Axopar 28 Cabin: Comfortabel racen

spot_img

De boottest van de Axopar 28 Cabin is uitgevoerd in 2020 met 1 x Mercury Verado 400 pk. Genoemde prijzen zijn uit 2020.

Een raceboot zal nooit comfortabel varen en met een comfortabele boot kun je nooit goed racen. Het is een ijzeren wet dat als je twee eigenschappen in een boot combineert, deze op beide kwaliteiten minder zal presteren. Toch lukt het Scandinavische bouwers om meerdere eigenschappen succesvol samen te voegen. Zoals het Fins-Poolse Axopar met de 28 Cabin bewijst.

Axopar 28 Cabin
Foto Kempers Watersport

Sprookjesboek

Het Axopar verhaal leest als een sprookjesboek. Direct na de introductie van het merk in 2015 startte een prijzenregen die nog altijd aanhoudt. De naam is een samentrekking van de vorige successtories van de Finse oprichter, namelijk A(quador)XO(boats)PAR(agon). Axopar is opgezet om hoge kwaliteit met gunstige prijzen te combineren, zodat werd gekozen voor uitstekend doordachte, lichte ontwerpen met een groot aantal modulaire keuzes.

Axopar 28 Cabin
Foto Kempers Watersport

Bovengemiddeld

Door de boten en de modules in hoge oplages onder Finse supervisie in Polen te bouwen konden de prijzen laag blijven. Daarnaast zorgde de inbreng van Brunswick met hun Mercury motoren dat het merk nog sterker in de markt stond. In ons land is Kempers Watersport aan de Westeinderplassen de Axopar dealer. Je kunt de boten gemakkelijk herkennen aan het moderne design met een laag vrijboord en een moderne opbouw. Daarnaast valt op dat, zoals bij de meeste Scandinavische boten, de bouwkwaliteit en de vaareigenschappen bovengemiddeld goed zijn.  Het modellengamma loopt uiteen van de splinternieuwe 22 Spyder, tot aan de 37 XC Cross Cabin, door de werf zelf omschreven als de Gran Turismo op het water. De strategie van de werf heeft ervoor gezorgd, dat deze snel-varende boten van Scandinavische kwaliteit al vanaf de prijs van een gemiddelde Nederlandse sloep verkrijgbaar zijn.

Foto Kempers Watersport

Keuzes, keuzes, keuzes

Wij testten de Axopar 28 Cabin, onmiskenbaar een moderne boot met een strak en stoer uiterlijk. De romp wordt gebruikt voor de drie uitvoeringen: open, T-Top en de geteste Cabin. Samen met alle indelingsvarianten zorgt dat voor ongelofelijk veel verschillende keuzemogelijkheden. Om er een paar te noemen: op het achterdek heb je keuze uit een diepe bergruimte, een wetbar of een lage opbouw voor de achtercabine, waarvan het dak als zonnedek kan worden gebruikt. Naast verschillende navigatie opties kun je ook kiezen voor comfortopties zoals een toilet met vuilwatertank, dekbedekking met Esthec of een speciaal Brabus trimpakket, waarmee de boot in de stijl van de Brabus Mercedes wordt uitgevoerd. Dat houdt in dat er Brabus logo’s en mooie grijze accenten in de bekleding zijn toegepast. Buiten zijn alle relingen donker gepoedercoat. Dat geeft deze Axopar 28 Cabin een nog stoerder uiterlijk.

Verscholen slaaphut

De constructie is van hand lay-up polyester met osmose-werend vinylester hars in de buitenste lagen. Er is een vaste 300 liter aluminium brandstoftank in de bodem. De ramen zijn groen getint en de opbouw heeft schuifdeuren aan weerszijden om gemakkelijk binnen te kunnen stappen. Leuk van Axopar is dat er altijd verrassingen in te vinden zijn. Zo kun je de stoelen van de achterbank in de kajuit omhoog klappen, waarna er een heuse slaaphut tevoorschijn komt. Iets dergelijks gebeurt ook aan de voorzijde van de stuurhut, waar een deur je een verrassend ruime toegang tot de toiletruimte geeft. Het allemaal zijn slimme manieren om de ruimte te benutten. Alles is overigens bijzonder netjes afgewerkt.

Schuifdak

De twee vooste stoelen, bekleed met grijs suède in ruitmotief, zijn eveneens omklapbaar. Daardoor wordt onder de zittingen een compacte kombuis met koelkist bereikbaar. Het stuurwiel is, net als de stoelen, ergonomisch geplaatst. Door de grote hoeveelheid glasoppervlak is het er lekker licht. Op mooie dagen kun je het textiele schuifdak openen, waardoor je het gevoel krijgt buiten te sturen. Fijn is dat je de 28C ook heel goed kunt gebruiken voor andere activiteiten als duiken of vissen, want je hebt overal veel ruimte. Zo is het voordek als borrelplek te gebruiken, maar als je de tafel weghaalt kun je er ook prima staan te vissen.

Foto Kempers Watersport

Rosé glas

Meest kenmerkende eigenschap van de boot is het dubbel getrapte onderwaterschip. Daarmee komt de boot snel in plané, maar kunnen lekkere bochten worden gemaakt en ondervind je nauwelijks last van golven. Voor de motorisering is keuze uit een Mercury Verado buitenboordmotor van 200-400 pk. Wij gingen op een bladstille Westeinder op pad met de 400 pk Verado V-8 aan de spiegel. Het is een fijne combinatie waarmee je fluisterstil, trillingsarm en comfortabel over het water kunt racen. Dealer Kempers maakte een legendarische video waarin tijdens het accelereren het rustige karakter van de motor aan de hand van een glas rosé op de motor wordt gefilmd. Er kon een snelheid van meer dan 50 kilometer worden gevaren, zonder dat het losstaande glas er af viel. Een beter bewijs van het ultra-soepele varen van deze combinatie is er niet.

Superlatieven

Zelf komen we ook superlatieven tekort voor het varen met deze combinatie. De bestuurdersplaats is geweldig, de boot stuurt soepel en voelt toch strak aan, de acceleratie is geweldig en de top is pas bereikt als je de 80 km/u al lang hebt overschreden en dik 45 knopen hebt aangetikt. Ook de basisprijs, €46.660 exclusief btw en zonder motor stemt tot tevredenheid. Wel gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de standaarduitvoering vrij kaal is en je voor een aangeklede Axopar 28 Cabin al snel rond de €125.000 kwijt bent. Maar dan heb je wel een boot die meerdere functies in zich verenigt, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort, de topsnelheid of de mogelijkheid om aan boord lekker te kunnen verblijven en overnachten.

Technische Specificaties Axopar 28 Cabin

Lengte o.a.: 9,18 m.

Breedte: 2,95 m.

Diepgang: 0,80 m.

Waterverplaatsing: 1940 kg zonder motor

Motorisering: Mercury Verado 200 – 400pk outboard

Prijs vanaf: € 56.458 incl. btw, zonder motor

Prijs motor: € 21.315 (200pk) tot €45.443 (400pk)

Meer info: www.kemperswatersport.nl

Axopar 28 Cabin
Foto Kempers Watersport

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

De test van de Axopar 28 Open vind je HIER.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site