Deze boottest van de Brig E10 is uitgevoerd in 2020.
De Brig E10 is geen gewone rib, deze mag je gerust een Mega Rib noemen. Bij E10 moet je voortaal niet aan de benzine denken, maar aan de ruimst denkbare snelle genietboot op het water. Epco Ongering testte de supersnelle Eagle E10 op het snel-vaargebied bij de Oesterdam in Tholen.
Topmodel
De Eagle E 10 is het top model van de gerenommeerde Brig werf. Daar bouwen ze wat ze zelf noemen Rigid Intelligent Boats. Het zijn RIB’s die in Europa worden gemaakt en deze bevat alles wat je van een van een 10 meter boot kunt verwachten, snelheid, comfort, ruimte en de Wow-factor. Fijn is dat je met deze RIB ook gerust een paar dagen weg kunt, want onder de stuurconsole is een compacte kajuit met overnachtingsmogelijkheid. Ook vind je daar een afgescheiden elektrisch spoeltoilet. Maar dat is nog niet alle comfort voor een langer verblijf.
Hypalon
Onder de bestuurdersbank vind je een complete wetbar, met gaskomfoor, spoelbak, koelkast en zelfs een ijsblokjesmachine. De stuurconsole is iets verhoogd, dat geeft meer ruimte onderdeks en bovendien heb je zo bovendeks beter uitzicht. Voorop is een lekker zonnebed bovenop het kajuitdak. De console is zo groot, mooi verzorgd en zo overzichtelijk, dat je zittend en staand heerlijk uit de wind kunt varen. De tubes van deze Eagle zijn hoog geplaatst, groot en gemaakt van hypalon, het beste neopreen materiaal voor luchtkamers op een RIB. Ook het polyester-werk is goed uitgevoerd.
Genietboot
Deze grootste Brig is vooral ook in de USA heel populair. Daar kicken ze enorm op het feit dat met dit model snelheden van boven de 100 km/u mogelijk zijn. Ook het moderne, Italiaanse design spreekt daar enorm aan. Ook zie je dit model aan de Middellandse zee als tender bij superjachten rondvaren. Dan komt het lekkere ruime zitje achterop rondom de tafel mooi uit, want dat is de ideale plek voor een glaasje rosé in de zon.
Overigens vind je op allerlei plaatsen bekerhouders, want deze Brig is in de eerste plaats een genietboot, zij het een erg snelle. Motorisering is mogelijk met een motor van 450 pk of twee motoren tot maximaal 400pk. Aan de spiegel van de testboot hangen twee Mercury Verado’s van 400 pk. Daarmee is het een van de snellere RIB’op de Nederlandse wateren. De Mercury 400 pk’s zijn zescilinder in lijn benzinemotoren met 2,6 liter cilinderinhoud. Het is een motor met 24 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. De motor snort stationair als een kat, maar kan ook brullen als een leeuw en sprinten als een luipaard.
Snelheidsduivel
Dat blijkt als we wegvaren. Tweemotorige ribs zijn gemakkelijk te manoeuvreren, maar deze vaart ook heel comfortabel op stationair toerental. Maar als het getal 100 in het achterhoofd spookt, kun je niet wachten om het gas open te trekken. De boot versnelt, gaat door en door, lijkt niet op te houden met versnellen. Waar normaal het toerental bij 6000 ophoudt, gaat deze door tot 6800 toeren. We zien de snelheid oplopen van 85, naar 90, beetje trimmen, 95 en ha, daar staat 100 km op de teller. Deze Eagle ligt verrassend rustig en stabiel. Als we verder trimmen totdat de motoren gillen, noteren we 112 km/u. Volgens de dealer is eerder al met deze boot 117 km/u genoteerd. Duidelijk is dat dit een snelheidsduivel is die desondanks eenvoudig te temmen is.
Groter, dus gemakkelijker
In principe geldt, dat hoe groter de boot is, hoe makkelijker deze vaart. Dat gaat zeker op voor deze Brig Eagle E10. Je vliegt als een adelaar over de golven en als we ons even boos zouden maken, kunnen we met een paar uur in Engeland zijn. Concluderend kunnen we constateren dat de Brig Eagle E 10 een complete, mooi afgewerkte RIB is met enorm veel ruimte en prima vaareigenschappen. De prijs begint bij 103.500 voor de boot zonder motoren. In deze uitvoering met 2 x 400 pk turbogeweld aan de spiegel moet je ongeveer op 220.000 rekenen. En dat is een nette prijs voor zo’n grote, opvallende en vooral pijlsnelle RIB.
Technische gegevens: Brig E10 met 2 x Mercury F400
Lengte (m.) | 10,30 |
Breedte (m.) | 3,40 |
Diepgang (m.) | 80 cm |
Waterverplaatsing (kg.) | 2284 ex motoren |
Motor pk (kW) | 1 x 450 -2 x 400 pk |
Vanaf-prijs (incl. btw) | €103.500 exc. Motoren deze uitvoering ca €220.000 |
Meer informatie: | www.bgboats.nl |
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.