Dock Steel 650: Legerboot met sloep-karakter

spot_img

De boottest van de Dock Steel 650 is uitgevoerd in 2017 en onderaan deze pagina staat de begeleidende video. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn uit dat jaar.

Van een stoere werkboot verwacht je dat deze tegen een stootje kan en zonder mokken mens en materieel vervoert. De Dock Steel 650 kan dat en biedt nog iets meer. Een boot waarin je ook als ’gewone watersporter’ gezien wil worden.

Legerboot

De Dock Steel boten zijn ontworpen door Ron Wiegmans uit Loosdrecht en deze ervaren bootbouwer is duidelijk geïnspireerd door Amerikaanse legerboten uit de jaren 50. De stoere en snel gelijnde consoleboten zijn gemaakt van 4 mm zeewaterbestendig aluminium en het casco is inderdaad zo sterk als staal. In de V-bodem met terugvallende kimmen zitten veel langsverstevigingen en het geheel is hierdoor stijf en niet te zwaar.

Werkboot

De Dock Steel 650 is helemaal ingericht als multifunctionele werkboot. Achter de console is een brede bank met eronder een plek voor de brandstoftank en de accu. De stuurpositie is ergonomisch goed doordacht. Er is geen windscherm, maar zo blijft de doorvaarthoogte beperkt tot 1,14 m. Voor de console is een bankje met bergruimte en ook onder het grote voordek is een ruime plek om spullen op te bergen. De zelflozende traanplaatvloer ligt zo dicht bij het water dat deze zelfs bij felle zon geen hitte afstraalt.

Niet voor watjes

Ondanks de no-nonsense uitstraling is ook aan comfort gedacht. Maar het is beslist geen boot voor watjes die zeuren over lage rugleuningen of een Spartaanse zit. Voor de aandrijving zijn buitenboordmotoren van 25 tot 150 pk beschikbaar. De testboot was voorzien van een 75 pk Mercury SeaPro viertaktmotor.

Sloep

De Dock Steel 650 vaart langzaam, net als een sloep, en toont zich ondanks de geringe diepgang koers-stabiel. Ook de draaicirkel is lekker klein. Op het ruime water blijkt de boot snel klimmend in plané te komen zonder te steigeren. Je voelt aan alles dat dit een ijzersterke werker is, ook geschikt om er heel veel watersport-plezier mee te hebben. Het casco is vanaf €15.350 te koop, maar voor de motor, kussens, rugleuning en wrapping zijn er extra kosten. De complete boot met 75 pk kost ongeveer het dubbele.

Beoordeling:

Cijfer 8,0

Comfort & Ruimte**** 

Ergonomie***  

Afwerking***  

Vaareigenschappen**** 

Prijs / Kwaliteit***  

Technische Specificaties:

Lengte: 6,50 m

Breedte 2,16 m

Diepgang 0,32 m

Waterverplaatsing 780kg

Motorisering 25pk tot 150pk

Prijs: casco vanaf €15.350

Motor Mercury F75 SeaPro: €11.975

Meer informatie: Heemhorst watersport

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site