Intender 640: Stoer & Comfortabel

spot_img

Populaire maat

Een van de populairste sloepen aller tijden is de Interboat 19, waar er meer dan 1000 van zijn gemaakt. Maar nu tenders steeds populairder worden, leek het Interboat een goed idee om een tender te ontwikkelen in de populaire maat van rond de zes-en-een-halve  meter. Op die manier ontstond de Intender 640 als het strak gelijnde zusje van de Interboat 19.

Intender

Hand Lay-up

De moderne Intender 640 onderscheidt zich in vrijwel alles van de klassieke overnaadse Interboat 19. Toch zijn er een paar elementen behouden, zoals de motorisering met Vetus diesels en de degelijke hand lay-up bouw op de eigen werf in Zwartsluis. Ten opzichte van de grotere Intenders, de 660 en de 770, heeft deze kleinste telg geen doorstap naar het zwemplateau. Wel kun je naar de achterkant via de brede uitgespaarde trede in de ronde tender-spiegel.

Intender

Beproefd

De indeling is beproefd, dus niet heel verrassend. Maar het valt op dat de banken opvallend prettige hoge en diepe rugleuningen voor een boot in deze maat hebben. Tegelijkertijd kun je aan de opbergvakken voor de stootwillen, de kaartentafel op de motorkist en de vele bekerhouders zien dat de klanten-wensen bij het ontwerp van deze kleinste Intender weer voorop hebben gestaan.

Fijn bootje

Als je de buitenzijde van de 640 bekijkt, valt op dat de lijnen iets hoekiger verlopen dan die van de grotere Intenders. Het wat hoekiger uiterlijk ten spijt vaart de Intender 640 ongelofelijk fijn. Op de mistige testdag moet een druk vaarwater worden overgestoken. Bij zo’n manoeuvre biedt deze tender een stabiel en zeker gevoel. Omdat het een echte tender is, heft het een onderwaterschip dat geschikt is voor snelvaren. Verder is het prettig dat de in de testboot geïnstalleerde 28 pk viercilinder diesel voldoende power biedt om het drukke beroepsverkeer te ontwijken.

Stoere kant

Met de geteste 28 pk kom je rond de 20 km uit en met de zwaarste motor, de 75 pk, kun je op een topsnelheid van 34 km per uur rekenen. In de grachten draait de 640 elegant en soepel en op groot vaarwater komt vooral de stoere kant van deze tender goed uit. Het is een degelijke moderne tender, met alle comfortelementen van een klassieke sloep.

Disclaimer

De boottest van de Intender 640 is uitgevoerd in 2011 en 2012. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.

Scorebord

Constructie                                       ****

Comfort & Ruimte                          ****

Ergonomie                                         ***

Afwerking                                          ***

Vaareigenschappen                      **** ’

Prijs / Kwaliteit                                 ****

Technische Specificaties

Lengte: 6.40 m.

Breedte: 2.50 m.

Diepgang:  0.75 m.

Doorvaarthoogte:  1.06 m.

Motor: 16-75pk

Prijs: € 37.550,-. 

Garantie:10 jaar op casco en tot 5 jaar op de motor

Meer informatie: www.interboat.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site