Gemini Waverider 880 + Honda BF350: Veilig en onbekommerd

spot_img

We testen op de Waddenzee een bijzondere mega rib, de Gemini Waverider 880. Het merk wordt gebouwd in Kaapstad, Zuid Afrika. Gemini bestaat al zo’n 35 jaar en wordt in meer dan 40 landen verkocht. In Nederland is Vidini boats uit Harlingen Gemini dealer.

Beroeps

Wij testen de Gemini Waverider 880 vanuit Harlingen op het ruige en lastige vaarwater van de Waddenzee. Maar waar deze RIB vandaan komt, wordt daar om gelachen. Bij Kaapstad komen de Atlantische en de Indische oceaan samen. Daar klotsen de golven van die twee botsende oceanen tegen elkaar en kunnen wel 8 meter hoog worden. De Zuid-Afrikaanse Gemini Waverider 880 is speciaal voor dat soort moeilijke omstandigheden ontwikkeld. De boot is zo degelijk gebouwd, dat deze over de hele wereld wordt gebruikt door organisaties die voor hun beroep varen, zoals Reddingsmaatschappijen en de Kustwacht.

Veelzijdig

Het interieur is vanwege de veelzijdige inzet geheel aan de wensen van klanten aan te passen. Op de geteste Gemini Waverider 880 is bijvoorbeeld gekozen voor opties als de geveerde Ullman stoelen, een Commander 8000 console en een ge-poedercoat A-frame met een Garmin radar. Het onderwaterschip heeft aan iedere kant drie lange sprayrails, een aluminium beschermstrip voor de kiel en de deadrise bij de spiegel bedraagt 24 graden. Dat betekent dat het onderwaterschip aan de achterzijde een hoek van 24 graden maakt. Die hoek is perfect voor het nemen van flinke golven.

d

Zeewaardig

Verder heeft deze RIB een aantal eigenschappen die passen bij een professionele zeewaardige reddingboot. Zoals forse loosopeningen en zeven luchtkamers, gemaakt van 1100 decitex hypalon met dubbelzijdig gelijmde naden en overdruk ventielen. Aan deze details herken je topkwaliteit. De tubes zijn met een diameter van 58 cm niet zo groot en ze liggen vrij hoog op de romp. Hierdoor worden ze niet zo snel een prooi van woeste golven, die ook minder snel tegen de boot drukken en dat vaart een stuk rustiger. Maar het belangrijkste onderdeel van deze Gemini Waverider 880 is aan de uiterst stevige spiegel gemonteerd.

d

Slank

En dat is de motor waar Honda terecht heel trots op is, de BF 350. Het is het V8 topmodel met bijna 5 liter cilinderinhoud. De twee rijen van vier cilinders staan in een hoek van 60 graden en dat maakt de motor mooi slank. Alle bekende technieken die de Japanners in de Formule 1 hebben kunnen uitproberen zijn in deze motor verwerkt, zoals V-Tec, variabele kleptiming- en opening. Dat zorgt in de hoge toerentallen voor megaveel extra trekkracht. En BLAST, Boosted Low speed Torque geeft extra acceleratie vanuit stationair.

d

Biertap

Bijzonder is dat de weerstand van de zuigers met de cilinderwand geminimaliseerd is met speciale ‘Low friction’ techniek. Deze motoren zijn echt het resultaat van de modernste hightech ontwikkelingen. En als Honda hebben ze de reputatie van stil, sterk, betrouwbaar en zuinig. Als we stationair de haven uit varen laadt de dynamo al met 44 Ampère, en worden alle stroomverbruikers aan boord al opgeladen. Zetten we het gas open, dan laadt de Honda met 80 Ampère, dus dan zou je er zelfs een koffiezetapparaat of een biertap op kunnen laten draaien.

x

Aangepast

Als je vaart is het belangrijk dat je de informatie over de motor en de navigatie goed kunt aflezen. De Honda gegevens zijn op de Gemini Waverider 880 geïntegreerd met de Garmin navigatieschermen. Zo zie je in één oogopslag wáár je vaart, maar ook hoe hard en hoeveel brandstof je verbruikt. Mooi is ook de integratie van de radar met de navigatie informatie. Dat komt vooral ook van pas als je met slecht zicht vaart. We varen voor de test de onrustige Waddenzee op, want er staat op de testdag een dikke 6 Bft. Dus kijken we op een kalm stuk onder de kust wat voor snelheid we uit de 350 paardenkrachten kunnen persen.

x

Temmen

Al snel klokken we de top op 92,5 km/u en dan zou je met vlak water zo aan de overkant kunnen zijn. Maar de golven beuken vandaag op de romp en dus passen we onze snelheid aan. In ruige omstandigheden voelt deze RIB heel degelijk en vertrouwd. De Honda V8 accelereert fel, maar laat zich door de elektronische IST gashendel gemakkelijk temmen. Veilig gas geven en terugnemen gaat soepel, want je kunt de frictie op het display naar gelang de wensen en persoonlijke en omstandigheden afstellen.

s

Strak

Verder valt op dat deze Gemini Waverider 880 zo rustig en strak door de golven vaart. Deze Gemini Waverider 880 biedt een veilig gevoel door de ijzersterke romp en de uitstekende vorm van het onderwaterschip. De vele bijzondere opties zoals de geveerde stoelen maken het varen onder de pittige omstandigheden tot een ‘walk in the park’. De Gemini Waverider 880 met de Honda BF 350 is echt een topkwaliteit combinatie. De boot presteert geweldig en de motor doet daar nog een schepje bovenop. De prijs is afhankelijk van de gekozen uitvoering en begint rond 100.000 euro. Maar dan heb je ook wel een boot-motorcombinatie waarmee je onder alle omstandigheden, jarenlang onbekommerd op zee kunt varen.

Technische gegevens:

Merk, model:Gemini Waverider 880
Lengte o.a.:880 m.
Breedte:2,95m.
Tube diameter58 cm
Deadrise:24 graden
Aantal luchtkamers:7
Motor van – tot:200-2×250 pk. Getest Honda BF350
Waterverplaatsing:Kaal: 1450 kg
Vanaf-prijs:€65.000, motor €38.000
Prijs geteste uitvoering:ca. € 120.000
Meer informatie:www.vidiniboats.nl

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in het najaar van 2024. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site