De boottest van de Ranieri 4XC H2O CC is in 2020 uitgevoerd met een 150 pk Honda.
Een opzienbarende ontwikkeling bij de Sport- en console-boten komt uit Italië. Daar heeft de toonaangevende Ranieri werf besloten de handen ineen te slaan met Honda. Ze ontwikkelden een lijn met als belangrijkste overeenkomst: een Honda buitenboordmotor aan de spiegel.
Ervaring
De Ranieri 4XC Design-lijn bestaat uit drie open modellen met center console en drie boten met gesloten zonnedek voorop en daaronder een compacte kajuit. De kleinste 4XC meet 5 meter 55 en de grootste is 8,5 meter lang. Ranieri importeur Slikkendam uit Woerdense Verlaat heeft voor onze testvaart een middenmaat 4XC geprepareerd. Het is de 20 voet open center console, een boot waar de ervaring van de Italiaanse werf vanaf druipt.
Er zijn voor dit model drie verschillende motoropties, van 115, 135 of 150 pk. Onze boot is uitgerust met de BF 150, een 220 kilo wegende viertakt viercilinder krachtbron waarin de allerlaatste technische vindingen zijn verwerkt. In de eerste plaats is er geprogrammeerde brandstofinjectie voor sneller gasrespons en minimaal brandstofverbruik. Vooral op lage toeren heb je profijt van de BLAST techniek, de Boosted Low Speed Torque. Ook de V-Tech variabele kleptiming zorgt voor optimale prestaties bij hoge toerentallen en dan is er ook nog de ECOmo techniek die zorgt voor een optimaal lucht-brandstofmengsel op kruissnelheid. Een hightech topmotor dus met hydraulische besturing.
Stepped hull
Zo’n krachtbron is een goede match met een boot uit de designstal van Ranieri. Het mooie van de Ranieri 4XC lijn is dat alle boten vooraf al helemaal klaargemaakt zijn voor montage met Honda motoren. Dat betekent dat het zogenaamde bedieningshuis als is gemonteerd, alle kabels al zijn gelegd en dat zowel het brandstof voorfilter als alle instrumenten al zijn geïnstalleerd. Dat scheelt een dealer heel wat werk. In de 4XC design modellen zijn de belangrijkste moderne ontwikkelingen op sportbotengebied verwerkt.
Niet meteen zichtbaar, maar extreem belangrijk voor de vaareigenschappen is het getrapte onderwaterschip. Door de zogenaamde ‘steps’, uitsparingen in het onderwaterschip komt de boot beter en sneller in plané. Dat vaart lekkerder en je verbruikt zo ook minder brandstof. Ook is de romp zo ontworpen, dat deze stijf en duurzaam is, maar efficiënt en in hoge oplage kan worden geproduceerd. De 4XC designboten worden heel compleet afgeleverd. Op de optielijst staan maar een paar luxe items, zoals een ankervoorziening, teak op de vloer, een skipaal en comfortzaken als een koelkast of een gasfornuis. Een douche, wastafel, verlichting, zwemtrap en alle kussens zitten gewoon bij de prijs in.
Asymmetrisch
De indeling van de Ranieri 4XC H2O CC is zoals je mag verwachten van een consoleboot. Centraal is een brede, licht asymmetrisch geplaatste stuurstand met comfortabele plek voor twee personen. De meters zijn mooi verwerkt en er is een simpel plastic afsluitbaar opbergvakje. Slim is de omklapbare zitting van de stuurbank. Hieronder zijn een wastafel met stromend water en de plek voor het gaskomfoor verborgen.
Achter de stuurbank is een L-vormige bank met een diepe bergruimte eronder. Aan bakboord is de doorstap naar het zwemplateau met zwemtrap. Opvallend goed is dat er overal stevige rvs relingen zijn om je vast te kunnen houden. Je kunt aan beide zijden langs de console naar het voordek, maar de doorgang aan bakboord is iets breder. Voor de stuurconsole is een zitje en samen met de rondzit voorin is hier met een vulstuk een groot zonnebed van te maken. Onder de banken is opbergruimte. Helemaal voorop is een kleine ankerkluis. Leuk is dat je via het treetje in de voorpreekstoel gemakkelijk voorop kunt op- en afstappen.
Balans
In het natuurgebied van de Woerdense Verlaat is het fijn dat je met de Honda BF 150 bijna geluidloos stil kunt varen. De Ranieri 4XC H2O CC stuurt direct, is koersvast en vaart comfortabel. De basissnelheid is 6 km/u en het water achter de boot blijft volkomen vlak, waarmee de balans in de boot wordt onderstreept. Bij het manoeuvreren heb je voor een complete draaicirkel aan twee bootlengtes ruimte voldoende.
Op het open water kunnen we gas geven en dan merk je de power. Binnen een paar tellen noteren we een top van 65 km/u. Accelererend merk je de voordelen van de variabele kleptiming die voor snellere acceleratie en een lager verbruik zorgt. De grip in de bochten is goed, de boot helt fijn de bocht in en laat zich prima de gewenste richting in dirigeren. In de boot merk je geen trillingen en het geluid vanaf de spiegel is beschaafd. Achteruitvaren met de buitenboordmotor zichtbaar aan de spiegel is simpel.
Slimme combinatie
Het is een slimme en fijne combinatie, deze Ranieri 4XC H2O CC met de Honda BF 150. De boot is degelijk gebouwd, slim ingedeeld en vaart heerlijk, zowel op snelheid als langzaam varend. De prijs? Die is compleet met Honda BF 150 nog net geen 42.000 euro. Voor zo’n waardevaste boot is dat een faire prijs.
Technische gegevens: Ranieri 4XC H2O CC
TECHSPECS | |
Lengte (m.) | 6.05 |
Breedte (m.) | 2.40 |
Diepgang (m.) | 0,75 |
Waterverplaatsing: (kilo) | 780 |
CE-Ontwerpcategorie | C |
Motorisering pk | 115-200pk Honda |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 41.999 |
Meer informatie: | www.slikkendam.nl www.honda-marine.nl |
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.