Het is al lang geen geheim meer dat alle fabrikanten van buitenboordmotoren op grote schaal werken aan elektrische aandrijvingen. Sterker nog, in de wereld van de hengelsport werden elektrische buitenboordmotoren al lang toegepast. Grote merken kochten daarop kleine buitenboordmotoren-merken op om zo een graantje van deze specifieke markt mee te pikken. Brunswick, eigenaar van Mercury is tevens eigenaar van elektrisch outboard motormerk Motorguide. Yamaha heeft het eigen Electric Drive Assortiment, Suzuki importeur Nimag BV heeft het Chinese Haswing in haar assortiment maar komt volgend jaar met een elektrische Suzuki lijn. Ook Honda is al een tijdje druk bezig met een elektrisch prototype dat naar verwachting volgend jaar zal worden gelanceerd.
Automotive
Dat is allemaal niet zo vreemd, want de outboard merken die een automotive achtergrond hebben, zoals Honda en Suzuki hebben in de scooters, motoren en sinds kort ook de auto’s al ruime ervaring met elektrische aandrijvingen. En merken zonder zo’n achtergrond kopen de kennis in bij al langer bestaande elektrische buitenboordmotor merken. Wat alle elektrische buitenboordmotoren met elkaar gemeen hebben, of eigenlijk hadden, is dat ze zeer compact zijn en een universele styling lijken te hebben. Of je nou een MotorGuide, een Minn Kota, een Rhino, een Haswing of een andere elektrische buitenboordmotor neemt, allemaal hebben ze een torpedovormig staartstuk (pod) waar de daadwerkelijke krachtbron in zit, een lange schacht en een compacte kop waar de gashendel aan vast zit. Soms hebben ze daar nog een display om de actieradius af te lezen.
Design
In de afgelopen jaren is er echter steeds vaker van dit design afgeweken. Zo hebben het merk ePropulsion en het Duitse Torqeedo een opvallend hoekige kop en het Nederlandse Propel een ronde kop als een radartrommel. Tot afgelopen jaar. Want afgelopen zomer bracht Mercury ineens een prototype van hun nieuwe elektrische aandrijving naar de Hiswa te water. De nieuwe elektrische serie kreeg de naam Avator en onderscheidde zich in de eerste plaats in het design. De Avator, is er voorlopig maar met één model van 750 watt maar er zijn nog twee modellen tot 3 kW op komst. De Avator ziet eruit als een mini Mercury benzine outboard. De styling is bijzonder fraai en eigentijds, geheel in lijn met de andere Mercury buitenboordmotoren. De kleur wit benadrukt het cleane karakter van deze elektromotor.
Fluxmotor
De Avator 7.5e buitenboordmotor is uitgerust met een zogenaamde transversale flux motor. De term flux verwijst naar de magnetische flux in elektrische motoren, die wordt veroorzaakt door het magnetisch veld van de permanente magneten. Een transversale fluxmotor is een type elektromotor waarbij de magnetische velden loodrecht op de draairichting van de motor staan. Bij andere motoren staan deze meestal parallel aan de draairichting van de motor. Het loodrecht staan van de magnetische velden zorgt voor een efficiëntere omzetting van elektrische naar mechanische energie. Daardoor kan dit soort motor meer kracht leveren dan een vergelijkbare motor met parallel verlopende magnetische velden. Transversale fluxmotoren worden daarom veel toegepast op plekken waar veel kracht nodig is zoals bij voortstuwing van boten, auto’s of zelfs vliegtuigen. Behalve om hun efficiency staan transversale fluxmotoren ook bekend om hun betrouwbaarheid.
Opbouw
Onder de deksel op de kop van de motor is een 1kWh lithium accu ondergebracht die je dankzij een slim slede- en pennensysteem zonder kabels op de motor aansluit. Onder het deksel vind je ook een extra vorkje van de man-overboord-schakelaar. Deze is net als op andere motoren met een knop op de knuppel uitgevoerd. Verder vind je onder deze klep nog een reserve-zekering. Op de batterij kun overigens aan de oplichtende streepjes de ladingstoestand zien.
