Arcona 50: Prijswinnend smile-jacht

spot_img

De Arcona 50 is het nieuwste paradepaardje van de befaamde Zweedse werf. Het merk wordt in ons land vertegenwoordigd door VMG Yachting in Enkhuizen en viel bijna direct vanaf de tekentafel al in de prijzen. Na Europees jacht van het jaar is het nu ook genomineerd voor de Hiswa Zeiljacht van het Jaar innovatieprijs.

9

Performance

Wie Arcona zegt, zegt performance cruiser. Dit jacht is het eerste van de Zweedse werf dat is ontworpen door de Deense -Spaanse ontwerpers Jeppesen en Pons. Zij werkten al samen aan veel modellen van X-Yachts en hebben in de grootste Arcona een nieuwe uitdaging gevonden. Performance cruisers, of zo je wil cruiser-racers, worden licht maar sterk gebouwd. Arcona’s krijgen op de werf met behulp van de vacuüm injectie methode een sandwich polyester romp met divinycel kern. Die is stijf, snijdt als een mes door het water en ligt stabiel in het water. Bijzonder is de speciaal gevormde gietijzeren kiel met 2.95 m. diepgang (optioneel 2.50 of 2.20 m.). De geometrie is zo veranderd dat de bulb zwaarder kan zijn, maar de waterweerstand minimaal. De boot heeft een scherpe smalle entree en een wijd, relatief vlak en volumineus onderwaterschip aan de achterzijde. Vanwege de grote breedte is gekozen voor dubbele roeren. Omdat twee roeren achteruitvaren lastig maken, is op de geteste boot gekozen voor een retractable boeg- en hekschroef.

Clean deck

Je kunt bij de Arcona 50 veel elementen van de zeiluitvoering zelf bepalen. Voorop is een mooie carbon boegspriet. Op het voordek vind je ook de diepe ankerkluis, de zeilgarage en de rail voor de zelfkerende folk. Daarmee kun je dit snelle raspaard gemakkelijk shorthanded of doublehanded zeilen. De buiskap is prachtig flush in het dek weggewerkt. De keelstepped mast (optioneel carbon, maar op de testboot een geanodiseerde zwartgespoten aluminium John Mast) heeft drie paar zalingen, rod rigging en hydraulische achterstagspanners. Deze brede 50 voeter heeft een zeer ruime kuip met twee opklapbare tafels, twee grote carbon stuurwielen en een fijne spiegelbank. De bediening van de lijnen en de lieren is onder handbereik van de stuurman en er is een clean deck met flush luiken. Alle lijnen lopen onderdeks en er is een prachtige elektrisch bedienbare overloop in de kuipvloer. Deze zit niet in de weg en je kunt de traveller met een druk op de knop verstellen. Een verrassing is, dat als je de lage spiegel elektrisch laat zakken, er een nette dinghy garage verschijnt. Daar past een laag bijbootje van 2,50 m. in. En horizontaal geopend is de spiegel een mooi zwemplateau.

Ervaring

In de kuipvloer zijn grote opbergruimtes voor fenders, lijnen en een reddingsvlot. En alle belangrijke voorzieningen zitten op de goede plek. Deze Arcona 50 is een zeiljacht waarin duidelijk veel ervaring is verwerkt. De kuipbanken zitten goed, de tafels kun je onder helling ook gebruiken om tegenaan te leunen. De stuurman zit goed achter het stuurwiel, maar kan ook om de stuurconsole heen plaats nemen. Onderdeks zijn zes slaapplaatsen in drie ruime hutten. Je merkt dat de Arcona achterin breed is, want daar vind je fijne comfortabele gastenhutten.

Het interieur is betimmerd met mahoniehout in Scandinavisch design, maar is ook beschikbaar in licht eiken. De betimmering met sandwich panelen is extra licht, want de werf bespaarde daarmee liefst 800 kilo ten opzichte van traditionele betimmering. De afwerking is zoals hoort op een jacht van deze klasse. Alles is fraai en vakkundig afgewerkt met ronde hoeken en er zijn overal handgrepen om je goed vast te kunnen pakken. De verlichte kasten in het hoofdschot geven het interieur een warme uitstraling. Onder het kombuis met Corian aanrechtblad is de mogelijkheid voor een vaatwasser. Fijn is dat er meerdere plekken zijn om gesteund te werken, zodat je ook onder helling goed kunt koken.

Kotterstag

Op de Arcona 50 is de motor een Yanmar tweeliter viercilinder common rail diesel met een saildrive en klapschroef. Zelfs als deze loopt, hoor je deze in het interieur nauwelijks. En dat is weer fijn als de wind wegvalt en je een flink stuk op de motor moet varen. Op de Arcona 50 staat standaard een grootzeil van 86 vierkante meter en een zelfkerende fok van 56 m2. Op de testboot was gekozen voor een 110% genua van 65 m2. De asymmetrische spinnaker voegt nog eens 222 m2 zeil toe. Ook beschikbaar is een kotterstag om een stormfok aan te voeren. Op de testboot stonden mooie North Sails laminaatzeilen. Het grootzeil rolt elektrisch op in de brede maar lichte John Mast giek. De lieren en het overige beslag zijn van Harken.

Shorthanded

Op de testdag staat er een Oostenwind van 15-18 knopen en als we de zeilen hebben uitgerold gaat het direct hard. De boot stuurt licht, maar met veel gevoel en je hebt voortdurend controle. Onder helling komt de loefzijde van de kuip dik drie meter boven water. Maar de boot is met de dubbele roeren gemakkelijk te bedienen en je voelt dat dit raspaard steeds harder wil. Zonder iets te trimmen varen we al 8 knopen bij 12 knopen wind op een koers van 40 graden ten opzichte van van de ware wind. De boot laat zich gemakkelijk, met een druk op een van de overzichtelijke knoppen aan de zijkant van de stuurconsoles trimmen.

Overstag gaan is met de 110% genua simpel en verloopt razendsnel. Voor je het weet hebben we weer 8- 9 knopen op de meters staan. De boot is onder deze omstandigheden shorthanded of zelfs solo gemakkelijk te zeilen. De Code Zero bleef in de zak, want die kun je bij een aantrekkende wind beter met een paar extra handjes mennen. Met zoveel extra zeiloppervlak haal je met deze wind beslist de dubbele cijfers. En het zorgt voor een permanente smile van oor tot oor op de gezichten van de zeilers. De Arcona 50 biedt de perfecte mix van zeilcomfort, verblijfscomfort en racekwaliteiten. Daarom is dit razendsnelle smile-jacht dit jaar ook genomineerd als Hiswa zeilboot van het jaar. Het is een jacht dat zeilliefhebbers in alle aspecten laat genieten van wind, water en snelheid.

Technische gegevens:

Arcona 50
Lengte o.a.:15,80 m.
Lengte waterlijn:13,98 m.
Breedte:4,60 m.
Diepgang:2,20 2,50 of 2,85 m.
Doorvaarhoogte:24,08 m.
Motor:Yanmar 80 pk saildrive
Zeiloppervlak a/d wind:142 of 151 m2
Zeiloppervlak ruimwinds:308 m2
Waterverplaatsing:13900-15300 kg
Vanaf-prijs:Op aanvraag
Meer informatie:www.arcona-benelux.nl

https://youtu.be/YLMQT3E7Z5E

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site