Bobsloepen Explorer 730: Feest sloep

spot_img

De boottest van de Bobsloepen Explorer 730 is uitgevoerd in 2021 met een 29 pk Yanmar diesel. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar

Bobsloepen kan voor herkenbaarheid zorgen van bedrijfssloepen in grote steden of in gebieden waar een boot als reclameobject kan opvallen. De Bobsloepen Explorer 730 is dan van veraf duidelijk herkenbaar als een bijzondere boot, want de sloep kan opvallend worden gewrapt of geschilderd. Ook kan het logo van de bedrijfsnaam de buitenzijde van de megasloep sieren. Een test van de Bobsloepen Explorer 730.

Studentenkamer

Het eerste dat opvalt aan de Bobsloepen Explorer 730, is dat de boot veel groter lijkt dan de 7.30m lengte over alles. Dat de boot zo ruim oogt, komt vooral door de forse breedte van 2,65 m en het gegeven dat vrijwel de gehele breedte voor het zitgedeelte is benut. De 7 bij ongeveer 2,5 meter binnenruimte, geeft een bruikbaar oppervlak van bijna 18m2 en dat is ongeveer de grootte van een gemiddelde Amsterdamse studentenkamer. In de pre-corona tijd hebben we ooit met 22 mensen in deze sloep gevaren. Dat was geen enkel probleem, want iedereen kon breeduit zitten of luieren op het mega zonnedek voorop.

Bobsloepen Explorer 730

Wiskundig

Rondom de uit 5 en 10 mm dik aluminium gebouwde sloep zijn banken met lekkere hoge rugleuningen. De bouw is degelijk en de afwerking is beter dan we bij de meeste aluminium sloepen gewend zijn. Onder het voordek is een enorme opbergruimte, waar met veel passen en meten plus voldoende wiskundig inzicht alle pakweg 25 kussens van de boot in passen. Het luik heeft helaas geen gasveer of andere uithouders. Wanneer je het luik helemaal openzet, ligt het plat op het voordek, met kans op beschadiging door het overigens uitstekende Perko sluitsysteem. Dit probleem is in de latere modellen opgelost.

Zwevend

De Bobsloepen Explorer 730 is ook met een verhoogd voordek te krijgen, met daaronder een kleine kajuit. Je levert niets in op de doorvaarhoogte, maar krijgt een lage plek waar een groot bed en een toilet in passen. De banken hebben met de kussens een comfortabele zit. Onder de middelste banken is geen opbergruimte, ze ‘zweven’. Er onder kun je fenders, een pikhaak en een bezem kwijt. Bij de stuurconsole zijn aan weerszijden wel bergruimtes, die bij de geteste sloep met twee compressor koelkasten zijn ingedeeld. Helemaal achterin vind je onder de stuurbank de technische ruimte. Daar zijn de twee accu’s, het elektrische systeem en de hoofdschakelaars te vinden en kun je het hydraulische stuursysteem inspecteren. Het is er tamelijk vol, maar je kunt overal prima bij. Het installatiewerk is mooi overzichtelijk uitgevoerd.

Centraal gewicht

De stuurconsole is eenvoudig en slank, biedt alles wat nodig is. Bovenop prijken de toerenteller en de aan- en uitknop. Aan de zijkant zitten de schakelaars voor de verlichting en de bilgepomp. De besturing is hydraulische met een groot houten stuurwiel. In het midden van de boot is een lage motorkist die ook als tafel dienst kan doen. Er onder passen motoren tussen 29 en 150 pk. Ook elektrische of hybride aandrijving zijn in dit model mogelijk. De Botentekoop sloep heeft de meest bescheiden motorisering, de Yanmar 3YM30Ae, een 29 pk, 1266 cc driecilinder diesel met directe inspuiting. De motor weegt 127 kilo, wat ongeveer 10% van het totaalgewicht van de boot is. Vlak naast de motor, geïnstalleerd met Bullflex, is ook de 110 liter brandstoftank geplaatst. Fijn is dat je daarmee alle zware gewichten centraal in de boot hebt.

Gemakkelijk

De motor van de Explorer 730 start makkelijk en loopt heel soepel. Als je langzaam vaart hoor je de motor nauwelijks lopen en trekt de sloep geen enkele golf. Dat maakt de Explorer uitermate geschikt voor het gebruik in de stad. Dan is ook fijn dat de sloep extreem gemakkelijk draait. Je kunt met gemak op een gracht waar aan beide kanten boten liggen afgemeerd draaien, zonder de boegschroef te gebruiken. Als je met veel mensen aan boord vaart, is het verstandig om de afsluiters van de loosgaten in de zelflozende kuip dicht te draaien. Anders heb je kans dat er water op de vloer komt te staan.

Bobsloepen Explorer 730

Ideaal

Op ruim water noteren we 12,5 km als topsnelheid. Dan vaar je net boven de rompsnelheid van de Bobsloepen Explorer 730 en dat merk je door de grote hekgolf. Zodra je gas terugneemt tot 2600 toeren, verdwijnt de golf, verdampt het geluid en kun je heerlijk met een snelheid van rond de 10 km/u grotere afstanden afleggen. De motor is lekker zuinig. Tot 1600 toeren verbruik je amper een liter per uur.  Op 2600 toeren zit je op 4 liter per uur en dat neemt toe tot het dubbele bij volgas, 3200 toeren. Het fijnst is om met 6 km/u snelheid door de grachten te glijden. Je bent niemand tot last en kunt maximaal genieten van de schitterende omgeving. Dit is dan ook de ideale sloep voor een bedrijfsfeest. Vanwege de ruimte kan iedereen mee en omdat de boot zo goed manoeuvreert, kan ook iedereen er gemakkelijk mee varen.

Technische Specificaties Bobsloepen Explorer 730

Lengte o.a.: 7,30 m.

Breedte: 2,65 m.

Diepgang: 0,65 m.

Doorvaarhoogte: 1.30 m.

Waterverplaatsing: 1300 kg

Motorisering: Yanmar diesel 29- 150 pk

Prijs vanaf: € 46.000, technisch vaarklaar

Meer info: www.bobsloepen.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site