De Avator heeft een multifunctionele stuurknuppel, waarmee je de motor zittend of staand kunt besturen en die je ingeklapt als draagbeugel bij transport kunt gebruiken. Op de testboot, een Impacd 450 Limited consoleboot was er geen knuppel maar een monokabel stuurverbinding. Mooi is het simpele kleurendisplay aan de voorzijde van de motor. Het is een beetje schuin geplaatst zodat je geen last hebt van invallend en reflecterend zonlicht. Op het scherm lees je in een oogopslag het actuele verbruik en de resterende actieradius af.
Licht te transporteren
Als je de bracket van de motor op de spiegel laat zitten kun je gemakkelijk de rest van de motor van de boot afhalen en mee naar huis nemen. Haal je ook nog eens de accu uit de kop, dan brengt dat het draaggewicht terug tot 16,7 kilo. De staart van de Avator is speciaal ontworpen voor geringe weerstand en de kunststof schroef is enorm sterk, maar gemakkelijk te vervangen. De langzaam draaiende propeller is er met drie verschillende spoed-opties. Er is zelfs een anti ventilatie-plaat (of anti cavitatie-plaat) gemonteerd om het rendement van de schroef te optimaliseren. Ook kun je hierdoor de motor beter gebruiken in ondiepe wateren. Mooi is dat de schroef de trillingen tot een minimum reduceert en dat merk je als je gaat varen.
Impacd
We grijpen onmiddellijk de kans aan om de Avator uit te proberen op de kleinste, 3D geprinte Impacd 450 Limited consoleboot. Het gaat om een compact en licht (450 kilo) model consoleboot zonder al te veel zitcomfort. Het bootje is wel opvallend stabiel voor de afmetingen en is netjes afgewerkt. Voor de stuurbank is een nette slanke console met een gashendel die aan de zijkant is gemonteerd. De Avator motor loopt echt geruisloos. De accucapaciteit van 1kWh is niet al te ruim bemeten voor een 750kW motor (in theorie anderhalf uur vaartijd op vol vermogen), maar het voordeel van deze draagbare accu is dat je nog zo’n compact exemplaar als reserve mee kunt nemen.
Goed begin
De 916 W transversale fluxmotor van de Mercury Avator heeft ondanks het beperkte vermogen toch een hoog koppel, dus veel trekkracht. Dat merk je. De lichte Impacd vliegt als een Tesla uit de startblokken en dat verwacht je niet. Het manoeuvreren is simpel want de motor levert direct veel koppel, dus is een klein klapje voor- of achteruit al genoeg om de boot de goede kant op te dirigeren. Ook is de Avator goed ver te draaien, wat een mooie kleine draaicirkel oplevert.
Bij het achteruitvaren is nauwelijks een wieleffect merkbaar. Als na twee uurtjes de accu in de kou leeg dreigt te raken, merken we dat je zelfs op het water in een paar tellen de krachtbron kunt wisselen. Conclusie: de Avator bevalt uitstekend, want ze is sterk, stil en praktisch in gebruik. Deze Avator 7.5eis een uitstekend begin van de uitgebreide lijn fraaie elektrische Mercury buitenboordmotoren van de toekomst.
Disclaimer
De boottest van de Avator 7.5e op de Impacd 450 Limited is uitgevoerd in maart 2023. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.
Technische gegevens Mercury Avator 7,5e
Merk en type | Mercury Avator 7.5e |
Input Power | 916W |
Power aan de propeller | 750W |
Voltage | 48 |
Accu | Geïntegreerd 1kWh |
Accu Type | Li-Ion |
Accu IP Rating | IP67 |
Oplader (Standaard) | 110W |
Totaalgewicht zonder accu en bracket | 16.7 kg |
Totaalgewicht zonder accu | 19.5 kg |
Accu gewicht (1kWh) | 7.6 kg |
Besturing | Extern monokabel of Stuurknuppel |
Aslengte | 381 mm 508 mm 635 mm |
Standaard Propeller | 12.7 x 7P |
TECHSPECS | Impacd 450 Limited |
Lengte o.a. (m.) | 4,50 |
Breedte (m.) | 1,90 |
Diepgang (m.) | Geen gegevens |
Doorvaarhoogte (m.) | Geen gegevens |
CE-Ontwerpcategorie | D |
Motor pk (kW) | 1 |
Waterverplaatsing: (kilo) | 450 |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 24.900 |
Prijs geteste uitvoering: | Geen gegevens |
Meer informatie | https://impacdboats.com/impacd-450/ |