieleffect van de motor. Op de geteste Cremo is dit verholpen door standaard een course keeper te plaatsen. Nauta levert de Cremo standaard met de nieuwste 20pk Yamaha.

Yamaha F20

Een paar jaar terug verving Yamaha de oude 20pk uit 2007, door een geheel nieuwe tweecilinder vierklepper. Deze F20G met een 432 cc blok is met 56 kilo de lichtste in haar vermogensklasse. Dankzij een goed bereikbare aansluiting onder de kap is de motor gemakkelijk te spoelen als je op zout water hebt gevaren. Er is een accu-loos systeem voor de elektronische brandstofinspuiting dat gemakkelijk starten mogelijk maakt. Bijzonder is het aantal opties op de motor, zoals de Variabele Sleeptoerental Regeling, VTS. Hierdoor kun je met een extreem laag toerental varen, wat handig is bij het vissen of als je heel rustig wil varen door een natuurgebied. Ook is de motor aan te sluiten op de digitale Yamaha toerenteller of het gepatenteerde Y-Cop antidiefstalsysteem.

Cremo S21

Zonder choke

Uiteraard heeft deze F20 een krachtige dynamo, waarmee niet alleen de startaccu, maar ook een extra boordaccu kan worden opgeladen. Nog een voordeel is het ‘PrimeStart’ systeem, waardoor je simpel zonder te choken start. Het is een probleemloze motor waarop je onder alle omstandigheden kunt vertrouwen. De motor bevindt zich in de bun onder het motorluik, dat de bun met een gasveer soepel afsluit. Door een slang worden de uitlaatgassen naar buiten de bun gevoerd. Aanvoer van verse lucht loopt via de spiegel, zodat de motor niet zal verstikken en toch minimaal geluid zal doorgeven.

Veranderingen

Sinds de transformatie van Crescent naar Cremo zijn een paar zaken veranderd. In de nieuwe versie kunnen de banken met losse platen worden verlengd. Ook kun je optioneel een zonnedek maken en dan is er genoeg plek voor een overnachting. De nieuwe versies hebben een groot zwemplateau en een iets andere console. Ook is de kenmerkende houten mast met navigatielichten op het voordek weggelaten. De verlichting is nu in de romp geïntegreerd. Voor het overige is het een beproefd en tijdloos model. De constructie van de romp is goed, de gelcoat is mooi en ook aan de binnenzijde is de boot netjes afgewerkt. De geteste boot was uitgerust met twee accu’s in een speciale accuruimte.

Beloopbaar

De boot voelt in golven degelijk en stijf aan, maar de vloer bij de console lijkt wat lichter uitgevoerd dan de rest van de romp. De indeling is tamelijk origineel want de relatief brede (2.59 m.) boot heeft beloopbare gangboorden. Dat gaat wat ten koste van de binnenruimte, maar de boot blijft lekker ruim. De banken hebben lange zitkussens, doorlopend onder de gangboorden. De rugkussens zijn hoog en comfortabel. Fijn is dat alle luik-scharnieren rubberen verbindingsstukken hebben zodat je scharnier niet breekt als er een lijn tussen het deksel komt. Er is veel bergruimte, onder de banken, onder het voor en achterdek en onder de opstaptreden, die in de lengterichting van de boot zijn geplaatst. Ook is er een groot luik in de vloer. Mooi is de plek voor de losse witte toplicht paal, die vind je onder handbereik in de kuiprand.

Soepel

Het is verrassend hoe soepel de Cremo vaart. De sloep glijdt strak en koersvast met minimaal geluid door het water. Ook voor het manoeuvreren krijgt de Cremo goede cijfers want de draaicirkel is over beide zijden lekker krap. Over bakboord draai je met anderhalve scheepslengte net iets korter dan de 10 meter cirkel over bakboord, Omdat je met de motor stuurt, kun je achteruit varend heel precies manoeuvreren. De motor is stil, maar beschikt over verrassend veel power als je accelereert. Tot ongeveer 9 km/u zie je nauwelijks een hekgolf achter de boot. Vaar je harder, dan wordt de golf steeds groter en is maximaal bij de topsnelheid van 12 km/u. Je kunt ook op snelheid goed manoeuvreren en dan blijft het comfort aan boord prima.

Cremo S21

Waardevast

In de basis kost de Cremo S21 met 20pk Yamaha €23.950 en in die prijs zijn ook zaken als de kussen-set, verlichting en de tafel voorin inbegrepen. Er zijn ook versies met een elektromotor of een dieselversie mogelijk. De buiskap met dekzeil, de radio en antifouling zijn vrijwel de enige opties. Al met al kost een complete Cremo S21 rond de €27.000. Voor dat budget krijg je een fijne, rustige boot, die heel compleet is uitgevoerd, goed vaart en gezien de vele Crescents op de markt zeker zijn waarde lang zal behouden.

Technische Specificaties Cremo S21

Lengte o.a.:                            6,30 m.

Breedte:                                 2,59 m.

Diepgang:                               0,49 m.

Doorvaarhoogte:                    1.03 m.

Waterverplaatsing:                800 kg

Motorisering:                         Yamaha F20G EFi 

Prijs vanaf:                              € 23.950

Meer info:                              www.nautamaritiem.nl

Cremo S21

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site