De Australische Maritimo werf bouwt sinds enkele jaren long-range cruising yachts die raad weten met de uitdagende omstandigheden in het vaargebied rond dit werelddeel. Zeewaardigheid staat centraal met performance daar vlak achteraan. De laatste ontwikkeling in de collectie is de Maritimo X60. Met een uiterst solide bouwkwaliteit als basis, innovatieve ontwerpdetails en oogstrelend design is de eerste in de X serie, de X60, direct een succesnummer.
De X60 is technisch het meest geavanceerde schip dat de werf ooit te water heeft gelaten. Ontwerper en werfeigenaar Bill Barry-Cotter heeft in samenwerking met het zeer succesvolle Maritimo Racing Team systemen en componenten ontwikkeld die zich uitgebreid bewezen hebben onder de zwaarste omstandigheden. De nieuwste 3D-modellering techniek en software om de hydrodynamica te optimaliseren stuwen de prestaties van de X60 dan ook naar ongekende hoogte.
Chique en sportief
Het lijnenspel van de X60 is een combinatie van chique en sportief. Duidelijk anders dan de zusterschepen uit de M serie met een gesloten flybridge. Iets waar Maritimo een handelsmerk in heeft. De X60 is een Coupé waarbij de verhoudingen veel meer in balans zijn. De X serie is eerder een vervolg op de S(port) modellen van Maritimo, single level luxury met de nadruk op performance. Toch zijn de verschillen tussen de S en de nieuwe X serie aanzienlijk. In plaats van een aflopend en vrij open achterschip heeft de X60 een vrijwel rechte deklijn waar zowel het onderdekse als de lay-out achterin in hoge mate van profiteert. Misschien iets minder gericht op zeevissen zoals de andere Maritimo modellen, maar daar krijg je een heleboel entertainment en accommodatie voor terug.
Sierlijke vorm
Het vrijboord van de Maritimo X60 is aan beide zijdes voorzien van een drietal lichtlijsten. Meestal worden deze raampartijen van binnenuit vormgegeven. Daar waar een cabine licht nodig heeft, worden ze geplaatst. Hoe dat er dan van buitenaf uitziet is kennelijk minder belangrijk gelet op de random vorm en plaats die het lijkt te hebben. Op de X60 oogt dat heel anders. Met een sierlijke vorm en een strakke uitlijning lijken de ramen in de romp meer op een designdetail dan enkel de nuttige toevoeging zoals op vele andere jachten van dit kaliber. De wijze waarop Maritimo dit heeft aangepakt maakt de X60 alleen maar mooier terwijl er aan het nut geen concessies worden gedaan.
Achterschip met VIP cabine
Het meest revolutionaire van de Maritimo X60 zijn de mogelijkheden die de accommodatie biedt. Met name de verschillende opties om het achterschip in te richten is iets wat je doorgaans op een superjacht tegenkomt. In grote lijnen zijn er drie opties. Er kan in het achterschip een VIP cabine worden geplaatst met eigen sanitair. Maar in plaats van een VIP kun je deze accommodatie natuurlijk ook inzetten als crewcabin. De toegang is tweeledig, zowel vanaf het zwemplatform als vanuit de salon is deze cabine bereikbaar waarmee privacy gewaarborgd is.
Een andere optie is geheel gericht op entertainment. In plaats van een riante slaapruimte wordt een complete buitenkeuken geplaatst, aansluitend op het zwemplatform. Eigen sanitair, zodat feestgangers niet door het hele schip hoeven te rennen, blijft beschikbaar waarmee het achterschip met deze mogelijkheid een complete horecagelegenheid herbergt.
De derde optie is puur praktisch. Een tender hoort bij een schip in deze lengte, anders zou je heel wat mooie stranden en pittoreske haventjes niet kunnen bereiken. Nu is een tender op sleeptouw geen optie voor een snelvarend jacht. Bungelend aan een stel davits is dat ook niet naast dat het de lijnen van het schip geweld aandoet. Hiervoor is het achterschip ook in te richten als garage voor de tender met een wasinstallatie om deze schoon te houden. Het zwemplatform kan hydraulisch zakken waarna de bijboot eenvoudig naar binnen gelierd kan worden.
Wanneer je voor de laatste twee opties kiest, blijft er nog steeds voldoende slaapgelegenheid over. De X60 beschikt naast de mogelijkheden die achterin geboden worden over twee cabines, midscheeps en voorin, die strijden om de titel masterbedroom. Beide beschikken over een eigen badkamer en alle comfort wat bij een supercruiser als de X60 hoort. Daarnaast is een derde slaapvertrek een echte gastenhut met een tweetal enkele bedden. Ook ideaal om je kinderen te slapen te leggen.
Machinekamer
De salon heeft een onbelemmerd uitzicht rondom waarmee er een zee aan licht en lucht voorhanden is. Mede dankzij een groot schuifdak waarmee je voor het gevoel open vaart. Naast leefgedeelte bevindt zich hier ook de cockpit. Aan stuurboord ben je samen met een meevaarder totaal in control over de dubbele motoren in de midscheepse machinekamer. Standaard zijn dit Volvo D13 motoren van 800pk met een vaste schroefas. Optioneel is dit uit te breiden naar 2×900 of zelfs 2×1000 pk.
Afhankelijk van het vaargebied en persoonlijke voorkeur zijn motoren van Scania, Caterpillar, MTU of MAN ook mogelijk. Maar welk merk je ook kiest de inbouw en inrichting van de machinekamer is een toonbeeld van cleanliness. Schoon, strak en overzichtelijk is de eerste indruk. Je vraagt je af waar alle systemen die bij een 60ft jacht horen, zijn gebleven. Tot je iets zoekt. Dan blijkt alles op een logische en goed bereikbare plaats geïnstalleerd te zijn. Het maakt een servicebeurt in deze ruimte tot een feestje voor de monteur.
David Steward Design is verantwoordelijk voor de styling van de X60. Dit geeft de nieuwe Maritimo een adembenemend mooi interieur wat beter aansluit op onze Europese smaak dan vele andere jachten in dit segment. Ruim, licht maar vooral toegankelijk en leefbaar zijn de kenmerken die met de beste materialen zijn ingevuld. Uiteraard kun je hierin behoorlijk wat keuzes maken om de Maritimo X60 verregaand te personaliseren.
Technische Specificaties | |
Lengte o.a.: | 19,39 m. |
Breedte: | 5,20 m. |
Diepgang: | 1,45 m. |
Waterverplaatsing | 29.000 kg |
Motorisering: | 2xVolvo Penta D13-800pk |
CE certificering | A |
Meer info: | www.vioolsleutel.com – www.maritimo.com.au |